גמ"ח ראשון להומואים דתיים

עמותת "כמוך" משיקה לראשונה גמ"ח חדש המציע להומואים דתיים מימון לטיפול פסיכולוגי. אפילו ב"עצת נפש" מברכים

חדשות כיפה אורי פולק 16/02/11 00:00 יב באדר א'

גמ"ח ראשון להומואים דתיים
אילוסטרציה : elward-photography-cc-by, צילום: אילוסטרציה : elward-photography-cc-by

עמותת "כמוך" המאגדת ומסייעת להומואים דתיים, משיקה לראשונה גמ"ח חדש המציע להומואים דתיים מימון לטיפול פסיכולוגי בנושא נטייתם המינית. הרקע להקמת הגמ"ח הינה המציאות בה חלק גדול מציבור ההומואים הדתיים אינו מסוגל לממן לעצמו טיפול פסיכולוגי מסודר, חרף העובדה כי הם מתוסכלים ומבולבלים באשר למצבם האישי.

"כידוע, אין בעולם המחקר אמירה חד-משמעית שאפשר להשתנות או שאי-אפשר להשתנות, וגם המציאות מוכיחה שיש שניסו ועלתה בידם ויש שניסו ולא עלתה בידם. כך או כך, כאנשים דתיים-מאמינים, יש חשיבות רבה ומכרעת להליכה לטיפול פסיכולוגי כדי לנסות ולהשתנות או לבדוק אפשרות לשינוי כזה", טוען עמית (השם המלא שמור במערכת), חבר בכיר בעמותה ועורך אתר האינטרנט שלה.

לדבריו, מצוקת מימון הטיפול הפסיכולוגי באה לידי ביטוי במיוחד עבור מי שנמצא או נמצאת בין הגילאים 18-25, על פי רוב אלו המסיימים את פרק הלימודים בישיבה התיכונית, האולפנה, המכינות הקדם צבאיות והישיבות או השירות הלאומי. "המשותף לכל המצבים הללו שמדובר בבחורים שאינם פנויים לעבוד לפרנסתם, בבחורים שתלויים בכסף של הוריהם, ובשל הנושא הרגיש אין הם יכולים לבקש מהם כסף לטיפול", טוענים ב"כמוך", "המצב הייחודי והמורכב הזה הביא אותנו למסקנה שיש לסייע לבחורים אלו".

עמית מסביר כי "רבנים רבים תומכים ביוזמה זו וחושבים שזהו מיזם חשוב שיכול להציל נפשות". ב"כמוך" מציעים רשימה של מטפלים, מכל רחבי הארץ, שנבנתה לאחר היוועצות עם רבנים המלווים את פעילות העמותה - וכמו כן לאחר שיחות שערכו בעמותה עם כלל המטפלים. "חשוב היה שברשימה זאת יהיו רק מטפלים המאמינים כי יש אנשים שיכולים להשתנות ויש אנשים שלא יכולים, ושלעצם בירור הנקודה יש חשיבות כפולה ומכופלת: הן חשיבות אישית לבחור עצמו שיבין טוב יותר את מצבו, והן חשיבות הלכתית שנגזרת משאלת הסיכוי לשינוי הנטייה המינית", מסבירים בעמותה.

עצת נפש: שנו את אמות המידה בבחירת המטפלים

צביקה דנטלסקי יו"ר ארגון "עצת נפש", המפעילה קו סיוע להומוסקסואלים, דווקא מברך על יוזמת "כמוך". "אנחנו מכירים את מצוקתם של המתמודדים אשר אינם מעוניינים להימשך לבני מינם, אך העלויות הרבות של הטיפול הפסיכולוגי מרתיעות אותם, ולכן אנו מכירים בחשיבותה הרבה של הקמת קרן אשר תסייע במימון טיפולים אלו, ואנו מברכים את עמותת "כמוך" על היוזמה החשובה ומאחלים בהצלחה בהקמת הקרן", הוא אומר בשיחה עם כיפה.

"מאידך, אנו תמהים על החלטת הקרן לממן את הטיפולים רק אצל הפסיכולוגים המטילים ספק ביכולתם לסייע לכל מתמודד", תוהה דנטלסקי. לדבריו "גם ב"עצת נפש" אנחנו מקפידים שלא להפנות למטפלים אשר יאשימו את המטופל במצבו, אך מאידך, אנו משתדלים להפנות אל מטפלים המאמינים ביכולתם לסייע למתמודד, פסיכולוגים אלו מטפלים בשיטות מבוססות המאפשרות להם להגיע לאחוזי הצלחה גבוהים ביותר".

ב"עצת נפש" קוראים אפוא ל"כמוך" לפעול כדי "לשנות את אמות המידה בבחירת המטפלים אליו הוא מפנה. אנו מציעים לארגון ולפונים אליו להיעזר בניסיון ובידע הרב אשר צברנו בנושא במשך העשור האחרון. אנו קוראים למתמודדים המעוניינים בכך, שלא לוותר על זכותם ועל חירותם, ולהמשיך בדרך בה בחרו ומאחלים להם כי יגיעו ליעדם".