סערת ההפרדה

גבעת שמואל סוערת בעקבות החלטת בית הספר "מורשת זבולון" לדחות בשנה את הפרדת התלמידים מהתלמידות, מכיתה ב' לכיתה ג'. התוצאה: פשקווילים, עצומות וחילופי האשמות

חדשות כיפה אורי פולק 19/01/11 00:00 יד בשבט התשעא

סערת ההפרדה

בבית הספר "מורשת זבולון" לא מצליחים להבין את הסערה המקומית שהתרגשה על בית הספר, כשעשרות פשקווילים נתלו בימים האחרונים תוך שהם מכפישים את הורי התלמידים באיסורי תורה ובאווירת דתית נמוכה.

הכל התחיל בכך שבית הספר המקומי, הרגיל להפריד בין תלמידים לתלמידות החל מכיתה ב ואילך, הודיע באחרונה כי מסיבות טכניות של גידול ניכר במספר התלמידים באזור ומתוך חוסר בכיתות, ייאלץ בית הספר לדחות את ההפרדה החל מגילאי כיתה ג. ההחלטה, שזכתה לתמיכת העירייה, עוררה זעם בקרב הציבור החרדי-לאומי המקומי, אשר הציף כאמור את רחובות העיר בפשקווילים הזועקים על "סכנה לילדים".

"יוסי ברודני פועל לביטול ההפרדה בין בנים לבנות בבית הספר מורשת זבולון, זאת בניגוד לדעת תורה ואנשי חינוך", האשימו המודעות את ראש העיר. "בידינו לעצור את הדבר על ידי הבעת עמדתנו", נכתב במודעות אשר הזמינו את הציבור לחתום על עצומה נגד ההחלטה ונגד ראש העיר. לשון ההודעה אף נמסרה במודעות אשר חולקו לעוברים ולשבים, מעבר למודעות שנתלו בכל חוצות העיר.


מאבק חינוכי-ערכי (המודעות שנתלו מחוץ לבית הספר)


לא מוכנים לסבול גישה אחרת ליהדות

חנן מנדל, אב לתלמיד בבית הספר, מספר לכיפה כי ביום שישי האחרון החליטו המתנגדים לשינוי לעשות מעשה נוסף. "קבוצה של הורים עמדה בכניסה לבית הספר וחילקה פליירים להורים ולתלמידים, הזועקים על "הסכנה החמורה" הניצבת בפניהם", מספר מנדל. "חלק מהתלמידים היו בהלם ולא ידעו על איזה סכנה מדובר. הבן שלי הציע להזמין את המשטרה", הוא מסביר. בעקבות המקרה התערבה תנועת נאמני תורה ועבודה, אשר הביעה תמיכה בהורי תלמידי "מורשת זבולון" וטענה כי מקומו של הדיון איננו ברחובה של עיר.


למנדל מפריעה התערבותם של הקבוצה החרדית-לאומית בתוך ענייניו הפנימיים של בית הספר, אליו הם כלל אינם שולחים את בניהם ובנותיהם. "הקבוצה החרדית-לאומית לומדת בבית ספר אחר, על-אזורי הממומן על ידי העירייה, בשם "מורשת מנחם". יש אנשים מקרבם אשר לא מוכנים לסבול את העובדה שיש גישה אחרת ליהדות, שקיימת גישה חינוכית שמוכנה לקבל הפרדה בגיל מעט מאוחר יותר - ולכן הם נוקטים בהפחדה של הציבור", מוסיף מנדל.

נכונים למאבק ארוך ויסודי

"ראש עיריית גבעת שמואל הוא מחטיא הרבים אשר בחר באופן עקרוני להתחבב על הציבור המקורב אליו ולנקוט מדיניות של "דתיות לייט", זאת באמצעות תירוצים טכניים", מסביר לכיפה צביקה פופר, מראשי המתנגדים להפסקת ההפרדה בבית הספר ומי שעומד מאחורי הפשקווילים שפורסמו בגבעת שמואל.

לדברי פופר, המתנגדים להפסקת ההפרדה מוכנים למאבק ארוך ויסודי עבור מה שהוא מכנה "הבריאות הרוחנית של הילדים שלנו". באשר לטענה כי מדובר בהתערבות חריגה של הורים חרדים-לאומיים בתוך מסגרת בית ספרית אחרת, טוען פופר כי מדובר במאבק חינוכי-ערכי.


"ראש העיר מתעלם מדעת תורה בכלל ומדעת הרבנים המקומיים בפרט. אנחנו קנינו דירות דווקא בגבעת שמואל והיינו מוכנים לשלם ביוקר, בשביל הרמה החינוכית-דתית הגבוהה, בה הוא מנסה לפגוע", אומר פופר, אשר טוען כי קיומו של בית הספר התורני יותר, "מורשת מנחם", אינו מהווה פתרון המניח את דעתו. "קיומו של בית הספר אינו אומר שאפשר להפקיע את הרמה התורנית של "מורשת זבולון". אנחנו נלחם ובעזרת השם גם ננצח".