הרב אבינר: לדבר על הטרדות מיניות כבר מהגן

הרב שלמה אבינר קורא לחינוך להתמודדות עם הטרדות מיניות, עוד מגילאי הגן ובית הספר: "חייבים לספר ולהתמודד, מפני שבחברה הדתית מתרחשות תופעות איומות ונוראות"

חדשות כיפה אורי פולק 03/08/10 00:00 כג באב התשע

הרב אבינר: לדבר על הטרדות מיניות כבר מהגן
אריאל הורוביץ, צילום: אריאל הורוביץ

הרב שלמה אבינר, רבה של בית אל וראש ישיבת עטרת ירושלים, קורא לחינוך להתמודדות עם הטרדות מיניות, עוד מגילאי הגן ובית הספר. בבלוג האישי שלו אמר הרב כי "גם בחברה הדתית מתרחשות תופעות איומות ונוראות, בהיקפים שכיחים למדיי. זו מציאות בלתי נסבלת, חוצת מגזרים, המכריחה התמודדות".

לטענת הרב אבינר, על-פי הסטטיסטיקה העולמית, שליש מהנשים עברו הטרדה וחמישית עברו אונס. "אני מקווה שאצלנו הנתונים נמוכים יותר, אך גם אצלנו מתרחשים דברים איומים ונוראים ומדובר בתופעה חוצת מגזרים, המאפיינת גם מקומות טובים כאולפנות וישיבות, בקרב בנים ובקרב בנות", אמר הרב.

"אין פלא שהתופעה מאפיינת גם אנשים שהינם בני תורה, מפני שאם הם מושחתים ואינם מטפלים בעצמם - לימוד התורה וקיום המצוות לא יעזור", הוסיף הרב וציין כי לעתים התופעות הללו גרועות יותר בקרב ציבור שומרי התורה, מפני שמצד לשון הרע וכבוד המשפחה, מסתירים ומשתיקים את עצם קיום ההטרדות. לטענת הרב אבינר, זו דבר בלתי נסבל: "צריכים לקיים הלכות לשון הרע, אך חייבים לספר במקרים כאלו".


להעלות את הנושא כבר בגן הילדים (צילום: Cia de Foto-cc-by)


"אם תופסים בן אדם שעשה משהו, צריך לטפל בו", הוסיף הרב, שייעץ לתלמידיו לפנות למשטרה בכל מקרה של הטרדה, או לכל הפחות למרכזי הסיוע. הרב הוסיף וסיפר על שאלה שהגיעה לידיו, אודות בחורה שביקשה שלא להזמין את דודה לחתונה, כיוון שהתעלל בה חמש שנים, בידיעת הוריה שהשתיקו את המקרה. "מי שעושה מעשים כאלה, צריך לשים אותו בבית הסוהר. היא הייתה צריכה לבעוט בו ולספר לכל המוזמנים מה הוא עשה לה", השיב הרב, "אם 10,000 גברים מושחתים כאלו היו אסורים בבית הכלא, אולי האחרים ישתקו ויפסיקו".

"צריך להיזהר ולהדריך לשמירה ולהתמודדות כבר מגיל הגן, בצורה המתאימה לכל גיל. בכל כיתה ובכל בית ספר יעברו הדרכות והכנות, גם בבני עקיבא ובתנועות הנוער". לטענה כי בגילאים כאלו עדיף שלא לחשוף את הילדים למציאות שאינה מוכרת להם, השיב הרב כי "עדיף להכיר את המציאות הזו כדי להזהיר את הילדים מראש, לפני שמשהו יקרה. לדבר על זה במילים של תורה וקדושה, תמימות וטהרה".

בסיכום דבריו מדגיש הרב אבינר כי "צריכים תמימות כלפי הקב"ה - לא כלפי בני אדם. המין האנושי, בחלקו, הוא במצב עצוב ומחפיר. תמימות איננה התעלמות. התורה לא חיפתה על מעשי רצח, כמו גם על סיפורים קשים נוספים, כך ננהג גם אנחנו".