"לא זו הדרך בה פוסקים הלכה"

בכנס צוהר תקף הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה את הרב יובל שרלו: "אי אפשר לזרוק היתרים באינטרנט". הרב שרלו בתגובה: הדרך של מכון פוע"ה מניפולציה הלכתית

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 18/07/10 00:00 ז באב התשע

"לא זו הדרך בה פוסקים הלכה"
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

"אדם בסדר גודל של הרב שרלו צריך לקחת אחריות. גדולי עולם כתבו בתשובותיהם כי יתירו רק אם יצטרפו אליהם רבנים נוספים, אך לפרסם באינטרנט מאמר מתיר כזה - זה בלתי אפשרי לחלוטין", כך אמר היום (א) הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה, בכנס השנתי של רבני צהר בירושלים. במושב שעסק בהפריה מלאכותית לרווקות מאוחרות, התייחס הרב בורשטיין לפסיקתו של הרב יובל שרלו, לפיו רווקה מבוגרת יכולה להביא ילד לעולם בהפריה מלאכותית, ואמר כי הוא חושש מהיווצרות מצב של "ילדי הרב שרלו".

לא זו הדרך בה פוסקים הלכה

"יש דתיים לייט שההלכה לא מעניינת אותם כלל, ופתאום יש להם תלמיד חכם אחד שהם יכולים לסמוך עליו. לא זו הדרך בה פוסקים הלכה, אלא בדיון מעמיק בין רבנים שידונו ויפסקו", אמר הרב בורשטיין. עוד טען כי היתרים מסוג זה יצרו לרב שרלו תדמית של רב מתיר: "ישבו לפניי שני חתנים והתווכחו ביניהם האם הרב שרלו התיר לבטל את שבעת הנקיים או לא. קמתי ואמרתי: לא יכול להיות שהרב שרלו אמר דברים כאלה. הרב שרלו יותר חזק ויותר גדול מהתדמית הזו, למה לו להפוך להיות רב מתיר כזה? הרב שרלו מדגיש שוב ושוב בספריו ובתשובותיו שבתחום המשפחה יכולים להיווצר גם מצבים כואבים. מה עם המקרה הזה? בגלל איזשהו לחץ של אישה? בגלל שזה נשמע יפה בעיני הציבור?" הרב בורשטיין הוסיף ואמר כי ההיתרים בהם מכון פוע"ה משתמש ניתנים על ידי גדולי הדור בלבד, וכי "אי אפשר ככה לזרוק היתר באינטרנט".

הרב שרלו: הפסיקה שלי נכונה

הרב שרלו, שהשתתף אף הוא בדיון, הביע התנגדות לשיטת הפסיקה של מכון פוע"ה: "הרב בורשטיין החליט כי במקרים מסוימים הוא חושש לכל החומרות האפשריות, ובמקרים אחרים הוא מרשה לעצמו להסתמך על דעות יחידאיות. השיטה הזו, החוששת לכל החומרות האפשריות כשהדבר נוגד את השקפת עולמך, ולהסתמך על דעת יחיד כשהדבר תואם אותה, היא מניפולציה הלכתית. לא זו הדרך בה פוסקים הלכה".

על דבריו של הרב בורשטיין, בהם נרמז כי היתרו של הרב שרלו ניתן בעקבות לחצים מצד נשים במצוקה ומתוך רצון להצטייר בתקשורת באור חיובי, אמר הרב שרלו כי "הדברים הם לא במקום, ואני מציע לרב בורשטיין להשמיט אותם מן הדיון. אינני בא מהעולם המערבי, אלא מתוך עולמה של תורה". בסיום דבריו אמר הרב שרלו כי "בשקלול הטיעונים שהעלה הרב בורשטיין מול האלטרנטיבה - להשאיר בחורות מבוגרות לבד לאורך כל חייהן, אני חושב שהפסיקה שלי נכונה".