גם המורים רוצים חופש

המורים הדתיים יוצאים במאבק נגד מנהל החמ"ד, אברהם ליפשיץ, במטרה לטרפד את יוזמתו להפעלת בתי הספר במהלך החופש הגדול

חדשות כיפה אורי פולק 07/06/10 00:00 כה בסיון התשע

גם המורים רוצים חופש
אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by, צילום: אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by

מתיחות בין מורי החינוך הממלכתי-דתי (החמ"ד) לבין ראש מנהל החינוך הממלכתי-דתי הנכנס, אברהם ליפשיץ. בכנס מנהלים וראשי מוסדות של מרכז ישיבות בני עקיבא שהתקיים באחרונה, הציג ליפשיץ את כוונתו לקיים פעילות חינוכית בבתי הספר במהלך החופש הגדול.

ליפשיץ ביקש ממורי החמ"ד לפעול כדי למלא את החופשה הגדולה בתכנים לימודיים וחינוכיים, כדי לא ליצור נתק בין התלמידים לבין המורים במהלך החופש. בהתאם להצעתו, יתקיימו במהלך חופשת הקיץ מפגשים קבועים בין התלמידים לבין המורים, על בסיס התנדבותי, בבתי הספר.

הצעתו של ליפשיץ התקבלה בקרב מורי החמ"ד בהרמת גבה. מדוע לוותר על זכותנו לחופשה שנתית, בהתגייסות לפעילות התנדבותית? בעוד ליפשיץ ממתין להגשת תוכניות העבודה של מנהלי בתי הספר בנוגע לעניין, קבוצה ממורי החמ"ד העבירו פנייה רשמית אל יו"ר האגף לאיגוד מקצועי במשרד החינוך, בתקווה כי תשובתו תסייע בביטול היוזמה ההתנדבותית.


גם למורים מגיע חופש (צילום: Micky -cc-by-sa)


"נגיסה מזכותם של המורים לחופשה שנתית הינה בגדר רמיסת זכויות עובדי ההוראה, שאנו מתנגדים נחרצות לפגיעה בזכויותיהם", כך בתשובתו של יו"ר האגף, גד דיעי. בין יתר הסעיפים, מתנגד יו"ר האגף לקיומה של פעילות בבית הספר ללא שומר קבוע או על פעילות שאיננה מבוטחת ע"י משרד החינוך, דבר העלול לחשוף את המורים בפני תביעות במקרה וחלילה יקרה אסון במהלך הפעילות בבית הספר.

"לא נותר לנו אלא להתנגד ליוזמה ולקריאתכם לציבור חברינו להתנדב, מה גם שמדובר בפגיעה בזכותם לחופשת קיץ. לפיכך, הנני מצפה להוראתכם לביטול הפעילות ההתנדבותית בחופשת הקיץ" כתב דיעי.

במקביל למכתב הרשמי שהופץ לכלל מנהלי בתי הספר, פועלים מורים בחמ"ד להתארגנות משותפת במטרה למנוע את תוכניתו של ליפשיץ. ממכתב שהגיע לידי כיפה עולה כי מורי החמ"ד מאויימים ע"י קבוצה מאורגנת בחמ"ד, לבל ישתפו פעולה עם תוכניתו של ליפשיץ. "אבקש ליידע את כל המנהלים", כך נכתב, "כי מי שיחליט לעבוד במהלך חופשת הקיץ - לא יקבל את התמיכה של הסתדרות המורים".

לא מדובר במאבק אגואיסטי בין שני הצדדים, כי אם בחשש מפני יצירת תקדים ובו מורי החמ"ד יידרשו לעבודה במהלך החופש הגדול ללא קבלת שכר. ליפשיץ, כך מסתמן בינתיים, איננו מוכן להתקפל ולוותר על עמדתו.