נאמני תורה ועבודה יקימו גרעין קהילתי בתל אביב

בתנועה מתכננים את הקמתו של גרעין קהילתי חדש בעיר תל אביב. מנכ"ל התנועה: לא נכפה את האידאולוגיה שלנו על התושבים

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 31/05/10 00:00 יח בסיון התשע

נאמני תורה ועבודה יקימו גרעין קהילתי בתל אביב
YuvalH-cc-by, צילום: YuvalH-cc-by

אחרי שזכו הגרעינים התורניים להצלחה, ניתן למצוא היום כמעט בכל עיר אנשים אידאליסטים שהגיעו למקום זר במטרה להעניק ולא רק להנות מהבריכה וממכון הכושר. אם בעבר התמקדו הגרעינים בשטחי יהודה ושומרון, כיום ניתן למצוא אותם פזורים בכל רחבי הארץ החל מהפריפריה, כמו ירוחם ושדרות ועד לערים גדולות כמו הרצליה, יפו ורמת השרון.

בימים האחרונים מנסים בתנועת "נאמני תורה ועבודה" להפנות צעירים ומשפחות, להתיישבות בקהילות המתחדשות בתל אביב. בתנועה מבטיחים שבניגוד לגרעינים אחרים שכפו את האידאולוגיה שלהם על הציבור, הגרעין החדש ינהג אחרת, ומטרתו תהיה אחת: לחזק את הקהילה הקיימת.


יזכו לחיזוק (צילום: Ilans Photos-cc-by)


"יש גרעינים נפלאים, אבל יש גם גרעינים שבעצם באים מלמעלה, לפעמים הם ממש יישוב בתוך הקהילה. הם באים ככובשים היודעים מה נכון ואיך הכול צריך להיראות" אמר לכיפה מנכ"ל התנועה, שמואל שטח. "מגיע גרעין של ארבע חמש משפחות ופועל במרץ להפרדת סניף בני עקיבא במקום, או הפיכת בית הספר לתלמוד תורה". שטח מספר על מקרים בהם הצטרפותו של גרעין תורני ליישוב גררה בסופו של דבר את עזיבתם של התושבים שחשו מאוימים, לדבריו הגרעין החדש יהיה שונה.


הרבה אידיאלים (כרוז התנועה)


שטח רואה לנגד עיניו את הגרעין בירוחם שלדבריו קיבלו את מנהגי המקום, וכיום הם חלק מן הקהילה ממש "הם באמת באו להיות חלק מן הקהילה של ירוחם וזאת תרומה אדירה". מודל נוסף הוא קהילת יקר בתל אביב שקיבלה חיזוק מהרב יהושע אנגלמן מעתניאל - אותו משבח שטח: "הוא סיפור קלאסי על רב שבא באמירה שהוא מעצים את הקהילה ולא חונק אותה".

"אני לא הלכתי לתל אביב כדי לחפש קהילה, אלא הלכתי לתל אביב כדי ליצור קהילה" הסביר לכיפה הרב אנגלמן שעבר מירושלים לתל אביב בשליחותו של הרב מיקי רוזן, שביקש ממנו לפתוח מרכז רוחני בתל אביב, בדומה לזה הנהוג בקהילת "יקר" הירושלמית.

המרכז שהקים הרב אנגלמן מושך אליו תושבים רבים הגרים בתל אביב ומחפשים יהדות אותנטית בגובה העיניים. "יהדות שבה לא אומרים לנו יש את האמת ונפיץ לכם את האור אלא מקום של דו שיח אמיתי וכן" מגדיר זאת הרב אנגלמן.