שהחתן יישאר בבית

ח"כ חיים אמסלם מבקש לפטור משירות צבאי חתנים בשנה הראשונה. הרב ישראל רוזן טוען כי מדובר בפופוליזם

חדשות כיפה אדם צחי 15/01/09 00:00 יט בטבת התשסט

שהחתן יישאר בבית
מכון צומת, צילום: מכון צומת

חבר הכנסת הרב חיים אמסלם (ש"ס) הודיע אמש כי יגיש מחדש את הצעת החוק שלו, המבקשת לפטור משירות צבאי חיילים הנמצאים בשנת הנישואין הראשונה שלהם. לדברי אמסלם, ההחלטה נתקבלה אצלו לאחר שהתוודע לסיפורו של אהרון קרוב, קצין הצנחנים שחזר לשורות הצבא יום לאחר חתונתו, ושבוע לאחר מכן נפצע קשה במהלך היתקלות עם מחבלים. הצעת החוק מתבססת על הפסוק בספר דברים, "כי יקח איש אשה חדשה לא יצא בצבא ולא יעבור עליו לכל דבר, נקי יהיה לביתו שנה אחת ושמח את אשתו אשר לקח" (דברים כ"ד, ה). הצעת החוק של ח"כ אמסלם עברה בהצבעה טרומית בכנסת האחרונה, ועוכבה בשל התנגדות ועדת השרים לענייני חקיקה. "המקרה הקשה של הקצין והחתן הטרי", אמר ח"כ אמסלם, "ממחיש לכולם בצורה ברורה את נחיצותו של החוק הזה ולכן אפעל להשלמת חקיקתו בכנסת הבאה".

בשיחה לכיפה, מביע הרב ישראל רוזן ממכון צומת התנגדות ברורה להצעת החוק של ח"כ אמסלם. "לא הייתי מחיל את הרעיון הזה, לא רעיונית ולא מוסרית, בהקשר של צו 8 או בשעת חירום רצינית. מבחינת המושגים ההלכתיים, ניתן לשייך את המצב לביטוי מלחמת מצווה, שבה יוצאים אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה, ומבחינה הלכתית אין פטור לאף אחד. יתר על כן, אם כבר רוצים לחפש בהלכה ולהעתיק אל החוק את האגנדה ההלכתית, אזי לא רק מי שנושא אישה אלא גם מי שבונה בית חדש, נוטע כרם או מתחיל פרנסה חדשה, על פי ההלכה כפי שנפסקה ברמב"ם, גם הוא פטור. אני לא חושב שחבר הכנסת אמסלם רוצה לפטור גם אנשים כאלה. לכן, ההיבט ההלכתי הוא לא העניין פה.

ההיבט הסנטימנטלי הוא דבר מאוד-מאוד כאוב. אבל מה יותר טראגי: אדם שנפטר ויש לו אישה וילדים לפרנס, או מי שרק עתה התחתן? אולי המקרה היותר טראגי הוא של מי שלא זכה לשאת אישה? אין מישהו שיכול לשקול במשקל קריטריוני את עוצמת הטרגדיות. התקשורת, שמחפשת ריגושים ורייטינג, בוודאי נתפסת לעניין של החתונה. נראה לי שזה פופוליזם, להציע הצעת חוק על רקע המקרה הטראגי הזה של הקצין, שיבריא במהרה, אהרון קרוב.

עם ישראל נמצא במלחמת עזרת ישראל מיד צר מתקומת המדינה ועוד לפני כן. אם חיים אמסלם מחפש הצעות חוק, אציע לו שכל אלה שראויים לכך - ישרתו בצבא, ויעשו לפחות מילואים, אם הם רשומים במסגרות תורניות ונהנים מחופשות ארוכות ובין הזמנים. שבזמן הזה ישרתו במסגרות בהן, כפי שנאמר בהלכה, "מתקנים את הדרכים ומספקים מים ומזון לאחיהם", בתפקידים שלא זקוקים לאימונים ארוכים. במקרה של חקיקה כזו, חיים אמסלם היה מקיים יותר טוב את רוח ההלכה.

מעבר לזה, אני לא חושב שנכון שחבר כנסת ממפלגת ש"ס, סמוך לבחירות, ינסה לעשות קצת נפשות על דמם של פצועים".