המטבח הקוצ´יני

תחשבו על הודו, דמיינו את הריחות, תזכרו בקהילה היהודית קוצ´ין ותבשלו. המבקר שלנו התרשם מהשמות, התמונות ומאכלים. אולי גם אתם...

חדשות כיפה אבישי מזרחי 14/11/07 00:00 ד בכסלו התשסח

בין עצי קוקוס תמירים ונוף טרופי משגע, בינות לדוכני פירות עמוסים כל טוב ואריגים צבעוניים המשתלשלים ברכות באצטבת השוק, בתוך מזג חם ומים מפכים, חיה במדינת קארלה שבהודו קהילה יהודית שקטה ומיוחדת, הסמוכה לעיר קוצין ומכאן גם שמה, קהילת יהודי קוצין. בראשית שנות החמישים עלו יהודי קוצין ארצה כשהם מותירים אחרי גוום רכוש רב, בתים, עסקים ואפילו עבדים ופילים.


נאדות של ציונות וכמיהה לארץ קודשנו התפקעו מעומסם והביאו אותם ארצה הגם שמעולם לא נרדפו או הורע מזלם ביושבם בגלות. אנשי חלום היו, נוטפי אידיאליסטיות טהורה. מי שפגש ביהודי קוצין ודאי שם אל לבו במזג השקט והצנוע, בארשת הפנים המחויכת ובסבלנות הנדירה הנמשכת תדיר בהליכותיהם.

בימים אלו הוציאה, ד"ר אתי גלעד, בת העדה, ספר מתכונים מרהיב ובו שזורים מטעמי העדה הקוצינית לצד סקירה נרחבת על קהילת יהודי קוצין ומאפייניה. זהו ספר נדיר וייחודי אשר מעבר לגלריית המתכונים העשירה, מתגלים אופיים וייחודיותם של בני הקהילה אשר הכנת התבשילים ורקיחת המטעמים מביאה לידי ביטוי וחושפת את קווי אישיותם. מאכלים משובחים אשר הסבלנות, העדינות והאהבה הנם רכיבים מהותיים בהכנתם. בספר ימצא הקורא את מתכוני העדה השונים ודרך הכנתם, החל מלחמים מפתיעים עבור דרך תבשילי ירקות בשר ודגים אשר ספק אם הישראלי הממוצע נהנה אי פעם מטעמם וכלה בקינוחים נדירים מלוחים ומתוקים. את הספר מלווים צילומים רבים משכונות היהודים בהודו, בתי הכנסת והשוק המקומי וכמובן צילומים, מעלי ריר, של מטעמי העדה. אם עדיין לא שמעתם על פונגלם ולא טבלתם דושה בצאמאנדי ועדיין לא קינחתם עם פייסאם ופלארם הגיע הזמן לעלעל בספר.


המטבח הקוציני, ד"ר אתי גלעד, 99 עמודי כרומו צבעוניים, להזמנות giladeti@012.net.il .