אינטרנט כשר - מדריך להורה הנבוך

הורים רבים המעונינים להכניס אינטרנט הביתה מפחדים מהסכנות הכרוכות בכך. אך בעיקר מבולבלים משלל הפתרונות המוצעים ע"י החברות השונות. המדריך הבא יעשה לכם קצת סדר בבלאגן, מורה לנבוכים.

בעז נכטשטרן בעז נכטשטרן 11/11/06 00:00 כ בחשון התשסז

אינטרנט כשר - מדריך להורה הנבוך
sxc.hu, צילום: sxc.hu

לאחרונה נדמה כי נושא האינטרנט בציבור הדתי הולך וצובר תאוצה. יותר יותר דפי פרשת שבוע עוסקים בהתמודדויות שמציב לנו העולם הוירטואלי. גם אם נהגנו לגלוש בעבר, כעת, נדמה כי אנו מבינים יותר את ההשפעות הנגרמות כתוצאה משילוב האינטרנט בחיינו. בשל כך, ישנם רבנים שחייבו להתייחס לגלישה במחשב המחובר לאינטרנט ע"פ גדרי "ייחוד", אסרו את הגלישה בחדר סגור, ואף המליצו להציב את המחשב במרכז הבית ולא בחדר הילדים.

היום אנו מבינים, שלא רק בבתי הספר נדרשת התמודדות עם האתרים הפרונוגרפים, אלא שהתמודדות הגדולה היא דוקא בבית עצמו, בחיק המשפחה. הורים רבים מוצאים את עצמם בקונפליקט של "האם להכניס אינטרנט הביתה? מה יהיה על הילדים?".

הפתרון האמיתי לשאלה הזו הוא, כמובן, תהליך חינוכי ארוך ומורכב בנושא הבחירה החופשית בעולם האפשרויות הבלתי מוגבלות שאנו חיים בו. אך אעפ"כ, רבים עדיין מעדיפים לעקוף את הבעיה ולנסות וליצור מעין "אינטרנט נקי" בו רובן של הבעיות תעלמנה. ספקי האינטרנט מצדם, הבינו את הביקוש לגלישה נטולת דאגות באינטרנט ומיהרו להציע חבילות גלישה שונות המיועדות בעיקר לציבור הדתי (וגם הערבי) - המבקש לחסום את הגלישה באתרים מפוקפקים.

כיום ישנם בארץ שני שחקנים מרכזיים בתחום התשתית לסינון האתרים, האחד של חברת מורשת והשני של חברת iCognito, שתיהן חברות ישראליות.

הפתרון של iCognitoמשווק כיום תחת שמות שונים ע"י כל חברות האינטרנט הגדולות (בזק בינלאומי, ברק, נטויזן, 012). הפתרון מתבסס על תוכנת מחשב המותקנת במחשב הלקוח. תוכנה זו מזהה את הדפים אליהם גולשים מהמחשב וחוסמת את האתרים הבלתי רצויים. המנגנון משלב בינה מלאכותית ו"רשימת אתרים שחורה" - המורכבת מרשימת אתרים המכילים תכנים פרונוגרפים/ אלימים. התוכנה בעברית ופשוטה מאוד להפעלה. הורה המעוניין לגלוש ללא הגבלה יכול לעשות זאת באמצעות קוד אישי ולמעשה לבטל בכך את החסימה. היתרון שבפתרון זה הוא, היכולת לגלוש בחופשיות בין האתרים. החסרון הוא כמובן, שלא תמיד מה שאנו מגדירים כאתר בעייתי זהה להגדרה של החברה כאתר בעייתי, אם כי לאתרים פרונוגרפיים של ממש לא תוכלו לגשת.

הפתרון השני הוא של חברת מורשת ומשווק ע"י אינטרנט זהב ואקטקום, מבוסס למעשה על "רשימה לבנה" בה נמצאים למעשה ה"אתרים הכשרים". רשימה זו יושבת בשרתי החברה ואיננה דורשת התקנה במחשב הלקוח, ולמעשה, כאשר נגשים מהמחשב לאתר שאינו מופיע ברשימה נתקלים בהודעה שהאתר חסום. רשימת האתרים הכשרים דלה למדי, וכשניסינו את המערכת לא הצלחנו אפילו לחפש בגוגל, דבר שהפך היום לא"ב של השימוש באינטרנט.

אפשרות חסימה נוספת המוצעת ע"י מורשת היא סינון על בסיס "רשימה שחורה". בשיטה זו כל האתרים נגישים למעט אלו שהוגדרו כאתרים בעייתים. באפשרות זו תוכלו למשל, לקרוא את הכתבות ב- NRG, אבל לא את אלו שב- YNET, תוכלו להכנס לאזורים המפוקפקים ב"וואלה" אבל לא לחפש כתובת באתר "מפה".

גם הפתרון של מורשת וגם זה של iCognito ניתנים להתאמה בהתאם לצרכים האישיים, וניתן ולהגדיר בהם את קבוצת האתרים המורשים והאסורים, כך שמשפחה המעוניינת לצפות באתר מסוים שנחסם יכולה לעשות זאת. גולשים ותיקים יותר יוכלו להגדיר בעצמם את כל רשימת האתרים ובכך ליצור שירות מסונן המותאם בדיוק לצרכים שלהם. החברות טוענות שלא ניתן לעקוף את החסימה ולגלוש בחופשיות ברשת ללא סיסמה, אם כי, חבר המבין בעולם האינטרנט ניסה והצליח לעקוף את החסימה בכל החברות.

מחיר "החבילה הכשרה" אצל ספקי האינטרנט השונים זהה ועומד כיום על 9.90 שקלים כתוספת על מחיר החבילה הרגילה אותה נדרשים לקנות מהחברה. כמובן שגם פה הנושא נתון למשא ומתן וכדאי מאוד לעשות סקר טלפונים מקדים. שכן, המוקדנים ערים מאוד למבצעים של החברות המתחרות ותמיד תוכלו להוזל את המחיר שהציעו לכם בהתחלה.

לסיכום, במידה ואינכם מבינים כלל באינטרנט וברצונכם ב"משהו פשוט" ונטול סיכונים לחלוטין, הפתרון המוצע ע"י מורשת הוא הטוב ביותר. אך במידה וברצונכם להציב את מנגנון הסינון כנדבך נוסף על גבי האמון שאתם נותנים בילדכם הפתרון של iCognito יספק את צרכיכם. כל זה כמובן איננו יכול לבוא כתחליף לחינוך לגלישה נבונה ברשת, שכן בסופו של דבר חיינו מלאים באין סוף בחירות שעלינו להכריע ביניהן, כשהגלישה לאתרים פרונוגרפים היא רק אחת מהן.