המלצה למסלול: שביל החלוצים – חוות משמר הכרמל

מסלול למשפחות בשביל חדש שנפרץ לאחרונה לאחר השריפה בכרמל לפני 7 שנים, ללא תשלום ועם נוף מרהיב

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/04/17 14:52 טז בניסן התשעז

המלצה למסלול: שביל החלוצים – חוות משמר הכרמל
Doron Horowitz/ Flash 90, צילום: Doron Horowitz/ Flash 90

רשות הטבע והגנים פרצה מחדש שביל בחוות משמר הכרמל - שביל החלוצים. אתם מוזמנים לשלב אותו במסלול שיורד מהאנדרטה לנספים באסון הכרמל לחוות משמר הכרמל, ובהזדמנות זו גם לראות את התחדשות החורש אחרי השרפה הקשה בדצמבר 2010.

מקום בארץ: הר הכרמל

אופי הטיול: מסלול הליכה חד-כיווני במורד

סוג המסלול: למשפחות

אורך המסלול: כ-3 ק"מ

משך המסלול: כשעתיים

נגישים לאנשים עם מוגבלות ולעגלות ילדים: האנדרטה לנספים באסון הכרמל, מצפור הנוטרים בחוות משמר הכרמל, חניון האגם

שביל: רגלי

עונה מומלצת: כל השנה

מקום לפיקניקים: חניון האגם

מים לשתייה: באנדרטה לנספים בכרמל, בחוות משמר הכרמל, בחניון האגם

חניה: יש

הדלקת אש: אסורה

רחצה במים: אין

חניון לילה: חוות משמר הכרמל (לקבוצות בלבד, בתשלום)

ציוד מיוחד: נעלי הליכה, כובע, מים

הוראות בטיחות: יש להיזהר בירידה לנחל אורן

מפה: מפת טיולים וסימון שבילים הכרמל (גיליון מס' 4)

דמי כניסה: ללא תשלום

הרשות שיקמה את חוות הכרמל והכשירה חניון לילה מוסדר לקבוצות ובו שירותים, מקלחות ומטבח לבישול עצמי. הרשות עוסקת בשיקום האזורים שנפגעו בשרפה הגדולה בכרמל ופועלת להחזיר אליו את המטיילים: היא חידשה את שביל החלוצים, הכשירה אתר טיפוס ליד מחצבות קדומים והקימה מרפסת תצפית במצפור הנוטרים. הרשות גם הייתה שותפה בהקמת האנדרטה לנספים בשרפה.

איך מגיעים לאנדרטה?

מצומת אורן (כביש 4) עולים מזרחה בכביש 721 לבית אורן ופונים ימינה לאנדרטת הנספים בשרפה בכרמל, כ-300 מ' לפני הכניסה לקיבוץ בית אורן.

איך מגיעים לחניון האגם?

מהאנדרטה לנספים בכרמל נוסעים כ-2 ק"מ מערבה במורד כביש 721 ופונים שמאלה בדרך הסלולה לחניון האגם.

רקע

השרפה הגדולה בכרמל

ב-2 בדצמבר 2010, בחורף שחון מאוד, פרצה שרפה ליד עספיא. השרפה השתוללה חמישה ימים ונספו בה 44 בני אדם. האש כילתה כ-25,000 דונם, רובם חורש טבעי, ופגעה בכ-250 מבנים, 74 מהם נשרפו כליל.

במלאת שנה לאסון נחנכה אנדרטה לזכר הנספים. האדריכל נתנאל בן יצחק תכנן אנדרטה בדמות קורה ענקית של פלדה המתרוממת אל השמים בקשת גדולה. הקשת יוצרת חלון לנוף ובעדו נראים נופי מדרונות הכרמל שעלו באש.

רשות הטבע פועלת לשיקום האזורים שנפגעו. השיקום כולל גם ניטור ומעקב אחר התחדשות החורש, חידוש מסלולים שנפגעו מן השרפה ומסחף הקרקע, חידוש החניונים ונטיעת עצים לצל, וסילוק עצים שרופים מצדי דרכים ושבילים כדי למנוע סיכון בטיחותי. הרשות גם עוקרת נבטים של אורנים כדי למנוע את השתלטותם על השטח.

מסלול הטיול

1. מחצבות קדומים

מהאנדרטה יורד שביל מסומן בשחור במדרון שמצמיח צמחי בתה: לוטם שעיר, קידה שעירה, מרווה משולשת וכן רתמה קוצנית - מן החידתיים שבצמחי ישראל. שיח קוצני זה מזכיר במראהו קידה שעירה ובישראל הוא צומח רק בכרמל.

השביל יורד לעיקול כביש 721 ולידו נראים סימני חציבה רבים. כנראה בתקופה הביזנטית הייתה פה מחצבה, ומאבניה בנו את היישוב הקדום ששרידיו התגלו בחוות משמר הכרמל.

2. משמר הכרמל

מעיקול הכביש ורחבת החניה נראה היטב הכביש העולה לגבעה של חוות משמר הכרמל (חירבת שלאלה). ממשיכים ברגל בשביל העולה באלכסון במדרון שמשמאל לשער, מחוץ לגדר האתר. מטפסים כ-400 מ' עד השער ונכנסים דרכו לחווה.

באתר יש שרידים של מבנה עתיק, בנוי בסגנון האופייני לתקופות ההלניסטית והרומית הקדומה.

סביב האתר התגלו מחצבות קדומות, בתי בד וגתות, טרסות חקלאיות ובורות מים. רק חלק קטן ממנו נחפר, אך מן הממצאים הסיקו החופרים שחירבת שלאלה היא עיר כרמל, הנזכרת בכתביו של ההיסטוריון הרומי פליניוס (מאה 1 לסה"נ).

מהמבנים העתיקים עולים ימינה למרכז האתר. המבנה הגדול הוא בית חווה. יסודותיו עות'מאניים וחדריו מקיפים חצר. בשנת 1935 עלתה למקום קבוצת הפועלים "משמר הכרמל". תחילה היא התיישבה במחנה אוהלים בנחל אורן וחבריה סללו דרכים, טיפלו בחורש וגידלו ירקות. שנה אחר כך, באפריל 1936, פרצו מאורעות "המרד הערבי" והמתיישבים עברו לבית החווה. הם ביצרו את המבנה והשלימו את הקירות החיצוניים למעין חומה. הערבים תקפו את אנשי החווה בדרכים או בעבודתם, ובשלושה מארבים הרגו 15 מהם. ב-1 באוקטובר 1939 התיישבו בחווה ראשוני קיבוץ בית אורן, אך לאחר כמה גלגולים המקום ננטש.

בקצה המערבי של האתר ניצב מצפור הנוטרים - מרפסת תצפית המשקיפה על הנוף הנהדר של מערב הכרמל עד הים.

3. שביל החלוצים

בעקבות השרפה בכרמל התגלה תוואי שביל ישן במדרון הדרומי-מערבי של גבעת משמר הכרמל. רשות הטבע והגנים הכשירה מחדש את השביל, המתחיל סמוך למצפור. זהו שביל החלוצים, המוקדש לזכרו של אסף רמון ז"ל, בנו של אילן רמון, האסטרונאוט שנספה בהתרסקות מעבורת החלל "קולומביה" ב-2003. אסף, טייס בחיל האוויר, נהרג בטיסת אימון ב-2009. אורכו של שביל החלוצים כחצי קילומטר. הוא עובר במדרון המתנשא מעל נחל אורן, צופה על המאגר שבנחל וחוזר למחצבות קדומים.

בעבודות הכשרת השביל התגלו במערה קטנה ארבעה רימונים שהכינו אנשי המחתרות העבריות לפני קום המדינה. על הרימונים נכתבו האותיות USA, ראשי תיבות הומוריסטיות של "אונזרע שטיקל ארבייט" ("תוצרת עצמית שלנו" ביידיש). בסביבת המערה נמצאו גם סוליות נעליים, פרימוסים וקופסאות שימורים מהימים ההם.

4. נחל אורן

מכאן יורדים בשביל מסומן בירוק לנחל אורן ולקשת בנויה אבן. הקשת היא חלק מאמה שהובילה מי מעיינות לטחנת קמח. הטחנה פעלה עד מלחמת העולם הראשונה.

כאן פוגשים שביל אדום (השביל הירוק מוביל לעין אלון, מרחק קילומטר בערך מכאן) והולכים בו במורד הנחל. לאורך הדרך מבצבצים מימיו של עין אורן ולידם פטל קדוש והרדוף הנחלים. עצי החורש כאן גדולים להפליא. מי הנחל הם אתר רבייה לסלמנדרות, ובתחילת החורף הן משריצות כאן ראשנים. בעולם הסלמנדרות הכרמל הוא הגבול הדרומי של תפוצתן.

כחצי קילומטר ממבנה הטחנה יוצר הנחל עמק קטן ולידו שרידי בוסתן - עצי זית, עץ דקל יפה ועצי תאנה - שאריות של הנטיעות של אנשי חוות הכרמל. סכר עוצר בחורף את המים הזורמים בנחל אורן ויוצר כאן אגם קטן ונחמד. רשות הטבע והגנים משקמת את האגם כדי שהמים יישארו בו כל ימות השנה.

השביל האדום עובר על הסכר לגדה הנגדית, ממשיך מתחת לגשר הכביש לגבעת וולפסון ומגיע לחניון האגם. חניון האגם הוא מהגדולים והמרכזיים בכרמל, וכאן מסתיים הטיול. כדאי לשים לב לכיתוב שנראה על הגשר עד היום: "סולל בונה חיפה 1937".

שמורת טבע סוסיתאתצפית מרהיבה על הכנרת והרי הגליל, בוסתנים עתיקים ושני מעיינות קטנים. מה צריך עוד בטיול קצר אחד בדרום הגולן?
מקום בארץ: גולןאופי הטיול: מסלול מעגלי סוג המסלול: למשפחות אורך המסלול: כ-1.5 ק"מ משך המסלול: כשעה נגיש לאנשים עם מוגבלות ולעגלות ילדים: מצפה השלום, הטיילת לאורך המצוק לכיוון קיבוץ מבוא חמה שביל: רגלי עונה מומלצת: כל השנה מקום לפיקניקים: יער מבוא חמה (עין תואפיק) מים לשתייה: יש חניה: ישהדלקת אש: אסורה רחצה במים: אין חניון לילה: יער מבוא חמה (עין תואפיק) ציוד מיוחד: נעלי הליכה, כובע, מים הוראות בטיחות: צעדו בזהירות מפה: מפת טיולים וסימון שבילים גולן וחרמון (גיליון מס' 1) דמי כניסה: ללא תשלום
פעילות רשות הטבע והגנים לשיפור השירות למבקריםהרשות סימנה שביל חדש. איך מגיעים?מכביש 98 פונים לשמורה כ-400 מ' מדרום לכניסה לקיבוץ כפר חרוב. הדרך למצפה השלום מסומנת בסימון שבילים שחור. יוצאים לטיול מרחבת החניה במצפה השלום.
רקעשמורת טבע סוסיתא, במדרון התלול של דרום הגולן, משתרעת על פני יותר מ-18,000 דונם. זהו שטח גדול בקנה מידה ישראלי. פסגת השמורה בהר נמרון (359 מ') מתנשאת כ-500 מ' מעל לכנרת. בתלילות המדרון נחשף טור סלעים מרשים, המדגים את חתך המסלע בדרום הגולן. מתחת לשכבת הבזלת המצפה את דרום הגולן ("בזלת הכיסוי") מונחים סלעי תצורת הורדוס. התצורה מייצגת מגוון רב של סלעים - תוצר של סביבת השקעה של אזורים יבשתיים ואגמים של מים מתוקים. תצורה זו כוללת גם חרסיות ירקרקות אטימות לחלחול מים, והן הגורם להיווצרות המעיינות הקטנים הנובעים בחלקים הרמים של השמורה. קל להבחין במעיינות אלו מרחוק בזכות מיני צמחים אופייניים למים, השומרים על צבע ירוק גם בקיץ. עם מינים אלו נמנים עבקנה שכיח, פטל קדוש ומינים אחרים. ליד חלק מהמעיינות ניטעו בעבר בוסתנים, ואת חלקם שיקמו תושבי הגולן. מחוץ לטווח ההשפעה של המים צומחת בתה עשבונית ועמה גם נציגים חשובים של החורש הים-תיכוני והערבתי, בהם אלה אטלנטית, שקד קטן-עלים, לבנה רפואי וחרוב מצוי. במורדות הנמוכים של השמורה צומחים עצי שיזף מצוי ושיחי שיזף השיח. באביב, כצפוי, עולה כאן פריחה ססגונית. גם עולם החי בשמורה עשיר מאוד וכולל חזירי בר, דרבנים, צבאים, ארנבות, שפני סלע, גיריות, תנים ועופות כגון כחל, שרקרק, עקב עיטי, רחם ואף מינים מדבריים כגון קורא, שחור זנב ועפרוני המדבר.

מסלול הטיולהתצפית ממצפה השלום, נקודת היציאה לטיול, היא מן המפורסמות בגולן. 500 מ' מתחת לרגלי הצופה חושפת הכנרת את יפעתה ומאחוריה הרי הגליל נגלים במלוא הדרם. למרגלות צוק הבזלת התלול נראית ערבוביה של משוכות צבר ועצי בוסתן. אלו הבוסתנים של הכפר הסורי הנטוש כפר חָרִבּ. בהריסותיו נמצאו פריטים ארכיטקטוניים המעידים על יישוב יהודי מן התקופה הביזנטית, כנראה כפר חרוב (או חרובא) - עיירה בתחום סוסיתא הקדומה. גרם מדרגות ברזל יורד מהמדרגה של רחבת התצפית אל המישור תחתיה ומגיע לשביל שכיוונו צפון--דרום. חוצים את השביל מערבה ופונים מעט ימינה. ברכת המעיין נסתרת, אבל חישת קנים הצומחת כ-60 מ' ממערב לשביל האורך מלמדת על מים בסביבה. סבך הקנים אינו מזמין במיוחד, אך מעבר צר דרכו מגלה ברכת מים צלולים מפתיעה, בנויה כמה נדבכים של אבני בזלת ומטויחת בפנים בטיח כחול. עץ ערבה קטן ועץ תאנה מדולדל משלימים את התמונה. כדי להגיע למעיין הדרומי יש לשוב לשביל האורך ולצעוד דרומה, בין עצי הזית הפזורים בשטח. השביל מתקרב למצוק ומגיע לברכה קטנה בצל עצי איקליפטוס. מהברכה השביל חוזר לגרם המדרגות ולמצפה השלום. עצי הבוסתן שלמרגלות המצוק נשתלו כנראה בראשית המאה ה-20. אנו לומדים על כך מדיווחיו של החוקר הגרמני גוטליב שומאכר. ב-1885 בקירוב הוא ביקר בכפר חרב ומנה בו 70 בקתות אבן ובוץ. אדמות הכפר נמשכו עד הירמוך ותושביו, אנשים מסבירי פנים, היו יצרני דבש מומחים. אך נראה כי מצבו הכלכלי של הכפר הידרדר. בשנת 1913 שב אליו שומאכר וגילה שאמנם הכפר גדל מעט, אך שטחי החקלאות הוזנחו, בגלל עדרי הגמלים של בדווים מהסביבה ובגלל סיבות אחרות. שני אנשים עשירים מדמשק היו בעליהם של רוב קרקעות הכפר, ולדברי התושבים הם שנטעו בסביבתו 10,000 עצי זית. לא מעט מהם מעטרים את המדרונות של כפר חרוב עד היום.

המעיינות של כפר חרובשומאכר מציין ארבעה מעיינות שופעים למרגלות המצוק הסלעי של כפר חרוב, והוא מונה אותם מצפון לדרום: עין א-נִיסוּאָן (מעיין הנשים), עין אל-עַרָאִיס (מעיין הכלות), עין א-רִיגָ'אל (מעיין הגברים) ועין אל-כּוּחְלִיָה (כנראה כלי הכֻּחְל לאיפור העיניים). הפלג שזרם לעמק נקרא סיל א-ניסואן.יש להניח שמעיין הנשים שימש את נשות הכפר, בין לרחצה בין לצרכים אחרים, ואילו הגברים בילו את עתותיהם במעיין משלהם. עד כה לא הצלחנו לזהות את המעיינות בשמותיהם המקוריים המדויקים.