בית הדין הרבני פסק מזונות לגרושה גיורת למרות שאינה זכאית והיא אפילו לא ביקשה

בית הדין הרבני האזורי בתל אביב החליט לזכות אישה גיורת בעשר שנים של תמיכה כלכלית לאחר הגירושין – למרות שהאישה לא ביקשה זאת ולמרות שפיצויים אלה אינם מגיעים לה מעיקר הדין

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/01/17 13:12 כו בטבת התשעז

בית הדין הרבני פסק מזונות לגרושה גיורת למרות שאינה זכאית והיא אפילו לא ביקשה
אילוסטרציה: פלאש 90, צילום: אילוסטרציה: פלאש 90

בית הדין החליט לפסוק לגיורת תמיכה כלכלית כשביקשה להתגרש למרות שלא ביקשה.

צעיר תל אביבי הכיר בארצות הברית אישה לא יהודייה ונישא לה בנישואין אזרחיים ונולד להם ילד. כעבור שלוש שנים היא גוירה על ידי בית הדין המיוחד לגיור בתל אביב. השניים נישאו כדת משה וישראל ונולדו להם עוד שני ילדים.

לפני מספר שנים פקד את האישה משבר נפשי חמור והיא אובחנה כחולת נפש. הבעל האשים את האישה ב"מעשה כיעור" - כלומר התנהגות בלתי צנועה - ואף צירף חומר חקירה בעניין. הוא גם טען כי היא מכורה לשתייה ולשכרות. האישה לא הכחישה אבל אמרה כי היא עברה במחיצת הבעל חיי דיכוי והשפלה שגרמו לה למניה-דפרסיה והיא הסכימה להתגרש לאחר קבלת חלקה ברכוש, ובלי שביקשה מזונות לעצמה ודמי כתובה.

בפסק הדין הפתיעו הדיינים הרב צבי בן יעקב - אב"ד, הרב יצחק הדאיה והרב משה בצרי כשכתבו, שאף שיש קושי בתביעה הרכושית של האישה, "אין להעלות על הדעת לשלוח אישה חולה לנפשה ללא סכום סביר שיאפשר לה תוספת קיום מעבר לסכום שניתן לה מהביטוח הלאומי. אנו סבורים כי אף אם על פי דין אין האישה זכאית לכתובה, החובה היהודית - המוסרית והאנושית - היא לדאוג לאישה חולה זו לבל 'תיזרק לרחוב'. מדובר באישה גיורת שאין לה כאן בארץ גואל או קרוב שיוכל לסעדה ולתמכה. אמנם בית הדין פוסק בענייני הרכוש בהתאם לדין, אולם המוסר האנושי של תורת ישראל מחייב את בית הדין שלא להוציא אישה זו ללא משענת ותמיכה מינימאלית שתאפשר לה לשקם את חייה. אף אם מחלתה של האישה או מעשיה מחייבים גירושין ללא כתובה - אין זה מתיר להפקיר אישה זו".

עוד הוסיפו הדיינים כי בנסיבות הנוכחיות בית הדין סבור כי ייטב גם לאישה אם הסכומים יינתנו לה בתשלומים ארוכי טווח בסכומים שיתווספו לכלכלתה. לאור האמור לעיל ומשיקולים נוספים הוחלט כי הבעל ישלם לאישה סכום של 1,600 שקלים לחודש בעשר השנים הבאות.

על פי המתווה שצוין קבע בית הדין מועד לסידור הגט, אולם הבעל הגיש ערעור על חיובו בתמיכה כלכלית לאחר הגט. בית הדין האזורי, שראה את פסיקתו לעניין הגט והתמיכה הכלכלית כמקשה אחת, ביטל את המועד לסידור הגט עד לקבלת פסק הדין בערעור. לאחר ימים ספורים הודיעו הצדדים לבית הדין כי הגיעו להסכמה על אימוץ פסק הדין וביטול הערעור. בעת סידור הגט אמר הבעל לבית הדין עם דמעות בעיניו כי במחשבה שנייה פסק הדין צודק. הצדדים הודו לבית הדין בעיניים בורקות על סיום יעיל ונכון של הסכסוך.

מנהל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי ציין כי "בני זוג בהליך גירושין צריכים להיות הגונים. אסור להם לשכוח שהם התחתנו מתוך אהבה. פסק הדין ממחיש את הפסוק "דרכיה - דרכי נועם". בפרשה זו יישם בית הדין דוקטרינה של המשפט העברי - פעמים ש'לפנים משורת הדין' הופך לדין".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן