עונת הרישום החלה: איך בוחרים גן טוב לילד שלכם?

הילד רק הסתגל למסגרת החינוכית והנה ההורים שוב נדרשים להחליט איזה גן יתאים לילד שלהם בשנה הבאה? מה באמת חשוב? ד"ר אביגיל פרידמן ממכללת אפרתה מנסה לעזור

חדשות כיפה ד"ר אביגיל פרידמן 19/01/17 17:47 כא בטבת התשעז

עונת הרישום החלה: איך בוחרים גן טוב לילד שלכם?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

פרמטרים רבים צריכים להילקח בחשבון כמו: צוות, ילדים, קרבה למקום מגורים, מספר הילדים בגן, תכנית הלימודים, אישיות הגננת, תכניות העשרה, צהרון , המלצות - הריבוי יוצר בלבול ומקשה על ההחלטה.

אז מה באמת חשוב?

אמון במערכת - חשוב שכל המבוגרים (הורים ומנהלות גנים) המטפלים בילד ידברו ביניהם, ישתפו אחד את השני ויחשבו יחד על טובת הילד. ההנחה היא שמסגרת הגן וההורים הינם שני צדדים של אותה המטבע. בדומה להורים גם המסגרת חינוכית באה להיטיב עם ילדיכם ולעזור להם לגדול ולהתפתח בארבעה תחומים מרכזיים: רגשי חברתי, שפתי, מוטורי וקוגניטיבי/שכלי. הגננות בחרו במקצוע שלהן, והן מוסמכות לעסוק בהוראה. לגננות יש יכולת השוואה לקבוצת השווים, ניסיון יום יומי עם הגיל הרך ומודעות לציפיות ההתפתחותיות מהילד. חשוב שהגן אותו אתם בוחרים יאפשר לכם לשתף פעולה עם הצוות החינוכי, להביע את עמדתכם, להקשיב זה לזה באופן הדדי, לשקול את צעדיכם מתוך אמונה שגם אתם וגם מנהלת הגן אכפתיים כלפי ילדיכם ורוצים בצמיחתו.

ביטחון עצמי- מערכת היחסים שנבנית בין הורים לילדים היא אחד הגורמים המשפיעים על התפתחות ילדכם. האמינו בעצמכם שאתם מסוגלים לתמוך בילד במעבר למסגרת חינוכית חדשה. מסגרת חינוכית מזמנת לילד התמודדות עם קבוצת השווים, עמידה בדרישות, התנסות חברתית, הנאה מעשייה מגוונת לצד איפוק, דחיית סיפוקים, מוטיבציה ועוד. זכרו שהגן הוא מסגרת חינוכית לימודית ולא רק מתן מענה להורים עובדים. ברגע שתשדרו לילד שהגן הוא המקום הטוב והמתאים לו תעבירו לו מסר של רוגע, ביטחון ויכולת הסתגלות.

התאמת המסגרת לילד - המלצות על צוותים חינוכיים הן דבר חשוב, הקשיבו אליהן באופן ביקורתי ולאחר שיקול דעת החליטו מה הכי מתאים לילד שלכם. שימו לב שלכל הורה ולכל ילד ישנם צרכים אישיים ורצונות מגוונים, הם גם מתקשרים לאנשים שונים. הקשיבו להמלצות אך בחנו אותן בעיניים מותאמות. בדקו מה מתאים לילדיכם מבחינת גודל הכיתה, קצב הלימוד, טמפרמנט הגננת, אפשור יצירתיות, קבלת מענה רגשי וכד'

אווירה נעימה- אווירה נעימה משרה ביטחון ללמידה והתנסות. נודעת חשיבות לאווירה הנוצרת בין הילדים לצוות, בין הילדים בינם לבין עצמם ובין אנשי הצוות. אקלים גן חיובי מעודד, מערב, מקבל, עוזר ומשתף, יש בו טיפוח, השתייכות, לכידות, קרבה ולמידה בטוחה. צוות גן שפועל בהרמוניה, בכבוד ושיתוף יקרין זאת לילד ויהווה עבורו דוגמה אישית. כלל השותפים למסגרת יוצרים את האווירה ובונים את המסגרת החברתית - לימודית. חוויית הביטחון בקשר עם המבוגרים בגן, מקדמת רווחה נפשית של הילד, ביטחון עצמי, מוגנות, יכולת לפתור בעיות והסתגלות לסביבה.

צוות חינוכי- סביבה פיזית, מבנה גן מזמין, עושר ומגוון במשחקים, ספרים וגירויים מקנים לילד סביבה המעודדת פעילות וחקירה. אך יותר מכל נודעת חשיבות לסביבה האנושית שבה הילד גדל, דהיינו מנהלת וצוות הגן. התקשרות בטוחה בין הגננת לילד מעניקה לו בסיס רגשי ובטוח ללמידה והתמודדות, לחקירה, לפתרון בעיות, להגנה ולביטחון. אינטראקציה חינוכית-תיווכית בין מבוגר לילד, הכוללת קשר רגשי חיובי והוראה איכותית יש בה כדי לשפר יכולת למידה. שני מרכיבים אלו יחד תורמים להישגים הלימודיים של הילדים ולהסתגלותם הרגשית-חברתית. יאפשרו להם להסתגל ביעילות לשינויים המתרחשים בסביבתם וללמוד מתוך התנסויות חדשות.

היכרות מוקדמת- היכרות מפיגה תחושה של בדידות. במידה והילד מכיר חברים ממסגרת חינוכית קודמת או אם הוא מכיר שכנים או ילדים של חברים שלכם, הדבר עשוי לעזור לו להסתגל בתחילת השנה. יחד עם זאת רוב הילדים מסתגלים מהר מאד לדברים חדשים ולשינויים. יתכן מאד שבמהלך השנה ילדכם ירכוש חברים חדשים ויעדיף את המשחק אתם על פני המשחק עם אלו שהוא הכיר בתחילת השנה.

הכינו את ילדכם למעבר - הראו לו את מבנה הגן ואת הדרך מהבית לגן, ספרו לו שהוא ילך לגן של גדולים/ בוגרים, תארו לו פעולות שייעשו בגן כמו משחק עם חברים, שמיעת סיפורים וכד'

שיקולים טכניים - במכלול השיקולים כדאי לתת את הדעת גם לשיקולים הנראים טכניים כמו: קרבה למקום המגורים ומסגרת המשך לגן כמו צהרון.

לסיכום, הבחירה דורשת הכרעה מתוך מגוון שיקולים, התמקדו בהיכרות שלכם את ילדיכם, ושדרו ביטחון בהחלטתכם. לעיתים ההחלטה של ההורים איננה עולה בקנה אחד עם השיבוץ ברשות המקומית, או שחלים שינויים בשיבוצי הגננות שלא היו ידועים במועד הרישום. גם במקרים אלו חשוב למצוא את הצדדים החיובים ולהעביר לילד מסר של ביטחון בצוות הגן.

שתהיה בחירה מושכלת

הכותבת, ד"ר אביגיל פרידמן, ראשת מסלול הגיל הרך במכללת אפרתה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן