מלאכי דרך: הצצה למקום שמציל עשרות בני נוער בשנה

60 נערים שדלתות מוסדות החינוך נטרקו בפניהם לומדים בכפר הנוער בית חג"י. "הם נפלטו מכל מסגרת- אנחנו תקוותם האחרונה" אומרים בהנהלה ומתגאים בעשרות בוגרים בשירות קרבי. בכפר הנוער מקווים להתרחב ולאפשר לעוד בני נוער למצוא את מקומם

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/17 11:29 יב בטבת התשעז

מלאכי דרך: הצצה למקום שמציל עשרות בני נוער בשנה
באדיבות כפר הנוער בית חגי, צילום: באדיבות כפר הנוער בית חגי

מזה 27 שנה שכפר הנוער בית חג"י לקח על עצמו משימה לאומית קשה ומיוחדת. הכפר פותח את ליבו ושעריו ומכניס תחת כנפיו נערים ללא יד מכונת ומשפחה תומכת, ומעניק להם בית חם וכלים רבים להתמודדות נכונה עם מכשולי החיים.

הקמת הכפר היה ביוזמת חברי הגרעין המייסד של הישוב בית חג"י. חג"י נושא את שמם של חנן קרוטהמר, גרשון קליין, ויעקב צימרמן הי"ד, מקימי היישוב היו חבריהם לספסל הלימודים בישיבת ההסדר בקרית ארבע. חנן גרשון ויעקב נרצחו בהתקפת מחבלים בבית הדסה בפרשת אמור תש"ם 1980 . לאחר המקרה הקשה החליטו חבריהם, על הקמת ישוב על שמם סמוך לעיר חברון.

מקימי היישוב חלמו על השתלבות ב'אור עקיבא' כקבוצה של בוגרי ישיבת ההסדר שתשתלב בקהילה, במערכת החינוך ובעשייה. החלום לא יצא לפועל אך חברי הישוב החליטו להקים מסגרת טיפולית עבור נוער בסיכון מכל רחבי הארץ.

וכך היה, עם עליית הישוב לקרקע ב1983, התגוררו התושבים במבנים זמניים, שש שנים לאחר מכן כאשר עברו לבתי קבע המבנים הקודמים היו הבסיס להקמת כפר הנוער בית חג"י.


(צילום: באדיבות כפר הנוער בית חגי)

תקוותם האחרונה של 60 בני נוער

כיום מתגוררים בכפר כ-60 בני נוער בגילאי 13-18 שמגיעים מקרית-שמונה בצפון ועד אילת בדרום, רובם עברו ונזרקו ממספר מוסדות לימוד אחרים לפני שהגיעו לכפר. "מדובר בנערים שנפלטו מכל מסגרת לימודית ואנחנו עבורם התקווה האחרונה" אומרים בכפר ומדגישים כי חלק מההתמודדות הקשה עם הנערים היא סביב בעיות בקבלת סמכות ובכניסה למסגרת.

המסגרת הטיפולית המרכזית של הכפר הוא "המשפחתון", אותו מנהלים זוג צעיר יחד עם ילדיהם הגרים בבית יחסית גדול. במקום יש יחידה למשפחה ויחידה לנערים והם גרים יחד תחת קורת גג אחת כמשפחה אחת לכל דבר. ההורים משמשים כדגם לחיקוי ובעזרת החום והאהבה מצליחים לשקמם ולשלבם בחברה הישראלית כאזרחים טובים למען עם ישראל ומדינת ישראל. בכפר שישה משפחתונים הנותנים מענה לכלל בני הנוער בכפר.

בכפר גם מסגרת לימודית ייחודית הנקרא "מפתן בית חג"י" המפתן פועל בין השעות 08:00-16:00 בו הנערים לומדים בכיתות קטנות של עד 12 תלמידים בשילוב הוראה פרונטלית וסדנאות יצירה. מלבד מקצועות היסוד הנערים לומדים נגרות, מסגרות, חקלאות, ואומנות. כמו כן הנערים עובדים בחווה החקלאית מגדלים ומטפלים בעלי החיים השונים ומקבלים שיעורי רכיבה על סוסים בחווה.

חי כהן, מי שמנהל כיום את הכפר, הגיע למקום לפני 18 שנה יחד עם אשתו לימור כזוג שריכז את אחד המשפחתונים. הזוג התאהב במקום וחי מילא לאורך השנים תפקידים שונים ביניהם מנהל מעונות וסגן מנהל הכפר. חי מספר מהו ה'אני מאמין' שלו, שמוביל אותו בעשייה עם התלמידים בכפר לאורך השנים "אני מאמין בכל נער. כל נער ונער שנכנס לכפר מסוגל לממש את הפוטנציאל שמצוי בתוכו".

עשרות בוגרים משמשים מקור לגאווה

צוות הכפר מספר על הרבה הצלחות לאורך השנים בשיקום נערים שהגיעו במצב רגשי ולימודי סבוך ורעוע והצליחו להשתקם, ללמוד, להתפתח ולצאת לחיים בהצלחה. לבקשתנו, מספר לנו הצוות את אחד מסיפורי ההצלחה האחרונים המהווים מקור לגאווה ומקור לשאיבת הכוחות להמשך הפעילות היום יומית עם הנערים.

יהודה (שם בדוי) הגיע לכפר עוד בהיותו בן 12, צוות הכפר מתאר אותו כ"ילד חמוד, פעלתן ושובב בעל חיוך שובה לב ועיניים חודרות". יהודה הגיע מבית רעוע, חווה קשיים רבים ונפלט ממספר מסגרות לימוד בזו אחר זו, משפחתו הייתה מוכרת בלשכת הרווחה במקום מגוריהם והוצע לו להגיע לכפר הנוער בית חג"י, יהודה לא התלהב מהרעיון, אך הסכים להגיע לתקופת ניסיון קצרה.

(צילום: באדיבות כפר הנוער בית חגי) בוגרי כפר הנוער משרתים ביחידות קרביות מובחרות.

"ליהודה היה קשה לתת את אמונו במערכת לאחר שחווה דברים כל כך קשים ולא היה לו מה להפסיד הוא התקשה בקבלת סמכות וגבולות ובנה את אמונו אט אט" מספרים בכפר. "הורי המשפחתון היו עבורו הבית החם והמכיל שכה חסר לו- פינה חמה שכוללת דאגה לצרכים הבסיסים והתייחסות אישית מתוך אהבה. במסגרת שהותו בכפר ניגש יהודה לבחינות הבגרות".

לפני כשנתיים סיים יהודה את הלימודים בכפר והצטרף למכינה קדם צבאית, לאחר מכן התגייס ליחידת חי"ר, סיים מסלול קרבי כלוחם ובימים אלו עומד להתחיל קורס מ"כים. "קשה להאמין שזה אותו ילד שהגיע לכפר בגיל 12, איזו התקדמות, איזה אושר" מספרים בכפר בגאווה. "אנחנו ממשיכים להיות בקשר עם יהודה ומגיעים לטקסים צבאיים שלו, ובעז"ה נשמח להיות בתחנות נוספות במהלך חייו. בית חג"י זה בית לכל החיים".

(צילום: באדיבות כפר הנוער בית חגי) סיום מסע כומתה של בוגר כפר הנוער בית חג"י.


זהו סיפור אחד מעשרות מקרים. מרבית מבוגרי הכפר זוכים להתגייס לצה"ל, משתלבים במכינות קדם צבאיות ובמעגל החיים ומקימים משפחות לתפארת.

בכפר טוענים כי ההצלחות שלהם נקופות לזכותו של הצוות המקיף במקום "הצוות הוא רב מקצועי וקולט את הנער בחום ובאהבה. עבור כל נער שמגיע נבנית תכנית טיפולית ייחודית שמתייחסת ליכולות, לקשיים ולרצונות שלו" אומרים בכפר ומדגישים כי התכנית נבנית סביב הצרכים הגשמיים, הלימודיים והרגשיים של כל נער ונער ותלויה גם במצב בו הוא מגיע לכפר.

"אנחנו מאמינים שלכל נער מגיעה הזדמנות לשינוי. שכל נער המעוניין בשינוי יכול, עם הכוונה נכונה, בהקניית כלים ייחודיים, בהרבה אמון ואהבה לצאת לדרך חדשה. כי בית חג"י זה בית לכל החיים" אומרים בהנהלת הכפר ומסבירים כי יש בידיהם תכניות התפתחות גדולות לעתיד אותם הם רוצים לממש. בין היתר בתוכניות להקים שני משפחתונים חדשים על מנת להגדיל את מספר המקומות בכפר.

לתרומה לכפר הנוער בית חג"י הקליקו >>