בדיקות גנטיות זה לא רק לאשכנזים

בעקבות לחץ של משרד הבריאות, איגוד הגנטיקאים וזוגות עם ילדים בעלי מחלות גנטיות פתחה אגודת "דור ישרים" תכנית הכוללת 17 בדיקות גנטיות ייחודיות ליוצאי עדות המזרח. 20 אלף נבדקים כבר הוכיחו שהתכנית נצרכת

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 22/09/16 12:44 יט באלול התשעו

בדיקות גנטיות זה לא רק לאשכנזים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

"בשנתיים האחרונות, בגלל פניות של משרד הבריאות ואיגוד הגנטיקאים וגם בגלל משפחות שהגיעו אלינו עם ילדים חולים במחלה גנטית, גילינו שהאמירה הזאת שהייתה נפוצה כל השנים, שמחלות גנטיות נמצאות בעיקר בעדות אשכנז ופחות אצל יוצאי ספרד- היא פשוט לא נכונה" אומר אורי יפה, ממנהלי דור ישרים.

"דרך משפחות עם ילדים חולים שפגשנו, יחד עם זה שמשרד הבריאות התחיל ללחוץ בכיוון, בנינו תכנית שלמה של סל בדיקות לעדות המזרח שכולל את כל הבדיקות הרלוונטיות. כבר שנתיים שאנחנו בודקים עשרות אלפים של נבדקים. לצערנו גם גילינו כל מיני נשאים ובזכות זה מנענו הרבה אסונות נוספים שהיו יכולים להתרחש בשנים האחרונות ואנחנו ממשיכים ביתר שאת לקראת השנים הבאות" אומר יפה ומעיד על כ-20 אלף נבדקים במסגרת התכנית מאז פתיחתה.

בדור ישרים מציגים נתונים מפתיעים על קצב הצמיחה המהיר בכמות הנבדקים בתכנית: ב-2015 אחוז הנבדקים מעדות המזרח מתוך כלל הנבדקים בדור ישרים היה 20%. בחצי שנה הראשונה של 2016, 35% מכלל הנבדקים בדור ישרים היו נבדקים יוצאי עדות המזרח. "זו עלייה דרמטית. גם במספרים מדובר על אלפי זוגות שנבדקים, ממש בחודשים האחרונים. יש כמובן מקום עדיין לשיפור אבל הרבה זוגות מתקשרים ומבקשים להצטרף לבדיקות הללו".

התכנית ליוצאי עדות המזרח כוללת 17 בדיקות גנטיות ובמידת הצורך ייעוץ אישי "יש לנו סל בסיסי של 17 בדיקות ליוצאי עדות המזרח מכל הסוגים, מעבר לזה יש גם דברים בהזמנה פרטית למשפחות עם רקע מסויים של מחלה מסויימת".

בדור ישרים מדגישים כי רשימת המחלות הנבדקות נבנתה לפי כללים מאוד ברורים, לאחר שעברו מסננות רבות ובאישורם של פוסקי הלכה נודעים. הרשימה נבנתה בהתחשב בין היתר בחומרת המחלה, בשכיחות המחלה, באמינות תוצאות הבדיקה ועוד.