מכללת אוהלו מציגה: פלורליזם יהודי

במכללת "אוהלו" הסטודנטים וגם המורים, מגיעים מעולמות שונים, ובסופו של יום אין הם מציגים עולם שבו כולם מסכימים עם כולם, אך הם יוצאים נשכרים מעצם המפגש

חדשות כיפה תוכן שיווקי 18/08/16 09:22 יד באב התשעו

מכללת אוהלו מציגה: פלורליזם יהודי
אילוסטרציה shutterstock, צילום: אילוסטרציה shutterstock

הרב קוק כתב "השלום האמיתי אי אפשר שיבוא לעולם כי אם דווקא ע"י הערך של ריבוי השלום. הריבוי של השלום הוא, שיתראו כל הצדדים וכל השיטות, ויתבררו איך כולם יש להם מקום, כל אחד לפי ערכו, מקומו ועניינו". נדמה כי בתקופה האחרונה הדבר אינו מתקיים בתוך המגזרים השונים בחברה הישראלית, שהופכים ליותר מסוגרים ופחות סובלניים למשמע קולות האחר.

מאז ומתמיד היתה החברה הישראלית הטרוגנית וכפועל יוצא מכך גם רוויית מתחים. אחד המתחים הבולטים הוא המתח בין דתיים לחילונים. כל מגזר חינך בדרכו ובהפרדה מהאחר, ולמעט אירועים מעורבים שונים שמארגנת תנועה זו או אחרת - המצב נותר בעינו.

במכללה האקדמית לחינוך "אוהלו" בקצרין חיפשו ומצאו את הפתח ליצור עולם של תקווה, תקווה שתוביל לשינוי. כיצד מיישמים את תהליך השינוי? בדרך ההכשרה של פרחי ההוראה, רק שם ניתן לפרק את מעגל המתח במהלך מושכל של הכשרת מורי חמ"ד ומורים ליהדות בחינוך הממלכתי יחד. כאשר המורים יסיימו את לימודיהם במגמה המשותפת של דתיים וחילוניים הם יביאו גם לכיתות ולתלמידים הצעירים רוח ותפיסת עולם של סובלנות ופלורליזם.

מכללת "אוהלו" בקצרין היא המוסד היחיד בארץ המקיים מסלול לימוד משותף של סטודנטים בחינוך הממלתי דתי והחינוך הממלכתי, ובכך יוצר חיים משותפים ומגוונים לאור המקורות. הסטודנטים דתיים, מסורתיים וחילוניים, מפרים זה את זה בדיון פלורליסטי עשיר על ידי הצגת זהויות יהודיות שונות. הסטודנטים וגם המורים, מגיעים ממקומות שונים ומעולמות שונים, ובסופו של יום אין הם מציגים עולם שבו כולם מסכימים עם כולם, אך הם יוצאים נשכרים מעצם המפגש המפרה ויוכלו להתמודד בבוא היום עם תלמידים בעלי תפיסות עולם שונות. מטרת החיבור הזה היא להראות שאפשר להוריד את המחסומים ועל ידי למידה משותפת ניתן לכבד את האחר ואף להשכיל ולהחכים, גם אם לא מסכימים.

מדי שבוע מתקיים במכללה בית מדרש אקדמי בהנחייתו של הרב ד"ר דוד קליר, בו מתעמקים במגוון נושאים הנוגעים בדילמות מוסריות-הלכתיות לצד חקירה מעמיקה ובה התייחסות יהודית לשאלות רבות דוגמת מהי כפייה דתית? וכיצד המקורות מתייחסים אליה. זוהי למידה אחרת, פחות אובייקטיבית ופחות אקדמית. הרב ד"ר דוד קליר אומר "מניסיוני, לא זו בלבד שמחלוקת לשם שמים איננה מפריעה, אלא שהיא מפרה ומפתחת את לימוד המקורות. היא זו שמאפשרת לימוד מעמיק שמטרתו היכרות קרובה יותר עם מגוון מקורות מעולם הספרים היהודי. הרעיון של פלורליזם מחשבתי במחשבת היהדות הוא אחד מערכי היסוד של לימוד התורה. אנו מקפידים על ניסיון כן ואמיתי לברר את יסודות האמונה שלנו בשיתוף פעולה מלא בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין הסטודנטים. אין כל צורך להסכים ולהגיע לאחידות. יש צורך לחיות באחדות ובשלום".

ישנן דרכים רבות בהן ניתן לתת ביטוי לפלורליזם מחשבתי. דרך נוספת היא באמצעות הכרת השטח, ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והכרת היחסים בין התרבויות השונות בישראל. מכללת אוהלו מאפשרת לסטודנטים ליהדות להרחיב את לימודיהם ולשלבם עם לימודי ארץ ישראל בהם יוכלו לחבר את לימודי המקורות יחד עם הכרת הארץ והחיים בתוכה. רק דרך הכרת האחר נוכל לקבלו ובכך נגשר על הפערים התרבותיים כדי לחיות יחד בשלום.

רוצים לדעת עוד על מכללת אוהלו? לחצו כאן