עשרה מעיינות חובה - בחנו את עצמכם

נגמרו שלושת השבועות ותשעת הימים. יש לכם שבועיים לסיום החופש להשלים פערים, אם יש כאלה. מערכת כיפה יחד עם מחלקת תיירות שומרון מציגה- עשרה מעיינות החובה בצפון, בדרום ובשומרון

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/08/16 18:22 י באב התשעו

עשרה מעיינות חובה - בחנו את עצמכם
Yossi Zamir, פלאש 90, צילום: Yossi Zamir, פלאש 90

עין שוקו

עין שוקו (במקור:" עין א-תינה"), הוא מעיין הנובע בשטחה של שמורת הטבע מצוקי האון מתחת לקיבוץ מבוא חמה בדרום רמת הגולן. מול הנוף הנפלא של הכנרת והרי הגליל, נבנתה בריכה עגולה יפהפייה, ולצדה הותקנו ספסלים ושולחנות עץ, הפזורים בין העצים. תענוג לגלוש אל המים הקרים, בהם שוחים דגי זהב גדולים, ולהשקיף על הנוף, בייחוד בשעות בין הערביים. המעיין וסביבתו שופצו לזכרו של סמ"ר מתן גדרי, לוחם פלס"ר נח"ל ובן מושב מולדת, שכונה 'שוקו' על ידי חבריו. מתן נהרג במרדף אחר מחבלים בקסבה של חברון בחודש יוני 2003.

המעיין נובע כקילומטר ממערב לקיבוץ מבוא חמה, במדרונות רמת הגולן שמעל הכנרת, בספיקה ממוצעת של מטר מעוקב אחד לשעה. מימי הנביעה מובלים בצינור אל תוך בריכת אבנים ובטון השוכנת ברחבה מוקפת עצים ושיחים. במקום שלטים המספרים את סיפורו של מתן גדרי, מצידו המערבי של האתר נשקף נוף הכנרת, והרי הגליל מהר תבור ובקעת יבנאל בדרום ועד הר מירון ועמק החולה בצפון.

אם מגיעים למעיין בשעה מוקדמת בבוקר, כשהמים עוד צלולים, אפשר לראות את הנביעה מתפרצת בקרקעית הבריכה.הבריכה נחשבת לאחת הגדולות והמרשימות בארץ.

איך מגיעים: מכביש 90- כביש הבקעה פונים לכיוון עין הנציב-שדה אליהו בכביש 6678

אחרי 800 מטר פונים ימינה לעין הנצי"ב. בעיקרון בשער לא נותנים להיכנס. צריך לחנות את הרכב מחוץ לקיבוץ ולהתקדם כ 3 דקות הליכה ברגל לתוך הקיבוץ.

אם נכנסתם, אחרי השער ממשיכים כ 150 מ' ופונים שמאלה, ממשיכים עוד כ 30 מ' לאורך גדר בצד שמאל, מחנים את הרכב.

יורדים במדרגות ומגיעים לשער בגדר המקיפה את הבריכה.

נכנסים בשער ומתקדמים לכיוון גוש הצמחייה, ולבריכה.

בריכת אורחה - ג'וחדר

בדרום מזרח הגולן, לא רחוק מהגבול הסורי, נמצאת בריכה מבוטנת, בגודל 2X3 מטרים שאוגרת את מי המעיינות של עין אם א-שרשיח. המים עמוקים וקרים מאוד, טובים מאוד גם ליום חם במיוחד.

לצד הבריכה נבנתה מדרגה המשמשת כמקפצה, ולאורכה הותקנו מעקות מתכת, בהן יכולים להחזיק הילדים שאינם יודעים לשחות .

הבריכה שופצה ע"י בני היישוב הסמוך רמת מגשימים לזכר חברם רזיאל נגר ז"ל, שנהרג בשנת 2005 מנפל פגז בגולן, בהיותו בן 20. הנערים דואגים לניקיון ותחזוקת המקום. . על אבן הזיכרון שקבעו חבריו בסמוך לבריכה הם חרטו את צוואתו הרוחנית: "אחוז בארץ בה חדלתי מלכת"

סביב הבריכה פזורים שולחנות פיקניק רבים לנוחות המטיילים, וגם הם כמו הבריכה מוצללים על ידי עצי איקליפטוס גבוהים. השטח באזור הבריכה מרווח, מיושר ומתאים לחניית לילה, אך אין במקום חשמל, שירותים או מקורות מים אחרים מלבד הבריכה והנחל הזורם אליה

איך מגיעים: נוסעים בכביש 98 ובצומת של אנדרטת גדוד סופה, מעט דרומה מצומת אורחה, פונים לכיוון דרום מזרח לדרך עפר משובשת העוברת מדרום לאנדרטה ומצפון לגבעת אורחה. כעבור כ- 300 מטרים מגיעים לחניון ולבריכה

מעיין עין הנציב:

מעין יהודה, או בשמו המוכר עין הנצי"ב, הוא מקום מושלם לבילוי: מי המעיין צלולים עד מאוד, ונראים כאילו נצבעו בצבע טורקיז עז. המים עמוקים, ואפשר לקפוץ אליהם בזהירות, לשחות לאורך הבריכה הגדולה או לנוח על המזרנים העבים שצפים במים. מכיוון שבדרך כלל הקיבוץ אינו מאפשר לכל אחד להיכנס לתחומיו, מעיין עין הנצי"ב נשמר שקט, נקי ופסטורלי. ביום חם התענוג הוא גדול - המים קרים, אך לא מדי, והבריכה מספיק עמוקה כדי שיהיה אפשר לקפוץ אליה ממקפצה וחבל מתנדנד שהתקינו אנשי הסביבה. בימי החופש הגדול תמצאו בני נוער רבים צפים על מזרוני מים, או יושבים על גדות הבריכה, בין קפיצה לקפיצה. חשוב לזכור שעין הנצי"ב הוא קיבוץ דתי ולכן אין לבוא אל המעיין בשבתות וחגים - זמנים בהם שער הכניסה סגור ואנשי הקיבוץ שומרים על שקט ושלווה.

איך מגיעים: אחרי הכניסה לקיבוץ, דרך שער הברזל, ממשיכים ישר כ-100 מטר ובצומת הראשונה פונים שמאלה. מיד אחרי הפנייה, מחנים את המכונית, ובמבואות הרפת, יורדים שמאלה ברגל, מרחק של מטרים בודדים, לכיוון המעיין המגודר.

עין עקב:

עין עקב הוא שמם של שני מעיינות הבוקעים על ערוץ נחל עקב שבנגב התיכון. מקור השם בשם הערבי למקום - עין אֻם כַּ‏‏עְבּ, שפירושו מעיין העקב. האבן שעל שמה נ‏קרא המעיין היא אבן צור שחורה שנמצאת בעין עקב עליון, והיא שונה מאוד מסביבתה הלבנה.

המעין עצמו מדהים , ונמצא באזור מדרשת שדה בוקר. עמוק, נקי ונגיש ברגל או באופניים. המים קרירים ועמוקים וההליכה עצמה מהנה ומשתלמת.

במורד הנחל נובעים המים שוב למפל בגובה של כעשרה מטרים, ומשם נשפכים לברכה שעומקה כשבעה מטרים וקוטרה כעשרה מטרים, המלאה כל ימות השנה המעיין משמש כמקור שתיה לבעלי החיים באיזור, ולכן שינה בצמוד אליו מפריעה לשגרת חייהם.. באזור המעיין גדלים צמחי מים מתוקים וצמחיית גדות

ההליכה ברגל למעיין היא הליכה של כ 5 קילומטר משדה בוקר. רכבי שטח יכולים להתקרב עד למרחק של כ300 מ' מהבריכה.

איך מגיעים: נוסעים דרומה על כביש 40, ואחרי שדה בוקר פונים לכיוון מדרשת בן גוריון. בכיכר פונים ימינה לפי השילוט. המסלול עצמו מסומן - הולכים 3.5 קילומטרים, לאחר מכן מגיעים להצטלבות עם דרך כחולה ופונים ימינה לפי השילוט. לאחר כשני קילומטר נגיע לחניון, ולאחר עוד כ-750 מטר נגיע למעיין.

עין עובדת:

עין עבדת הוא מעין הנובע כשלושה ק"מ מערבה למדרשת שדה בוקר וכארבעה ק"מ מחורבת עבדת. מי המעיין יוצרים בדרכם פלג, מפל בגובה 15 מטר ובריכות . המפל נשפך לבריכה שעומקה שמונה מטר. עין עבדת יוצר פלג נאה, מפל ובריכות. גדות הפלג עטורות צמחייה המושכת בעלי חיים רבים, ביניהם יעלים. כדי לא לפגוע במקור המים היחיד של בעלי החיים, הוגבלו שעות הביקור בגן הלאומי. בנחל צומחת חורשה של צפצפת הפרת, עץ הצומח בנאות מדבר ומתאפיין במגוון רחב של צורות עלים.

נחל עבדת יורד מאזור חורבת עבדת ומתחבר לנחל צין במקום שהנחל עוזב את רמת עבדת ומתחתר בין הרמה ורכס חתירה. קניון עין עבדת הוא קניון טבעי בסלע הגיר הלבן ובו אבני צור שחורות וחומות. בנחל עבדת נובעים שלושה מעיינות: עין מעריף, עין עבדת ועין מור. עין עבדת הוא מעיין שכבה. מי הגשמים זורמים מתחת לאדמה על שכבה אטומה עד שהם מגיעים לפתח יציאה באזור הקניון. ליד עין מור צומחת אלה אטלנטית גדולה שגילה מוערך ב-250 שנים. המצאות האלה האטלנטית מרמזת על אפשרות שהאזור היה גשום יותר בעבר.

מעיין עמשא

למרגלות הר גריזים, בין בוסתנים עמוסי פרי, נמצאת נביעת מים שבכל השנה ממלאת את שתי בריכות השכשוך שבמקום. הברכות גדולות ורדודות ומהנות לכל המשפחה, ומהוות מוקד בילוי למקומים ולמבקרים מחוץ לשומרון.

מעין עמשא הוקדש לזכרו של עמשא משולמי הי"ד שנפל בלבנון, והוא שוקק ומלא במטיילים.

איך מגיעים: בצומת מחנה חורון (בה"ד 3 ) פונים לכיוון הישוב הר ברכה. כקילומטר לאחר תחילת העלייה ישנה פנייה שמאלה לשביל עפר ולחנייה. מהחנייה רואים את הברכה הראשונה ובהמשך נמצאת הברכה השניה (שחייה נפרדת)

מדרום למעיין נמצאת שמורת האלות האטלנטיות, המסתירות מבנה של קבר שיח. מיקומם של עצי האלה באזור זה הוא נדיר.

מעיין כפיר

מעיין 'עין כפיר' ,סמוך לכביש הגישה לאלון מורה. בריכה גדולה ויפה שבחלקה רדודה ומתאימה לילדים קטנים ובחלקה עמוקה יותר..המעיין נקרא על שמו של אבנר כפיר חזי ז"ל , תושב אלון מורה שנפל בי' באדר ב' תשנ"ז (19.3.97) בלבנון, בעת שירותו כחובש קרבי. לזכרו ובסיוע קרן ידידי אלון מורה, הקימו נוער היישוב את הבריכות.

איך מגיעים: משער היישוב אלון מורה נוסעים לכיוון הישוב איתמר, פחות מקילומטר. בעיקול הראשון ימינה - רואים מימין שלט "עין כפיר". אפשרות ראשונה: מחנים את הרכב בקרבת השלט ויורדים ברגל מימין לכביש אל הבריכה, שאותה אפשר כבר לראות

עיין משה

עין משה הוא מעיין חדש סמוך ליישוב יצהר. מדובר בנביעה, המתנקזת לבריכת שכשוך גדולה במיוחד המשקיפה על נוף עוצר נשימה, בימים טובים ניתן לראות את כל איזור השפלה מאשדוד ועד חיפה, מדהים. הבריכה נבנתה ע"י תושבי היישוב, ומסביב פותח השטח ואיזורי פיקניק מוצלים פזורים סביב. ניתן להגיע עם רכב עד למעיין והוסדרה ירידה אף לנכים.. המעיין נבנה לזכרו של משה סקלי שנפטר לאחר מחלה קשה. המעיין נקרא גם עין שלהבתיה

אירוס השומרון

על רכס איתמר ניצב מעיין אקולוגי ייחודי הנקרא 'מעיין אירוס השומרון'. המעיין הנו אחד המעיינות היחידים בארץ הפועל במתכונת זו. המים במעיין עוברים לבריכה אקולוגית נוספת שבה צמחי מים ודגים המסננים בתהליך אקולוגי טבעי את המים. ולמעשה צורכים את הפסולת של המים כמזון. לאחר שהמים מיטהרים הם חוזרים בסירקול למעיין המרכזי.

המעיין נקרא אירוס השומרון משום שהוא ממוקם בלב איזור הפריחה הגדול ביותר של הפרח הנדיר: אירוס השומרון. בחודשי האביב המקום מתמלא בפריחת הפרח הנדיר והופך לפנינת טבע נדירה.

המעיין ממוקם בכניסה לרכס הגדעונים-שמהווה מוקד משיכה לתיירים מרחבי הארץ והעולם

נחל קנה

נחל קנה הוא אחד הגדולים בנחלי מערב השומרון, ראשיתו בקרבת איתמר והוא נשפך לירקון דרומית לעיר הוד השרון. שמו ההיסטורי של הנחל השתמר במדויק בשמו הערבי של קטע זה בנחל - ואדי קנא. אזור זה, למרגלות יקיר וקרני שומרון, שופע מעיינות קטנים המקיימים צמחיית מים וחקלאות, ומהווה מוקד משיכה למטיילים, ולכן הוכרז כשמורת טבע. רק בקטע זה של הנחל יש מים וזרימה כל השנה, ואילו שאר הנחל אכזב.

מטיילים הפוקדים את המקום נהנים מרחצה במעיינות המפכים בהר, מטבע עוצר נשימה ומצל הבוסתנים. תחילתו של המסלול בחניית בית הקברות של קרני שומרון וסופו בישוב יקיר.

.