שליחות בפני עצמן

נשות הרבנים והמחנכים שיוצאים לשליחות הן כבר לא רק מלוות, בכנס שהתקיים שבוע ניתן דגש לתפקיד המרכזי שלהן בשליחות

חדשות כיפה שירה רביד 27/06/16 17:23 כא בסיון התשעו

שליחות בפני עצמן
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

מדי שנה יוצאים לרחבי העולם מחנכים ורבנים רבים לשליחות בקהילות יהודיות שונות הפזורות במדינות ויבשות שונות. בעבר, נחשבו נשות הרבנים והשליחים כמתלוות בלבד לשליחותו של הבעל, הפועלות מאחורי הקלעים כמערכת-תמיכה. במרוצת השנים הלך והתבהר תפקידה המרכזי, הפעיל והמכריע של אשת השליח, כשליחה נוספת משל עצמה. ברשת אור תורה סטון ביקשו לעלות הכרה זו שלב נוסף, ובמקביל לתכנית שטראוס עמיאל של הארגון להכשרת רבנים לתפוצות, הקימו את מכון קלאודיה כהן להכשרת מחנכות לתפוצות, שהינו מכון נפרד להכשרה מקצועית ותורנית של נשות השליחים כשליחות בפני עצמן. שבוע שעבר ציין המכון הישג חשוב נוסף בכנס ראשון מסוגו שערך בוורשה ל- 30 בוגרות המכון, המשמשות כשליחות בקהילות שונות ברחבי אירופה ויחד עם בעליהן מפיצות מסר של אחדות, המשכיות וצדק ומקרינות יהדות חמה, מקבלת ורלבנטית מאוד לחיי היומיום.

במרכזו של הכנס, שהתקיים בתמיכת קרן חוליה, עמדה התמודדותן של השליחות עם אתגרי הפעילות הקהילתית בתפוצות בימנו ותפקידן כרבניות בשמירה על עתידן של הקהילות באירופה. בתוך כך, ניתן דגש בכנס לתפקידן של הנשים בהנהגת הקהילות היהודיות השונות באירופה, ונדנו בין השאר נושאים הקשורים להיבטים הלכתיים, מקומם של החריגים בקהילה, דרכים לקרוב לבבות, משפחת הרב ועוד. כמו כן, שימש הכנס הזדמנות עבור השליחות לחלוק זו עם זו קשיים, אתגרים ותחושות עימם הן מתמודדות כחלק משליחותן, להעניק תמיכה הדדית ולשתף מניסיונן האישי.

"זו השנה הראשונה שאנחנו עורכים כנס לשליחות המכון, מתוך הבנת החשיבות של העוצמה הנשית שמקבלות ומעניקות הנשים זו לזו בכנס מסוג זה" מציינת מנהלת המכון הרבנית רננה בירנבוים, "האווירה הייתה מעצימה ומחממת את הלב כאשר כל שליחה הקשיבה והבינה את צרכיה של רעותה. שמחתי לראות את הערבות ההדדית בין כל המשתתפות תוך שהנשים שומרות לאורך כל הדרך על אמונתן ומאוד מנכיחות את הקב"ה בתפקידיהן. אין ספק שכנס מסוג זה הינו מסורת שנחזור ונקיים גם בשנים הבאות".

עוד מציינת בירנבוים: "מטרתו של המכון הינה להכשיר את נשות השליחים כמי שמחזיקות בתפקיד אישי, מקצועי ורוחני חשוב בקהילות אליהן הן מגיעות. הקהילות אליהן מגיעים השליחים זקוקות לא פחות לנשים מחנכות ולדמויות מופת נשיות. מכון קלאודיה כהן מעניק לנשות השליחים את הכלים והידע שיסייעו להן לעמוד במשימות חשובות אלה, תוך הקרנת עושרן הרוחני והיהודי על הקהילה".

"הכנס היה משמעותי מאד עבורי" מציינת רבקה מגזימוף בוגרת המכון שהשתתפה בכנס ואשר היא ובעלה, הרב אלי מגזימוף, משרתים כרב ורבנית קמפוס באונברסיטת ליידס באנגליה. "המפגש עם נשים שנמצאות בסיטואציות דומות לזו שבה אני נמצאת, אפשר לי לשוחח ולחלוק ולדון עמן בדברים באופן חופשי וללא צורך להיות פוליטיקלי קורקט, ופתח בפניי עולם רחב ומרתק" מסכמת מגזימוף.