ילדים עם קושי חברתי- מה עושים?

מה עושים כשהילד לא יוצר קשרים חברתיים? איך תיווך ודוגמא אישית יכולים לסייע לקדם את הילד

חדשות כיפה אודליה אלקובי 20/06/16 16:27 יד בסיון התשעו

ילדים עם קושי חברתי- מה עושים?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

דינה, ילדה בת 10, יפה ושקטה. אחר הצהרים דינה מעסיקה את עצמה, לימודים, מחשב או ספר. אבל, לא עם חברות. הבעיה מתחילה כשיש טיול. דינה לא רוצה לצאת. לא עוזרים השכנועים, כל הבטחה שלא תהיה, לא נוגעת לליבה. היא לא יוצאת ויהי מה. מה כל- כך מפחיד בטיול? למה היא לא יכולה לצאת ולהנות כמו כולם? בנוסף, לאחרונה היא חולה רבות, מרבה להעדר מבית הספר.

אמיר בן 13, בודד ברוב שעות היום. אמיר מעוניין ליצור קשרים ואחר הצהרים מתקשר להזמין חברים. ולרוב התשובה היא שזה לא מתאים הפעם, או שבא אליהם חבר אחר. הכאב הגדול היה השנה, אמיר קפץ לחבר אחר הצהרים. בעודו דופק בדלת הוא שומע את החבר אומר לאחיו, "אמיר בדלת, הוא רוצה שנשחק- תגיד לו שאני לא בבית אין לי כוח אליו...". העלבון היה קשה מנשוא.

אסף בחור בן 15, מסתבך במריבות ללא הרף, המורה מתקשרת, ושוב התלונות, "הוא מתפרץ, מה יהיה?..." "תביני, הוא מפרש כל דחיפה קטנה כמכות, היום מישהו עבר בין השולחנות ובטעות נגע בו ברגל, הייתה כזו מהומה והיה צריך להרגיע את אסף ולתפוס אותו לפני שיתנפל בצעקות ומכות על הבחור שנגע בו".

ישראל בכיתה ח'. ילד יפה תואר, מתוק. אבל, חסר טאקט. זה מביך. חוזרים מתפילת ערב שבת, אביו צועד תוך כדי שיחה עם חברו כשלפתע ישראל קופץ ושואל "הבנתי שקיבלת קידום להיות שופט, כמה עכשיו אתה מרוויח?". ישראל השבוע קיבל מכות מילד בכיתה י' שהוא קפץ לו על הגב כחלק ממשחק. הבחור בכיתה י- כלל לא הכיר אותו ולא ראה בזה משחק.

האם יש מה לעשות? כן!

מערכות יחסים מסבות אושר וכל ילד ראוי וזכאי לחוות מערכות יחסים חברתיות!

בכל בית ספר יש מורת שילוב (מורה להוראה מתקנת). המורה מלמדת ילדים את החומר בצורה שונה מזו הנלמדת בכיתה. את הקריאה בצורה אחרת, איך לענות תשובות לטקסט בצורה שונה. וראו זה פלא זה עובד! ילד שלא קרא- קורא, ילד שלא הבין-מבין.

וזהו סוד ההצלחה- תיווך!

תיווך הינו הוראה מתקנת, וכמו בקריאה, כך גם ניתן ללמד הוראה מתקנת חברתית.

הוראה מתקנת חברתית, משמעותה- הכרת המפה החברתית בה כתוב איך מגיעים לאיכות חיים חברתית, כיצד אנשים מגיבים לעלבון ועוד.... וכן להבין את הקודים הפנימים של המפה.

החויה הרגשית של ילדים עם קשיים חברתיים היא כאוס, בלאגן. מציקים לי וזה לא מפסיק... אני שואל בתמימות שאלות וכועסים עלי- מתי השאלות בסדר ומתי זו חוצפה?.

חלוקת מפה חברתית לילדים עם קושי מהווה עוגן והצלה עבורם. פתאום הכל מתחוור ומובן. ההוראה המתקנת החברתית חושפת את החוקיות החברתית.

ניתן לקחת לדוגמה את "חוק השוויון"- זהו חוק חברתי האומר שאנשים לא אוהבים חברים מתנשאים או חברים המשדרים נחיתות. אלא אוהבים להתחבר עם האנשים שקיימת עימם תחושת שיוון. אין זה אומר ששנינו שווים בדיוק, אלא- ששנינו שווים מול הקב"ה. הבנה זו גורמת לנער להפסיק לומר משפטים מתנשאים...מתוך הבנת החוק החברתי שזה מרחיק ממני אנשים.

עוד, "חוק המחמאה"- זהו חוק חברתי האומר כי מחמאה מקרבת בין אנשים. בתוך המילה מחמאה מסתתרת המילה חם...היא מחממת אוירה....לחוק המחמאה יש ארבעה כללים וכדי שנתינת מחמאה תצליח חייבים להתקיים בה הכללים הבאים: על המחמאה להיות

1. אמתית. 2. ספציפית וממוקדת. 3. מלווה בקשר עין 4. ממקום שיוויוני (ראה חוק קודם).

אזהרה- כל חוק חברתי בנוי על מינון. אדם שייתן מחמאות ללא הרף, יחשד כמישהו לא אמין....חנפן....

איך עושים את ההוראה המתקנת החברתית?

  1. עושים זאת כל הזמן בבית. על ידי מתן דוגמא אישית חברתית, שיח פתוח על דילמות חברתיות, על התנהגויות חברתיות של ילדים אחרים והתמודדויות שלנו.
  2. קבוצות לכישורים חברתיים, שם יעשה תיווך, לעיתים ברגע האמת בקבוצה. ילד שאינו רואה את האחרים, מתפרץ לדבריהם, יחווה דחיה חברתית. המנחה במהלך הקבוצה יעצור וישאל: רוני איך הרגשת כשאלי התפרץ לדברייך? כך אלי מבין לראשונה מה בהתנהגותו מקומם ומרחיק אחרים.


זוהי נגיעה קטנה מאין ספור האפשרויות לסייע לקדם ילדים. ב26.6.16 יתקיים כנס ראשון של "תעצומות" בחסות מועצת נחל שורק. הכנס יעסוק בהוראה מתקנת חברתית, תוך נתינת דגש לילדים דחויים, ילדים שקופים תוך התייחסות לכלים חדשניים המתאימים לעולם החברתי של הילדים כיום.

אודליה אלקובי, מנהלת מרכז "תעצומות" העוסק בהוראה מתקנת לימודית וחברתית. מרכז "תעצומות" הפעיל למעלה ממאה קבוצות חברתיות ברחבי הארץ בשיתוף גורמים משלתיים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן