חרדי במקלט

גבר חרדי שמשרת שירות אזרחי במקלט לנשים מוכות הוא עניין די נדיר. על הקשיים, על הילדים שקורעים לו את הלב כשהם קוראים לו אבא ועל תחושת השליחות החזקה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/03/16 18:46 יח באדר ב'

חרדי במקלט
Shutterstock, צילום: Shutterstock

שמואל גוואטה בחור חרדי צעיר בן 22, משרת בשירות האזרחי כבר חצי שנה. כמותו משרתים עוד מאות חרדים אך גוואטה בחר באתגר מעניין ומורכב והוא משרת במקלט לנשים מוכות מהציבור הדתי של עמותת 'בת מלך'.

"עליתי לארץ עם הוריי בגיל 10 מהעיר מילאנו שבאיטליה", מספר גוואטה ל'כיפה', "לאחר שסיימתי שלוש שנים בישיבה החלטתי שאני מעוניין לשרת את המדינה. לקח לי זמן להבין מה אני בדיוק רוצה לעשות בשירות שלי. המשפחה שלי חששה מאד שאשרת בצבא, הוריי עדיין עם מנטליות אירופאית לחוצה והם העדיפו שאשרת בשירות האזרחי. לאחר ההחלטה לגשת לשירות וההבנה שאני יכול לתרום כך יותר, עברתי תהליך ארוך של התאמה, מיון וראיונות אישיים רבים עד ששובצתי במקלט לנשים מוכות של 'בת מלך'.

"הם אמרו לי מיד שמבחינתם הבחירה בי היא אינה טרוויאלית עבורם אבל ככל הנראה הם באמת ראו שאני מתאים לתפקיד ולכן בחרו בי", אומר גוואטה ומוסיף, "עברתי הדרכות שונות עם העובדות הסוציאליות ועורכי הדין וכל אנשי המקצוע של המקלט כיצד להתמודד עם הקשיים שהילדים האלה עוברים. זהו מצב לא פשוט בכלל עבור הילדים ויש צורך ברגישות מיוחדת".

יש ילדים שקוראים לי אבא

גוואטה משמש בדרך כלל כחונך של הילדים שמגיעים למקלט יחד עם אימם, "מדובר בילדים בגילאים שונים בחלק מהמקרים אני צריך להיות כמו חבר ודמות של אב ובחלק מהמקרים כאשר מדובר בילדים קטנים אני פשוט בייבי סיטר ואני צריך לשחק ולהעסיק אותם". הוא מסביר, כי בניגוד למה שאולי זה יכול היה להיראות, רוב העיסוק שלו הוא מול הילדים ולא מול האמהות, אך כמובן שכחלק מהעניין הוא צריך גם לשוחח עם האמהות על ילדיהם.

בעבודה במקלט יש גם רגעים לא פשוטים ומורכבים, "יש את הילדים שקוראים לי אבא... בפעם הראשונה שזה קרה הייתי קצת המום, שמח מצד אחד שהילד חש כך ועצוב על כך שילדים רכים מגיעים למצב כזה. אני לא מתקן ילדים קטנים מאד אך מסביר לאלו הגדולים יותר שאני רק "דוד שמואל". הגעגוע של הילדים לאבא שלהם הוא לא פשוט, אפילו שברוב המקרים אבא שלהם לא מציאה גדולה... למרות זאת מדובר בקושי רגשי לא פשוט לילד", מספר גוואטה.

התפקיד של גוואטה מצריך לפעמים גם דברים לא קונבנציונליים, "אחד הילדים הגדולים שהיו במקלט עדיין לא נקלט בבית ספר והוא השתעמם מאד במקלט והיה צורך למצוא עבורו תעסוקה כך במשך תקופה ארוכה הלכנו יחד כל יום לפינת חי באחד היישובים שם עזרנו הבאנו מזון לחיות וטיפלנו בהם. זה אולי לא קל פיזית אבל יש בעבודה הזו המון סיפוק", הוא מספר.

"לפני פורים הייתה מסיבה לנשות המקלט אליה הגיעו גם נשים עם ילדיהן שכבר עזבו את המקלט בחודשים האחרונים, זה היה מרגש מאד לראות שהילדים אפילו הקטנים זכרו אותי בשמי וקיבלו אותי בשמחה", מספר גוואטה כשההתרגשות נשמעת בקולו.

רואה בעבודה שלי שליחות גדולה

"זאת עבודה מורכבת ומעניינת שדורשת גמישות, כי יש צורך גם בדברים מסביב, אם יש נורה שנשרפה, חילוץ חתולה שנתקעה אני משתדל לסייע ככל יכולתי", אומר גוואטה ומספר כי פעם עמל כשעה כדי לעזור לאחת הנשים להטעין את רכושה ברכב קטן במיוחד, "הינדסתי לה את הכל כדי שלא תצטרך לטרוח ולעשות שני סיבובים. מבחינתי השירות הוא כולל כל דבר שצריך כדי לסייע למקום", הוא אומר בחיוך.

לשאלה כיצד מתייחסים בסביבתו לשירות שלו במקלט הוא משיב כי מבחינת משפחתו אין שום בעיה, "אני ממשפחה מאד מקורבת לחב"ד ומבחינתי אני רואה בעבודה שלי שליחות גדולה וחשובה לסייע לילדים במצוקה. גם המשפחה שלי מקבלת את זה בצורה מאד טובה. החברים לעומת זאת עדיין לא בדיוק מבינים מדוע בחרתי לשרת בשירות האזרחי ולא הלכתי לצבא אבל אני מרגיש שהם בהחלט מתחילים להבין כי ניתן לתרום גם בדרכים אחרות".

עו"ד נח קורמן מנכ"ל 'בת מלך' אמר ל'כיפה': "משפחת בת מלך גאה ושמחה מאוד על בחירתו של שמואל כמתנדב מצטיין מטעם השירות הלאומי האזרחי. שמואל מתנדב כחונך לילדים השוהים במקלטי בת מלך עם אימהותיהם ומשמש להם לעיתים כאח גדול ולעיתים כמורה".

"הימצאותו של שמואל במערכת מאפשרת לתת מענה לימודי לילדים הבוגרים במקלטים, כשאין באפשרותם לצאת החוצה עד להסדר המשפטי. הוא נותן להם בטחון, תמיכה וסיוע. שמואל מגדיל ראש ומסייע לצוות המקלט בכל דבר בו הוא יכול להועיל".

שמואל יקבל מחר (ד), יחד עם מתנדבים נבחרים נוספים, אות הצטיינות מיוחד באירוע ההוקרה למשרתי השירות הלאומי-אזרחי מהמגזר החרדי באולם ז'ראר בכר בירושלים. האירוע יתקיים במעמד השר הממונה על השירות הלאומי אורי אריאל, הרב הראשי דוד לאו, מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי שר-שלום ג'רבי, רבנים, מנהלי גופים מפעילים ואישי ציבור. באירוע ישתתפו מאות החרדים המתנדבים בשירות האזרחי בשלל תפקידים, ביניהם תפקידי סיעוד, שירותי הצלה, חינוך, בריאות ורווחה.