57% מקרב המזרחים הסרוגים: ישנה הגמוניה אשכנזית בציונות הדתית

סקר מיוחד שנערך בקרב בני הציונות הדתית מעלה כי רוב המזרחים חושבים שהדיון על השד העדתי הוא ענייני ושהתרבות וההיסטוריה של בני עדות המזרח נדחקה לשוליים. הרב צפניה דרורי טוען שכל המחלוקת היא רק של הפוליטיקאים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 03/12/15 16:45 כא בכסלו התשעו

57% מקרב המזרחים הסרוגים: ישנה הגמוניה אשכנזית בציונות הדתית
shutterstock, צילום: shutterstock

סקר מיוחד שערך מכון הסקרים 'מסקר' ומתפרסם לראשונה באתר 'כיפה', מגלה נתונים מעניינים במיוחד ביחס לנושא העדתיות במגזר הדתי לאומי. על פי הסקר, שנערך בהנחייתו המקצועית של ד"ר עידו ליברמן בקרב 480 משתתפים (טעות דגימה 4.5%), קרוב ל60% מבני עדות המזרח סבורים שיש להשאיר את הדיון על השד העדתי על כנו, בעוד שרק 32% מהאשכנזים סבורים שיש לעשות כן. מאידך, מבין כלל המשתתפים, 61% ענו שהציונות הדתית איננה תנועה אליטיסטית.

האם ברבות השנים השתרשה התרבות הספרדית בתוך תנועת הציונות הדתית, באופן שווה ערך לזו האשכנזית? תלוי את מי שואלים. מבין כלל המשיבים, כ-70% סבורים שכן. אולם בפילוח של הנתונים עולה כי רק 52% מבני עדות המזרח חושבים שכן, לעומת כ-80% מהאשכנזים. עוד עולה כי אמנם בני עדות המזרח בציונות הדתית סבורים שהדיון על השד העדתי עוד בועט ואקטואלי, אך מבחינתם אין כל מניעה לנישואים בין אשכנזים ומזרחים, כך על פי 68% מהמזרחים ו72% מהאשכנזים שהצהירו כי אין בסביבתם כאלו שירימו גבה למשמע חתונה בין עדתית.

יש הגמוניה אשכנזית?

לאורך השנים נשמעו טענות חוזרות ונשנות כי ישנה הגמוניה אשכנזית בקרב הציבור הדתי לאומי וכי אין נציגות מספקת לתרבות המזרחית. 57% מהמשיבים המזרחים סבורים כי קיימת הגמוניה שכזו לעומת 29% בלבד מאשכנזים שסבורים כי ישנה הגמוניה אשכנזית בקרב תנועת הציונות הדתית.

עוד נושא נוסף שצף ועלה בסקר, הוא נוכחות מעטה מאוד של ההיסטוריה ותרבות יהדות המזרח בתכניות הלימוד בחמ"ד. הטענה הובאה בפני המשתתפים בסקר, ורבים הסכימו, שאכן אין מספיק התייחסות בתכניות הלימוד של החמ"ד לתרבות ולהיסטוריה של יוצאי עדות המזרח. מבין כלל המשיבים - 47% הסכימו עם הטענה, מתוכם 35% אשכנזים ו-58% מזרחים.

"יש הדרה מובהקת של יהדות המזרח מתכניות הלימוד בחמ"ד ובישיבות של הציונות הדתית" אומר ל'כיפה' הרב אלעד פורטל, מחנך וחוקר קהילות ספרד. "מרוב שנים של מאבק כבר אין לי כוח לנמק כמה היהדות שלי, שאני מכיר מהבית לא מקבלת ייצוג בחינוך ובישיבות של הציבור הדתי לאומי. אין שיעורים וציטוטים של רבנים מזרחיים. ומנופפים כל הזמן ב"פלסטרים" בדמות הפיוטים ונישואים בין העדות". הרב פורטל מסביר כי אכן בכל המקומות כבר אין בעיה לקלוט את המזרחים, אך יש בעיה לקלוט את התרבות המזרחית. "אנשים מוכנים לקבל אליהם את הספרדים אבל לא את את המסורת הספרדית את הפסיקה הספרדית שמקלה ורואה את האחרון שבעם ישראל. פסיקה נועזת שאותה לא מקבלים במגרש הדתי לאומי", מאשים הרב פורטל.

(צילום: באדיבות המצולמים) הרב אלעד פורטל ומימין האימאם איעד עמאר, בכנס כי"ח לחינוך

לדבריו, בישיבה נורמטיבית צריכים להילמד כל המסורות. "ישיבות ההסדר הן לא ישיבות אשכנזיות. אנחנו חלק מהציבור הדתי לאומי שם נולדנו ושם נישאר ואנו מבקשים קצת להרחיב את ארון הספרים ואת מנעד הדעות. בצורה שיטתית מאז קום המדינה דואגים להדיר את הציבור הדתי והמסורתי ואז אנו מוצאים אותם במפלגות שונות ובבתי ספר אחרים", מלין הרב פורטל.

זאת תאווה גדולה להיות נפרד ושונה

לעומת הדברים שאמר הרב פורטל, טוען הרב צפניה דרורי, ראש ישיבת ההסדר בקרית שמונה, כי הוא אינו חש כלל שישנו הבדל בין המזרחים לאשכנזים בשום תחום. "אני בכלל לא מרגיש כך. אני רואה שרוב המורים בחמ"ד ספרדים והאוכלוסייה מאד מקושרת בתקופה האחרונה לנושא "החזרת עטרה ליושנה" ולהתחברות לשורשים הספרדיים", טוען הרב דרורי ומוסיף כי לדעתו יש אף הדגשה הפוכה גדולה הרבה יותר ממשקל הציבור הספרדי בציונות הדתית ומצביע על כך שבקרית שמונה לדוגמא ולדבריו גם במקומות רבים נוספים, האשכנזים הם מיעוט קטן.

הרב צפניה דרורי

לרב דרורי יש גם הסבר מדוע חשים כך רבים מבני עדות המזרח. "זאת תאווה גדולה להיות נפרד ושונה וזה די מודרני ולכן אנו שומעים דיבורים כאלה. אולי בציבור החרדי יש בעיות יותר קשות אך בציונות הדתית אין הדרה של ספרדים וספרדיות וזה קשור רק לפוליטיקה", אומר הרב דרורי נחרצות.

הרב דרורי מוסיף כי לדעתו המצב מתאזן בעצמו ללא התערבות מתוכננת, "זה לא מוצדק ואני רואה שהדברים מסתדרים לבד יותר טוב מכל תכנון שיכול להיעשות. התורה מאחדת אותנו ואנו עוסקים ולוקחים את הברכה שנמצאת בכל מקום בין אם היא מגיע מהרבנים הספרדים ובין אם היא מגיעה מהרבנים האשכנזים. כל המחלוקת היא רק של הפוליטיקאים", אומר הרב דרורי נרגשות.

הבית היהודי מפסיד את המזרחים

ומה בנוגע למפלגת הציונות הדתית, 'הבית היהודי'? האם הן הציבור הספרדי והן האשכנזי חשים כי המפלגה מייצגת את עולם הערכים שלהם? בנט צריך לדאוג מהתוצאות המאכזבות. רק 47% מהציבור הספרדי שחש שהמפלגה מייצגת את עולם הערכים שלו. זאת לעומת 59% מהציבור האשכנזי חשים שישנו ייצוג של עולם הערכים שלהם על ידי הבית היהודי, (בשיקול כולל 53% בלבד).

"הבית היהודי עשה את כל הפדיחות האפשריות כדי להרחיק את המזרחי המצוי ולתת לו להרגיש מחוץ לבית. עד שלא יוצבו שלושה חברי כנסת שיעסקו בצרכים היום יומיים של האזרח במעמד הנמוך והחלש של ישראל ובפריפריה, אני לא רואה דרך שהבית היהודי יהווה מקום עבורם", אומר הרב פורטל.

"אני מסכים לגמרי עם תוצאות הסקר. יש לי המון חברים בציונות הדתית שבאים ואומרים שאנו מזדהים עם הדעות של הציונות הדתית אבל לא מרגישים שזה הבית האמיתי שלנו", אומר ל'כיפה' הרב חיים אמסלם שניסה בבחירות האחרונות למצוא את מקומו בבית היהודי אך לדבריו נדחה על ידי ההנהגה. "הם אומרים לי שעצם הדבר שאחד כמוך שיצא מהציבור החרדי ואומר שהוא בעד ערכי הציונות הדתית ולא מוצא את עצמו בציונות הדתית מלמדת כי בהנהגה של הציונות הדתית לא מוכנים לקבל את הספרדיות. הנישואים בין העדות לא מלמדים על שינוי אמיתי ורק מראים שכאשר הספרדי "משתכנז" יכילו אותו ויקבלו אותו", מאשים הרב אמסלם.

(צילום: פרטי) ח"כ לשעבר הרב חיים אמסלם

לדבריו, אם הציונות הדתית חפצת חיים ולא רוצה להבריח את הספרדים שנותרו למחוזות פוליטיים אחרים היא חייבת לערוך בתוכה חשבון נפש אמיתי להחזיר אליה את המצביעים המסורתיים על ידי מתינות אותנטית, "שם משפחה ספרדי זה לא העניין אלא צריך להביא את המסורתיים על ידי ספרדיות עממית אמתית. אני לא חושב שהנהגה הקיימת מבינה את המצב ועצם הנפנוף שלהם בחצי מזרחיות של איילת שקד מלמד שהם פשוט לא מבינים את העניין וחבל", אומר הרב אמסלם.

נקודה מרתקת שעלתה בסקר היא שבקרב המזרחיים ישנה עליה משמעותית בהקפדה על ההלכה, המנהגים והתפילה הזכורים מבית אבא, זאת לעומת ירידה בקרב הציבור האשכנזי.

המדגם מכיל 480 איש ואישה מגיל 16 ומעלה שנבחרו מתוך קבוצה של 1950 משיבים לסקר, מהם 27% בעלי השקפה ציונית דתית תורנית, 37% בעלי השקפה ציונית דתית קלאסית, ו23% בעלי השקפה ציונית דתית ליברלית ו-13% דתיים שאינם עונים על ההגדרות הקודמות.

למרות כל הנתונים האמורים עדיין לרב פורטל יש אופטימיות, "אני מרגיש שיש התעוררות ציבורית מאד גדולה והרבה בני ישיבות נחשפים ולומדים בדרכים שונות כמו אתר 'החכם היומי' שחושף הרבה מהגותם של חכמי המזרח ודרך מאגרי ידע נוספים ופעילות של ארגונים נוספים שפועלים בתוך הציונות הדתית. לאט לאט אני מאמין בטוב שבציבור הזה ושהוא רק הולך למעלה ואני מאמין שיבוא יום שתוצאות הסקר יהיו אפסיות ולא יהיו תחושות כאלה ואנחנו בדרך לשם", חותם הרב פורטל.