האם יש לבנות מה לעשות בצבא?

אני רוצה להתגייס לצבא, אך סביבי כולם אומרים שלבנות אין בכלל תפקידים מאתגרים וחשובים בצבא. האם זה נכון?

חדשות כיפה הרב אהד טהרלב 29/11/15 11:21 יז בכסלו התשעו

האם יש לבנות מה לעשות בצבא?

ודאי שאין הדבר נכון. כיום בנות דתיות משרתות בצבא בתפקידי מפתח במקומות הרגישים והמשמעותיים ביותר לביטחון מדינת ישראל. הדבר נכון באופן כללי, אך בייחוד כאשר מדובר בבנות המתגייסות במסגרת גרעין של המדרשות.

בנות תכנית הדס במדרשת לינדנבאום לדוגמא, פונות לתפקידים משמעותיים בחיל המודיעין, חיל האוויר וחיל החינוך. המדרשה מסייעת להם בבחירת מקום השירות, מכינה אותן הן ברמה הרוחנית-תורנית והן ברמה הפרקטית להתמודדות שהשירות בצבא מציב בפניהם ומלווה אותן לאורך השירות כולו.

בנות תכנית הדס משרתות ב8200, משמשות כחוקרות מודיעין, מפענחות תצלומי אוויר או משמשות בתפקידי הדרכה שונים. ביחידות השונות של חיל המודיעין הבנות עוסקות בתפקידים מסווגים שלא אוכל להרחיב עליהם כאן. כיום ניתן להשתלב אף ביחידת הסייבר ולקבל הכשרה לכך מטעם המדרשה. והשנה אף נפתח מסלול חדש של מודיעין ופיתוח אמצעי לחימה בסיירת מגלן.

גם בחיל החינוך משמשות הבנות כמש"קיות הוראה שזהו תפקיד מאתגר וחשוב מעין כמוהו. במיוחד עם אוכלוסיות בסיכון (כמו פרויקט נערי רפול) הבנות מפקדות למעשה על חיילים עולים וחיילים הזקוקים להשלמת השכלה ומשמשות דמות לחיקוי עבורם.

הצבא מציע היום מגוון גדול של תפקידים משמעותיים לבת הדתית המעוניינת לשרת, והוא ערוך היום יותר מתמיד לאפשר לבת הדתית לבצע את השירות על הצד הטוב ביותר לצד שמירה על הערכים התורניים החשובים לה.

למה כל כך חשוב ללמוד תורה לפני השירות הצבאי או הלאומי?

חשוב ללמוד תורה תמיד. בכל שלב במהלך חיינו אנחנו נדרשים למלא את עצמנו בתוכן, ברוח, באמונה, בתורה כדי שנוכל להמשיך ולבנות את חיינו ואת משפחתנו בצורה הטובה והנכונה ביותר.

אז למה דווקא לפני שירות צבאי או לאומי? לכך כמה סיבות.

ראשית את פנויה יותר. עוד לפני עול הפרנסה והמשפחה, זו מתנה גדולה שתוכלי לתת לעצמך שתלווה אותך כל החיים. בשלב בו אישיותך הבוגרת מתעצבת, רגע לפני היציאה לחיים חשוב שתצאי לדרך בשלה, בנויה ומלאה בתורה ככל שניתן.

הסיבה השנייה היא שהשירות מציב בפנייך אתגרים ומשימות ייחודיים אשר בשום מסגרת לא קיבלת כלים להתמודד איתם. כוונתי היא לשאלות הלכתיות אשר השירות מציב בפנייך (מה מותר ומה אסור בשבת למשל ) אך גם לשאלות ערכיות הנוגעות בחיי היומיום בנושאים שונים , ההתמודדויות היום-יומיות האלו דורשות הכוונה, ליווי, בירור עמוק, ידיעה תורנית, היכרות עם ארון הספרים היהודי, יכולת למידה עצמאית ועוד. כלים אלו ואחרים תוכלי לרכוש רק במסגרת שנת לימוד תורה לפני השירות.

סיבה נוספת היא העוגן שמשמשת המדרשה לאחר סיום הלימודים בה, בזמן השירות. מניסיוני עם בנות תכנית הדס הלומדות במדרשת לינדנבאום הליווי הקבוע והאינטנסיבי של הצוות במהלך השירות היה "קרש הצלה". הבנות חיכו למפגשים פעם בשבועיים שלנו בבסיס, התייעצו בכל נושא אישי או הלכתי עם הצוות, ובמידת הצורך אף סייענו בפתרון בעיות מול גורמים בצבא.

שירות שמגיע אחרי שנת לימוד תורה הוא משמעותי יותר , טוב יותר ובונה את אישיותה של הבת להמשך חייה.

הרב אהד טהרלב, ראש התכניות הישראליות במדרשת לינדנבאום


רוצים לשאול את הרב טהרלב שאלה? לחצו כאן