Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
ממוגרפיה – בדיקת הסקר הרגישה ביותר - כיפה

ממוגרפיה – בדיקת הסקר הרגישה ביותר

ד"ר יוסף דרעי, מנהל מכון הממוגרפיה במרכז הרפואי "לניאדו" מסביר מהי בדיקת הממוגרפיה, עבור מי היא מיועדת ומדוע אין סיבה לחשוש מהבדיקה

חדשות כיפה ד"ר יוסף דרעי 26/05/15 18:12 ח בסיון התשעה

ממוגרפיה – בדיקת הסקר הרגישה ביותר
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בדיקת הממוגרפיה היא בדיקת סקר שמטרתה איתור גושים או הסתיידויות בשד. גושים/הסתידוייות אלו עלולים להיות שפירים או ממאירים. הממצאים הללו הם האינדיקציה הראשונה לגילוי מוקדם של סרטן השד. חשיבות הגילוי המוקדם של סרטן השד היא פשוטה - היא יכולה להציל חיים ! זו הסיבה שמשרד הבריאות ממליץ לכל אשה מעל גיל 50 לעבור בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים.

חשוב לדעת כי בדיקת הממוגרפיה היא, למעשה, צילום רנטגן ברזולוציה גבוהה, רזולוציה המאפשרת לאתר ממצאים בגדלים של פחות ממילימטר מצד אחד ומצד שני הממוגרפיה היא בדיקת רנטגן בקרינה נמוכה, הפחותה מקרינה ממוצעת בצילום רנטגן שגרתי/ בדיקת CT. רמת הקרינה הנמוכה והעובדה כי בדיקות הממוגרפיה התקופתיות מתחילות בגיל מאוחר יחסית (50+) מייתרת את החשש של נשים מהסכנות הכרוכות בחשיפה לקרינה.

במידה ומתגלים בבדיקת הממוגרפיה ממצאים המתאימים לגושים חשודים , אנו מבצעים בדיקה נוספת - בדיקת אולטראסאונד מתקדמת הכוללת תוכנה חדשנית הנקראת "אלסטרוגרפיה", בדיקה שמאפשרת לבדוק את רמת הצמיגות של הממצא החשוד ובכך לחסוך ביופסיה לנבדקת עם גושים בעלי נוקשיות נמוכה.

נשים רבות שואלות אותי מדוע לא ניתן להחליף את בדיקת הממוגרפיה בבדיקת אולטראסאונד (בדיקה נטולת קרינה לחלוטין) - התשובה לכך פשוטה. בדיקת האולטראסאונד לא יכולה לאתר ממצאים חשודים שאינם גושים כמו הסתידויות או עיוות רקמת השד . רק לאחר שהממוגרפיה איתרה מיקום מדויק של הממצא בשד - ניתן לבדוק עם אולטרא סאונד ולאפיין את הממצא. בכל זאת האולטראסונד מקובל כבדיקת סקר אצל נשים צעירות פחות מגיל 30 וכן אצל נשים עם רקמה "סמיכה" המורידה את רגישות הממוגרפיה.

האם בדיקת הממוגרפיה מיועדת אך ורק לנשים מעל גיל 50 ?

בהחלט לא. במידה וקיים במשפחה הקרובה של הנבדקת מקרה של אשה שחלתה בסרטן השד, אנו ממליצים להתחיל את בדיקות הסקר התקופתיות כבר בגיל 40. ההגדרה המקובלת של "משפחה קרובה" היא: אם, אחות, דודה, סבתא. בנוסף, במידה והנבדקת מעל גיל 30 והיא מרגישה גוש בשד, חייבים לבצע בדיקת ממוגרפיה יזומה משולבת עם בדיקת אולטראסונד(לא באופן תקופתי קבוע) על מנת להסיר את החשש להתפתחות ממאירות בשד . לנשים מתחת גיל 30 לא ניתן לבצע בדיקת ממוגרפיה עקב סמיכות גבוהה של הרקמה. במצב בו אשה מתחת לגיל 30 מתלוננת על גושים - אנו מבצעים בדיקת אולטראסאונד בלבד.

האם הבדיקה מומלצת גם בעולם ?

כן, בוודאי. המדיניות הרפואית בארה"ב ממליצה על ביצוע בדיקות סקר תקופתיות , בדומה להמלצות משרד הבריאות בישראל. בספרות הרפואית העולמית נחשבת בדיקת הממוגרפיה לבדיקת הסקר הרגישה ביותר אותה ניתן לבצע. בנוסף, למיטב ידיעתי לא קיימת כל הוכחה מדעית הקושרת בין בדיקות ממוגרפיה להתפתחות גושים סרטניים עקב חשיפה לקרינה. ההיפך הוא הנכון !

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן