שחנ"ש במוצ"ש: עוד ועוד קרם

סביר להניח שגם מחלות נפשיות הן לפעמים עונש. לא ברור איזו מחלה תואמת לאיזה חטא ואני לא אומר, חלילה, שכל מי שחולה במחלה, פיזית או נפשית, אשם במעשים רעים. אבל יש כאלה שחוטפים את המחלות כחלק ממעגל של שכר ועונש

חדשות כיפה אסף פני אל 18/04/15 22:07 כט בניסן התשעה

שחנ"ש במוצ"ש: עוד ועוד קרם
shutterstock, צילום: shutterstock

טוב, אז אני לא הכי צדיק בעולם. גם אני מדי פעם עושה משהו לא טוב, ואני חושד שאולי גם חלק מהקוראים. אז עשינו חטא, עברנו עבירה, התנהגנו כמו ילדים רעים. מה קורה ביום שאחרי? היהדות אומרת שלכל חטא יש את העונש שלו. זה נטוע בנו גם פסיכולוגית ואנחנו ממש מחכים לזה שיגיע.

פעם, היה קצת יותר ברור מה המחיר שאדם משלם על חטאו. למשל: דיברת לשון הרע, הזקת על ידי הדיבור שלך למישהו- אתה תקום בבוקר עם פצע די מכוער על הגוף שלך. בעקבות הפצע, אתה נשלח לבידוד של שבוע בלי קשר עם בני-אדם.

היו גם חטאים שהיו מקבלים עליהם עונש מוות, כמו מיתות בית-דין: סקילה, שריפה, הרג וחנק. היום, זה לא ממש מבוצע, אבל הגמרא מספרת שמי שמתחייב באחת המיתות האלה- העונש עדיין מבוצע, אבל בצורה טבעית. למשל, חיית טרף שהורגת אדם- היא התחליף לאחת ממיתות בית דין.

כל זה גורם לי לחשוב, שסביר להניח שגם מחלות נפשיות הן לפעמים עונש. לא ברור איזו מחלה תואמת לאיזה חטא, אבל אפשר להגיד בגדול שכמו שאדם חולה בסרטן, לא עלינו, הוא יכול לחלות גם במניה דפרסיה, וזה יכול להיות עונש רוחני. אני לא אומר, חלילה, שכל מי שחולה במחלה, פיזית או נפשית, הוא אשם במעשים רעים. אבל יש כאלה שחוטפים את המחלות כחלק ממעגל של שכר ועונש.

עכשיו שאמרתי את זה, נשאר רק להבין מה אני בכלל רוצה מעצמי ומכם, ולאן כל זה מוביל?

אני מאמין בפסיכולוגיה. אני מאמין שמי שחולה במחלת נפש- חייב לקבל טיפול שכולל תרופות, כולל פסיכולוג, כולל את הישיבה על הספה ואת החפירות. אבל בחיפוש הגלקטי שלי אחרי פסיכולוגיה יהודית (ובינתיים לא מצאתי מישהו ששכנע אותי שיש כזה דבר), אפשר אולי להגיד משהו קטן: כשבאים לטפל במחלת נפש, צריך קצת לנסות להבין האם יש פה עיוות רוחני של האדם, איזה פספוס מוסרי שהוא חוזר עליו שוב ושוב, שנמצא בשורש המחלה הנפשית?

אני יודע, סיבכתי את עצמי. היהודי יגיד לי שהפסיכולוגיה זה שטויות, והפסיכולוג יגיד לי שאסור להכניס לתוך חדר הטיפול כל מיני אמירות מוסריות, אשמה, נכון או לא נכון ועוד כל מיני מילים מוקצות. הפסיכולוגיה מסרבת לגעת במוסר והיא מקבלת את האדם כמות שהוא.

אני מסכים איתך על הרבה דברים, גברת פסיכולוגיה, אבל אם את תמשיכי לחשוב שמחלות באות במקרה, אז את תקומי מחר בבוקר עם צרעת על כל הגוף וכל מה שאת תעשי זה רק למרוח עוד ועוד קרם עד סוף חייך. וזה לא יעזור.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן