יוזמה חדשה: תו תקן מגדרי לבתי כנסת

כיצד בונים בית כנסת שיעמוד גם בסטנדרטים המגדריים? תקן מגדרי חדש שנערך עבור בתי כנסת מציב את התנאים הנדרשים לבית כנסת שוויוני מגדרי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 18/02/15 16:22 כט בשבט התשעה

יוזמה חדשה: תו תקן מגדרי לבתי כנסת
Roxana Bashyrova / Shutterstock.com, צילום: Roxana Bashyrova / Shutterstock.com

נושא השוויוניות בבתי הכנסת עורר בשנים האחרונות לא מעט סערות מתברר שיש מי שמכין גם תקן מגדרי מוסדר לבתי כנסת שוויוניים. עורכת הדין, בת שבע שרמן-שני, מארגון 'קומי', מכינה בימים אלו תקן כזה שמטרתו לדבריה, הנגשת בית הכנסת לכלל הקהילה והתאמת חלל בית הכנסת למשפחות.

בתקן החדש מציעה שרמן-שני שדלת הכניסה הראשית של בית הכנסת תהיה באופן עקרוני מיועדת לכולם. היא ממליצה בנוסף שבית הכנסת יהיה בין קומה אחת בלבד לכלל הקהילה ולהימנע מבניית הפרדה מפלסית בין עזרת הגברים לנשים. כמו"כ היא מציעה שבמקרה כזה של הפרדה מפלסית תבנה מעלית עם מנגנון שבת רחבה דיה לכניסת עגלה או להסתפק ברמפה במקרה ומדובר בכמה מדרגות בלבד.

התקן המגדרי מתייחס גם לגודלה של עזרת הנשים, על פי התקן יש לתכנן חללי ישיבה מגדריים שווים הכוללים שניהם מקומות ישיבה כמספר חברי וחברות הקהילה. בתקן דורשת שרמן-שני כי בכל מקרה לא יפחת חלל מגדרי אחד ממשנהו ביותר מ-1/3, אך הגדרה זו תמוהה, שכן יש לבחון כל מקרה לגופו ובמקרה לדוגמא של בית כנסת שנמצא בתוך אולפנא ורוב המתפללים בו הן נשים אין היגיון ליצור חלל כמעט שווה ויש להעניק את מירב המקום לנשים.

כמו כן, היא דורשת לשמור על אותו סטנדרט ריהוט בעזרות השונות והקפדה על תאורה טובה ואקוסטיקה ראויה מכל מקומות הישיבה של בית הכנסת ובכלל זה, שליח הציבור, ברכת כוהנים, שיעור, הודעות אחר התפילה וכו'.

שרמן-שני ממליצה בעת תכנון בית הכנסת ליצור מעברים רחבים דים בשתי העזרות למעבר עגלת ילדים ולהעמדתה. בנוסף, על פי התקן המדובר יש ליצור חללים לילדים ולטיפול בילדים דוגמת עמדת החתלה שתהיה נגישה הן לגברים והן לנשים.

התקן החדש דורש ייצוג מגדרי לשני המינים גם בוועד בית הכנסת. בנוסף, בכל מקום בו אין איסור הלכתי, יש לאפשר ייצוג של שני המינים בפעילות בית הכנסת

היוזמת, בת שבע שרמן שני לכיפה: הרעיון יוצר לעניין מודעות חברתית וציבורית. שלב ראשון ניסוח - שלב שני הטמעה. כבר קבלתי פניה מנציגת נשים באחד הערים שהם לקראת בניית בית כנסת - שמבקשת קווים מנחים.