שחנ"ש במוצ"ש: פסיכופת

מיהו הפסיכופת? האם הוא קיים, חוץ מסרטי "הצעקה" ודומיהם? האם ג´ק המרטש היה דמות אמיתית? האם נוכל לזהות פסיכופת על ידי ריר שנוזל מפיו ועיניו האדומות?

חדשות כיפה אסף פני אל 24/01/15 22:18 ד בשבט התשעה

שחנ"ש במוצ"ש: פסיכופת
shutterstock, צילום: shutterstock

גם לנו יש מפלצת שאנחנו מפחדים ממנה, כמו ילדים.

אנחנו מפחדים מדמות, כמעט בדיונית, שמככבת בסרטי אימה. קוראים לה "פסיכופת".

מיהו הפסיכופת? האם הוא קיים, חוץ מסרטי "הצעקה" ודומיהם? האם ג'ק המרטש היה דמות אמיתית? האם נוכל לזהות פסיכופת על ידי ריר שנוזל מפיו ועיניו האדומות?

פסיכופת הוא שם קצת עממי, לתופעה קלינית שנקראת בספרי הפסיכיאטריה "הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית". הפרופיל של הפסיכופת הוא כמו של עבריין ממוצע (אני אשמור את התכונה הנוראית ביותר לסוף הרשימה):

נטייה לאלימות ואגרסיביות. אימפולסיביות (לא חושב קדימה). חוסר יכולת להפנים חוקים ונורמות של חברה. חוסר אחריות. נטילת סיכונים. והגרוע מכולם- אי-יכולת להרגיש אמפתיה כלפי האחר. כן, זה הסעיף הנורא ביותר: פסיכופת לא מרגיש כאב כשהוא רואה מישהו נפגע. הוא לא מרגיש הזדהות עם מישהו שעצוב. הוא לא מרגיש רגשות אשם או חרטה אם עשה רע לבנאדם.

אם אתם חושבים שזו איזו הפרעה נדירה שקיימת אצל כמה אנשים בכדור הארץ- אני אאלץ לספר לכם את האמת המרה: התופעה נמצאת אצל אחוז מהאוכלוסייה. בתוך כל 100 איש- תמצא פסיכופת. בבתי הכלא, 50 אחוזים מהאסירים הם בעלי ההפרעה הנוראית, שחלק מההגדרה שלה היא שהחולים בה לא לומדים מעונשים (ולכן הכלא הוא כלי להציל את החברה מהם בלבד).

ההשלכות המוסריות והרוחניות של ההפרעה הזו הם מטורפות. המושגים של טוב ורע מקבלים פתאום זעזוע. אנחנו מתהלכים בעולם כשסביבנו יש אנשים שאנחנו יכולים לסמוך עליהם שהם אנושיים, אבל הם יכולים לפגוע באנשים רק בשביל הכיף שבזה.

ההפרעה הפסיכופתית לא מחייבת שהאדם יהיה פושע. היא ודאי לא מחייבת שהאדם יהיה רוצח סדרתי, שזו תופעה נדירה גם בתוך עולם הפסיכופתים. יש אנשים רגילים, שחיים בחברה ואנחנו בדרך כלל קוראים להם "אגואיסטים".

אז אנחנו שוב נשארים עם מורכבות. אנחנו רוצים להיות אנשים שמביעים אמון ואהבה. אבל אנחנו גם יודעים שהניורולוגיה של בני-האדם היא מסוכנת והמוח של חלקם לא מסוגל לחוות אמפתיה.

כל זה עלה לי כשקראתי על פרעה בפרשה. הוא מסתכל על בני-ישראל ורואה בהם חפץ. הם לא בני-אדם. חשבתי גם על זה שאולי יש חברות שלמות שהן פסיכופתיות כמו החברה הנאצית. יש עבדות קדומה שרואה באחר חפץ שאפשר לעשות בו כרצונך, ויש את הגזענות המודרנית שמגדירה את האחר כטפיל. משפט אופטימי לסיום? לא פשוט. דוד המלך לא הבין למה נבראו השגעון והעכביש, ובסוף שניהם הצילו את חייו. כנראה שגם לפסיכופתיה יש מטרה ואני מאמין שהיא קשורה בלעזור לנו בחיים, ולא לקחת אותם.