גירושין ממבט של חוקר פרטי: המציאות עולה על כל דמיון

לאחר החגים, כידוע, אחוזי הגירושין עולים מסיבות כאלו ואחרות. רגע אחרי סיום שמחת תורה פגשה ענבל לרנר חוקר פרטי ששיתף אותה במבט מאחורי הקלעים

חדשות כיפה ענבל לרנר, כיפה 19/10/14 20:08 כה בתשרי התשעה

גירושין ממבט של חוקר פרטי: המציאות עולה על כל דמיון
Shutterstock, צילום: Shutterstock

את יצחק רוטשטיין, חוקר פרטי, קשה מאד להפתיע. "הנחת העבודה שלי שהדמיון הוא המציאות" כך הוא מספר. לאחר החגים, כידוע, אחוזי הגירושין עולים, ועל כן רגע אחרי שמחת תורה וסיום החגים באופן רשמי יצאנו לבדוק מה בדיוק קורה מאחורי הקלעים, ומה בדיוק אנשים שמתגרשים מחפשים אצל חוקרים פרטיים. "בסיפורי גירושין כמו ביום עבודה רגיל שלו אתה יודע איפה אתה מתחיל אבל ממש לא יודע כיצד זה יסתיים”, הוא אומר. כל תסריט אפשרי מבחינת יצחק רוטשטיין.

למה אנשים פונים לחוקר פרטי?

"ברגע שמתפתח אי אמון בין בני הזוג צצות שאלות וחשדות, ואחת האופציות היא לפנות לחוקר פרטי. זה מתחיל עם המקרה הקל יותר כאשר עולה חשד שבן הזוג מעלים כספים ונכסים, סימן קלאסי להכנת השטח לגירושין, ללא ידיעת הצד השני. המהלכים בצעד זה יובילו לכך שבן הזוג יוכל להצהיר שאין לו שום כספים ונכסים, אין לו כסף לשלם מזונות וכיוצא בזה.

"המקרה המורכב והרגשי יותר כולל את עניין הבגידות. כאשר בן זוג אחד חושד בשני הוא יכול לפנות לחוקר פרטי כדי לברר אם חשדותיו אכן נכונים. במקרה זה נבצע מעקב אחרי בן הזוג ונתחקה אחריו.

"סוגיה נוספת שנפוצה היא בירור ההטבות של בן הזוג ממקום עבודתו, ביטוחים, פנסיה וכדומה, כך שכאשר יתבע האדם את הכספים המגיעים לו מהגירושין הוא ידע בדיוק כמה יגיע לו. בגירושין בני הזוג מתחלקים חצי חצי ברכוש ובפנסיה. והנושא הכואב שבדרך כלל מגיע לאחר או במהלך תהליך גירושין הוא הילדים, בירור מקרי התעללות בילדים, כאשר צד אחד חושד שהצד השני מתנהג באלימות עם הילדים בימים שהוא לוקח אותם או במקרה של חשד להזנחה".

עם איזה סוגי בקשות מגיעים אנשים?

"במקצוע שלי המציאות עולה על כל דמיון, זה ממש ככה. אנשים מגיעים עם הפחדים העמוקים ביותר שלהם ועם חשדות קשים. בדרך כלל אנשים מבקשים שאעקוב במהלך יום שלם אחרי האישה או הבעל. אני יכול להתחיל את היום שלי בתל אביב ולסיים אותו למחרת ברומא. הרבה פעמים מוצאים דברים הפוכים ממה שחשדו, כאשר יש לאדם מחשבות זה יכול להתפתח לממדים מפלצתיים".

יש מקרה שזכור לך במיוחד?

"מישהו דתי ביקש שאעקוב אחרי אשתו בזמן שהוא נוסע לארצות הברית וסיפר לי בפירוט עם מי מהשכנים היא בקשר. עקבנו כמעט 24 שעות אחרי אשתו והסתבר שהיא אישה טובה ואין לה קשר מעבר לאמירת שלום עם אותם שכנים. כאשר הממצאים האלה התגלו הבעל אמר שהצלתי לו את החיים, הוא היה הרבה מאד זמן בסרטים ודמיין דברים שהיה בטוח שהם נכונים והנה הסתבר שזה שטויות שיש לו בראש".

אתה עובד המון עם המגזר הדתי, אתה רואה את ההבדלים ביניהם לבין המגזר הכללי?

"יש דברים שבמגזר הכללי כבר לא מתייחסים אליהם ואצל הדתיים הם דברים משמעותיים ביותר, כמו למשל בנושא חשיפת בגידות. במגזר הכללי זה כבר לא מעניין, לא משמעותי והעיסוק בנושאי כספים וילדים רווח יותר.

"בנוסף, מפתיע שהרבה דתיים פונים בנושא של שידוכים ולא רק חרדים כפי שנהוג לחשוב, רוצים לדעת על העבר של הבחור או הבחורה. יש ניואנסים שמיוחדים לציבור הדתי והחרדי שניתן להבחין בהם, לדוגמא אם רואים במעקב שהלבוש משתנה, אישה שמורידה את כיסוי הראש, זה גם אומר על שינוי דרך חיים. היו מקרים שמישהו רצה לבדוק אם אשתו חוזרת בשאלה ללא ידיעתו".

רוב המקרים מסתיימים בבית משפט?

"לא תמיד הולכים למשפט, אם התוצאות טובות והחשד מתבדה או שמזמין המעקב מבין שהוא רק יפסיד העניין מסתיים בשקט וברוב הפעמים ללא ידיעת הצד השני".

יצא לך להיות מעורב אישית במעקב שביצעת?

"מראש אני לא אעקוב אחרי אדם שאני מכיר. במקרים כאלה אני מעביר לחוקר אחר את המשימה. היה לי הרבה מאד מקרים שהופתעתי מאוד כשהכרתי אדם שנפגש עם מי שעקבתי אחריו. היה לי מקרה שבתיק אישות עקבתי אחרי אישה שבעלה הזמין את המעקב ובסוף גיליתי שמישהו שאני מכיר מעורב איתה. עד היום אני יושב לידו ואומר לו שלום והוא לא יודע שאני יודע על המקרה. מקרה מצחיק שקרה לי הוא שביצעתי מעקב בירושלים וראיתי מישהו שאני מכיר מהשכונה שלי. אחרי כמה חודשים פנה אליי מישהו לבצע עבודה ואמר לי שהוא רוצה שאעקוב אחרי מישהו כמו שעקבתי אחרי זה וזה מהשכונה. מסתבר שההוא שראיתי במהלך המעקב משוכנע עד היום שעקבתי אחריו וניסה לברר מי הזמין עליו את המעקב".

אחרי שנים בתור חוקר פרטי אפשר עדיין להיות מופתע?

"נדיר שאופתע מממצאים של מעקב, הזוי ככל שיהיה. ההפתעה מגיעה מצד מזמין המעקב. יש דברים מפחידים, לא יאומן למה בן אדם יכול להגיע. לפעמים אני רוצה לדפוק את הראש בקיר ולהגיד למה אנשים מתנהגים בצורה כזו? מי שלומד מוסר מבין שהיצור הכי משונה בעולם הוא האדם. הוא יכול מצד אחד להיות מישהו אחד ומצד שני לנהוג אחרת לחלוטין וישכנע את עצמו שהמצב נורמלי ואמיתי, תצטרפי אליי ליום אחד ולא תאמיני למציאות שמתגלה, אנשים לא מדמיינים אפילו למה אפשר להגיע".