אפשר להיות מאושר! כלים מעשיים

מי לא רוצה בדבר הגדל הזה המכונה אושר? כולנו חפצים בכך, ומייחלים לחוש את האושר בנפשנו. השאלה היא האם אנו באמת פועלים על מנת להשיגו? ואם כן, האם מדובר בכיוון נכון?

חדשות כיפה אודליה מימון 23/09/14 18:07 כח באלול התשעד

אפשר להיות מאושר! כלים מעשיים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לכתוב על האושר, נדמה כמשימה גדולה. מי לא רוצה בדבר הגדל הזה המכונה אושר? כולנו חפצים בכך, ומייחלים לחוש את האושר בנפשנו. השאלה היא האם אנו באמת פועלים על מנת להשיגו? ואם כאשר אנו פועלים, האם מדובר בכיוון הנכון? האם אנו צועדים בשביל המוביל אליו?

בימים אלו, שאנו מצפים לבואה של שנה חדשה, יש לנו הזדמנות לבקש אושר, לעשות שינויים בתוכנו, ולהשקיע באושר שלנו. לפתוח את הלב לשנה מאושרת, שמחה וטובה יותר. הנה כמה דרכים עבורכם:

  • אושר- עכשיו. ראשית לכל, כדאי שננסה להפסיק לחשוב על האושר במונחים של עתיד. "אחרי שאסיים את הלימודים", "אחרי שהעסק יצליח...". תחשבו על כך, כי האושר יכול להיות אצלכם, כבר כעת. אושר הוא רגש. הוא חוויה פנימית שיש לנו הרבה השפעה עליה. אושר אינו נובע מהישג כזה או אחר, אושר כאמור הוא גישה, בחירה וגם השתדלות. לקראת השנה החדשה, תאמצו לעצמכם גישה אחרת- "אני יכול להיות מאושר, כעת!".

  • ליהנות להיות לבד. ככל שהחיבור שלנו עם עצמנו הוא יותר חזק וחיובי, כך אנו עצמנו יותר חזקים ושמחים. אדם שלא יודע להיות לבד, שמיד חש בדידות או קושי, הופך להיות תלוי באחרים (באנשים או באמצעים כלשהם). התלות הזו, עלולה להרחיק מאתנו את האושר המיוחל. להיות לבד פרושו לדעת להקשיב לעצמי. לשתף את עצמי במה שעובר עלי, ולדעת לספק גם תמיכה והבנה. ללמוד לקבל בעין טובה גם את החסרונות, ובעיקר להצליח להסתכל במראה ולהרגיש- "אני אוהב/ת את עצמי". החיבור החיובי הזה הוא מפתח גדול לאושר.

הכוח של הלבד, הוא כוח שמאפשר לנו גם לזהות כאבים או חסמים בנפשנו. לא לחשוש מלהתמודד איתם, מלנסות לפתור ולצמוח דרכם. ואין ספק כי אדם שבחור לגדול, להתמודד ולצמוח, הוא אדם שבוחר בחיים של אושר ותקווה.

  • הכוח של מערכות יחסים. אחרי שדיברנו על חשיבות הקשר עם עצמי, צריך לציין גם את הכוח שיש למערכות יחסית, על האושר שלנו. האדם הוא ייצור חברתי, וכשהוא נמצא במערכת יחסים טובה, חמה וקרובה, זה נותן כוח. זוגיות טובה, קשרים משפחתיים קרובים, או חברות אמיצה, יכולים להכניס הרבה אור לחיים. אך כידוע, בשביל לזכות לכך, צריך להשקיע. להשקיע בזוגיות, להשקיע בחברות. קשרים בינאישיים טובים אנו צריכים ליצור ולפתח. וההשקעה משתלמת לשמחתה של הנפש.

  • נתינה ומשמעות. האדם זקוק למשמעות. לתחושת המשמעות בחיים, יש מקום נכבד בדרך שלנו אל האושר. וזה גם הכוח של הנתינה לזולת. כשאנו נותנים אנו חשים בעלי משמעות, ערך וסיפוק. התנדבות קטנה, או אפילו "סתם" הקשבה לשכנה, סיוע לילד, מחמאה מהלב- ממלאת אותנו בתחושה של חיובית של השפעה לזולת, ומגבירה את כוח השמחה. לעשייה החיובית, ישנה השפעה גם על הערך העצמי שלנו, על התחושה שיש לנו תפקיד פה בעולם. שיש לנו הכוח להעניק ולהשפיע. ובדיוק כמו חווית המשמעות כך גם תחושת הערך העצמי, שניהם מהווים מרכיבים מרכזיים בשביל אל האושר. אושר הינו סוג של שלמות פנימית, וממילא, כאשר אדם חש חוסר משמעות, "ולא שווה", סביר כי הוא יתקשה לחוש את השלמות הפנימית, וכך גם תחושת האושר תחמוק ממנו. לעשייה, נתינה וחסד יש כוח גדול למלא את עצמו בשמחה ובאושר של משמעות.

כך גם, ביחס לקשיים של החיים. כשאנו מצליחים למצוא את המשמעות שבתוך ההתמודדות, את התפקיד או הלמידה שלנו מתוך זה, יהיה לנו קל יותר להתמודד. המשמעות שאנו מכניסים למציאות, היא מפתח גדול לחיים של אושר.

  • ליהנות מהפשטות ולהרגיש. היכולת ליהנות מהחיים מכניסה לתוכנו בריאות. בריאות גופנית ונפשית כאחד. בריאות שמשחררת אותנו לשמוח, להתפעל, להתרגש. לדעת ליהנות מפרח יפה, מהשקיעה, ממוזיקה נעימה, מצחוק של ילד, מחיוך של בן/בת הזוג. ליהנות מטיול, משיחה טובה. היכולת ליהנות קשורה לא פעם, ליכולת לשחרר. לשחרר מחסומים, לשחרר פחדים. לנער את ההגנות של הנפש, ולאפשר לעצמנו להרגיש, ולהתרגש. להפתיע, לצחוק, לרקוד, לשיר. וגם אם זה לא הולך לנו בקלות, וקשה לנו "סתם" ליהנות, אפשר להתאמן על זה. לנסות במודע לצחוק, להרגיש, ליהנות מהדברים הקטנים/גדולים של החיים. יותר מכך, חשוב שנזכור כי הנאות "גדולות" כמו קניית אוטו חדש, בית חדש, עבודה חדשה, כל אלו מסבים לנו שמחה או הנאה- זמנית בדרך כלל. כשתחושת ההתחדשות חולפות, אנו באופן טבעי זקוקים לדבר הגדול הבא שיעורר אותנו לשמוח. ואילו, היכולת ליהנות ולהתרגש מאותם חוויות "רגילות". מכוס קפה עם חבר טוב. מנגינה. ממשחק עם הילדים או מנוף יפה, אלו פותחים את הפתח לתחושת אושר ושמחה, שאין לה מגבלה או סוף.

  • ועוד כמה דברים קטנים. החיים מורכבים מאוסף של דברים קטנים שמתחברים יחד. מיום ועוד יום. מפגישה ועוד אחת. מפרויקט לפרויקט. ומאדם ועוד אחד. זה הזמן שלכם להכניס דברים קטנים וטובים לחיים. דבר טוב ועוד אחד טוב ועוד, פותחים דלת לטוב ארוך וגדול. הכניסו לחייכם- מילים טובות. פרגון, עידוד. ותחמיאו. על כל דבר חיובי בעצמכם (כן כן!!), תלמדו לחייך פנימה ולפרגן. תפנו זמן לתחביבים שלכם. לצייר, לנגן, לבשל, לכתוב, ליצור. אל תזניחו את הכוחות שבכם.

תרפו באמת. האויבים הגדולים של האושר הינם הלחץ, הכעס והפחדים. תשקיעו בללמוד לנשום. להכניס אוויר חדש. לעשות פחות- ולנשום יותר. להיכנס להוויה פנימית של נחת. עשייה מרובה אינה דווקא מתכון לאושר. ואילו זמן קבוע של רגיעה לנפש, של דמיון מודרך מנחם ומרפה, של נשימה ומנוחה, הוא זמן שמעניק איכות לחיים. שפותח שער לנחת רוח שכולנו חפצים בה.

וכעת שכל הדרכים מונחות לפניכם... זה הזמן לחזק האמונה. להאמין בעצמכם, להאמין באושר שמגיע לכם. להאמין שזה אפשרי. להאמין בבורא עולם שחפץ בטובתכם. להאמין, להשקיע ולבחור בשנה של אושר גדול.

אודליה מימון (MA) טיפול זוגי ואישי, מנחת סדנאות והרצאות. מחברת הספר "אוצרות פנימיים"- מודעות עצמית יהודית. otsarpnimi@gmail.com