משחקים שינעימו את זמנכם בממ"דים

שוב מוצאים הורים עם גילאים שונים במקלטים או קרוב אליהם כתוצאה מירי הטילים על ישראל. איך מעסיקים את הילדים שציפו לחופש גדול, לים ולברכה ומצאו עצמם במקלט? גילה פינקלשטיין עם הצעות למשחקים

חדשות כיפה גילה פינקלשטיין 23/07/14 14:24 כה בתמוז התשעד

משחקים שינעימו את זמנכם בממ"דים
shutterstock, צילום: shutterstock

שוב מוצאים עצמם הורים עם ילדים בגילאים שונים במקלטים או קרוב אליהם בעקבות ירי הטילים על ישראל. הפעם בשונה מהסבבים הקודמים זה קרה במהלך החופש הגדול כאשר הילדים ציפו בקוצר רוח ללוז המורכב ברובו משמש, ים, בריכה, קייטנה לאורך שנת הלימודים, ועם גודל הציפייה כך גם גודל האכזבה והתסכול הגדלים כפל כפליים. כיצד נוכל בכל זאת להקל ולו במעט על התקופה הלא פשוטה שבה רובצים הילדים בעיקר במקלטים, ולהעסיקם בצורה כזו שגם תפחית במעט את התסכול ואת החרדות במקומם ליצור שרשרת חוויות מתקנות?

מצורפים לכם מספר דרכים שאולי יוכלו להפוך את הזמן של הזאטוטים והמתבגרים לנעים, מאתגר ואולי אף קצת משעשע יותר.

1. אני חושב על (אני חושב על משהו שנמצא בחדר, הוא עגול, שקוף, עשוי מזכוכית וכו'. אפשר גם על דברים הנמצאים מחוץ לחדר. אפשר לחשוב על דמות מוכרת. מתארים בכמה שיותר משפטי תיאור - מתחילים מהרמזים הקשים יותר עד שמגיעים לרמזים קלים יותר. משחקים לפי התור, כל אחד בתורו אומר על מה או על מי הוא חושב).

2. משחק הזיכרון

3. ממציאים סיפור (מתחילים סיפור - "פעם אחת היה/ היתה...." וכל אחד בתורו ממשיך את הסיפור.

4. משחק המחמאות (אני רוצה להחמיא היום ל..... כי...............)

5. יש לי בעיה (כל אחד בתורו משתף בבעיה שיש לו וכל אחד מנדב לו עצה להתמודדות עם הבעיה)

6. אילו הייתי (אילו הייתי מלך הייתי...., אילו הייתי ראש הממשלה הייתי...., אילו יכולתי לטוס כעת ל........להפליג ל.......... הייתי.............)

7. אות פותחת (לילדים בגילאי גן - אומרים להם מלה והם צריכים לומר את האות הפותחת של המלה)

8. חרוזי מלים (מתחילים שרשרת של חרוזי מלים עד שאין יותר חרוזים. אז עוברים למלה אחרת)

9. הפכים (מה ההיפך מ: בריא, קטן, שמן, גבוה, חם, פתוח, עייף, שבע וכו')

10. יחיד רבים (שולחן - שולחנות, ארון - ארונות, ספר - ספרים וכו')

11. לכתוב אות באוויר (כולם מנחשים מה האות שנכתבה באוויר או על גב הילד)

12. המלך אמר (בוחרים ילד שיהיה "המלך" וכולם עושים מה שהוא מצווה, רק אם הוא אומר "המלך אמר". אם אינו אומר "המלך אמר" ורק את הפעולה, אין להקשיב לו.

13. קבוצות - המבוגר אומר שם של קבוצה והילדים צריכים לומר מי בקבוצה. למשל: קבוצת הפרחים (נרקיס, כלנית, רקפת, סביון), קבוצת העצים (ברוש, אלון, ארז, אקליפטוס). אפשר גם הפוך: אומרים כל מי שנמצא בקבוצה והילד מנחש איזו קבוצה זו. למשל: מכונית, מטוס, אופנוע, אופניים (הילד אומר: כלי תחבורה).

14. מה מזכירה לך המילה (מה מזכירה לך המלה: "ים"? המלה "סירה"?, המלה "כפכפים?" - ייתכן שלכל אחד המלה תזכיר משהו אחר.

15. נכון ולא נכון (המשתתף מספר לשאר המשחקים איתו מקרה אמיתי שקרה לו ומקרה שאינו נכון. המשתתפים מנחשים האם הסיפור אמיתי או בדוי).

16. זכר ונקבה (אריה - לביאה, גמל - נאקה, תיש - עז, אבא - אמא, איש - אישה וכו'. אפשר גם בעלי חיים, גם אנשים במשפחה וגם בעלי מקצוע - מלצר - מלצרית).

17. חזרה על קצב נקישה (אחד המשתתפים מוחא כפיים בקצב מסויים וכולם חוזרים אחריו. למשל - 3 מחיאות מהירות ושתיים איטיות).

18. השחלת אותיות - הכינו עם הילדים כרטיסיות קטנטנות עם כל אותיות האלף בית המנוקבות בחלקן העליון. הילדים משחילים את אותיות האלף בית לפי סדר בשרשרת.

19. משפחות בעלי חיים ומגוריהם - פר-פרה-עגל גרים ב....רפת, אריה-לביאה-כפיר גרים ב....יער, עז-תיש וגדי גרים ב....דיר, חמור-אתון ועיר ב....אורווה וכן הלאה.

20. מה מסתתר מאחורי שמי - בוא ונחשוב איזה סיפור מסתתר מאחורי כל שם של כל אחד מבני המשפחה. מדוע הוא נקרא כך? מה משמעות השם?

21. התחלות של סיפורים - הכינו מספר התחלות של סיפורים ושימו בקופסה מיוחדת, שתיקרא: קופסת הסיפורים של_______. ההתחלות יכולות להיות - בלילה בחושך, לו היה לי, מזל שאני לא, יש לי סוד, בארץ הילדים, בארץ הגמדים, חלמתי חלום. כל פעם הילד פותח את הקופסה, בוחר התחלה של סיפור וממציא לעצמו בעזרתכם.

22. בובות מדברות - החזיקו בובה אחת ותנו לילד בובה אחרת. כעת הבובות מדברות ביניהן ומפתחות ביניהן שיחה. (דברים שהילד לא סיפר יספר דרך הבובה, כי מבחינתו זה לא הוא אלא הבובה. כך תוכלו לגלות מהם הדברים המעסיקים אותו או המטרידים אותו).

23. "מה מצטרף?" - מה מצטרף אל שמש? כובע שמש, מכת שמש, דוד שמש, משקפי שמש, קרני שמש. מה מצטרף אל שעון? שעון חול, שעון יד, שעון קיר, שעון קוקיה, שעון שמש. מה מצטרף אל בית? בית-ספר, בית-חולים, כית-כנסת, בית-משפט. מה מצטרף אל סעודה? סעודת שבת, סעודת מלווה מלכה, סעודת פורים, סעודת מצווה וכן הלאה. מצאו עוד מלים שאפשר לצרף להן מלים נוספות, אמרו אותן וציירו.

24. כותבים יומן - עידוד הילדים לכתוב ביומן אישי את כל הקורות אותם בימי החופשה. מה הם מרגישים? מה מעציב אותם או משמח אותם? מה קרה בדיוק בכל יום?

הכותבת היא יו"ר מועצת ארגון המורים ויועצת פדגוגית למרכזי לימוד אנגלית בגבעת שמואל ופתח תקווה של חברת הלן דורון ללימוד אנגלית