על ההסתר וההסתרה בחינוך הדתי

האמנם סבורים ראשי הממסד הדתי שעדיף שתלמידיהם ותלמידותיהם לא ידעו את עובדות החיים? האם כך נבנה עולם מוסרי וטוב יותר, או שמא תפקיד המערכת החינוכית הוא להנחיל את הידע תוך טיפוח יכולת שיפוט מוסרית וערכית?

חדשות כיפה עו"ד ריקי שפירא 09/09/13 10:45 ה בתשרי התשעד

על ההסתר וההסתרה בחינוך הדתי
abardwell-cc-by-sa, צילום: abardwell-cc-by-sa

עם עליית גיל הנישואין והתרחבות תופעת הרווקות המאוחרת, בוחרות נשים דתיות להיות לאמהות חד הוריות. לרוב, הדבר נעשה לא מלכתחילה אלא בדיעבד. עם התקדמות הגיל, הולך וגובר החשש שגם חלום האימהות עלול להתנפץ. אין איסור בהלכה על אמהות חד הורית, והאתוס היהודי מעודד נשים לממש את אימהותן. די להזכיר דמויות מהמקרא כמו תמר ורות אשר עשו ככל יכולתן להביא פרי בטן וזכו שמהן יצא זרע דוד. ואולם הממסד הדתי מתקשה לעכל נשים אלה.

למרות שבבתי ספר דתיים רבים כבר ניתן למצוא ילדים רבים לאמהות חד הוריות, הממסד מתקשה לקבל אותן כמורות. נשים אשר כל אורח חייהן הוא דתי לעילא, ואף לפני הבאת ילד לעולם עשו מחקר הלכתי או נועצו ברב, כאשר הן משמשות מורות או מחנכות, התנהגותן נתפסת כלא חינוכית והן מפוטרות לאלתר.

כך היה במקרה של נ' אשר עבדה במשך שנים רבות כמורה מקצועית מוערכת, אך כאשר החליטה להרות, האולפנה בה לימדה ראתה זאת כבגידה בערכיה. מנהלי האולפנה הגדירו רווקות מאוחרות ואמהות כחוצפה והתרסה. עמדה זו, זכתה לגיבוי של הרב דרוקמן העומד בראש אולפנות בני עקיבא. "זו לא דרכינו" העיד הרב דרוקמן, במשפט שעסק בפיטוריה של נ' ו"מי שמחליטה להרות כאם יחידנית אינה שייכת לדרך הדתית והחינוכית של האולפנה ולכן אין מקומה איתנו" בעיני הרב דרוקמן ניתן לפטר אם חד הורית אך בשל העובדה כי היא כבר לא מעבירה את המסרים החינוכיים של האולפנה. לתפיסתו, אישה נדרשת לוותר על יכולתה להרות ולהפוך לאם בשם הערכים החינוכיים של האולפנה, וזאת אף כאשר היא עושה זאת במסגרת ההלכה.

המסר החינוכי שמעביר הממסד הדתי, בגישה זו הוא שעל הבת הדתית לשאוף להקים משפחה בכל מחיר. שהרי אין תחליף לחיי המשפחה. הממסד מבקש להסתיר מן הבנות את האפשרות של אמהות יחידנית שמא זו, תהפוך לאפשרות העיקרית עבורן ותסיתן מדרך הישר. הניסיון להסתיר מהבנות את האפשרות של אמהות יחידנית, משתלב בידיעה שפורסמה אך אתמול לפיה מבקשים לצנזר בספרי הלימוד במדעים בחטיבות הביניים בבתי הספר הממלכתיים דתיים את הפרקים העוסקים ברבייה. מפליא הדבר שראשי החינוך הממלכתי דתי והאולפנות סוברים שניתן להסתיר מן התלמידות והתלמידים עובדות חיים שניתן היום להגיע אליהן בלחיצת כפתור במחשב או בטלפון החכם. פסקי הלכה של רבנים המתירים אמהות יחידנית מפורסמים באתרי אינטרנט. אז מדוע חושבים ראשי הממסד הדתי שהם יכולים להסתיר את עובדות החיים מתלמידותיהן?

מערכת חינוכית הצועדת בכיוון של צנזורה של הידע על העולם הסובב אותנו צריכה לעשות בדק בית בערכיה. האמנם סבורים ראשי הממסד הדתי שעדיף שתלמידיהם ותלמידותיהם לא ידעו את עובדות החיים? האם כך נבנה עולם מוסרי וטוב יותר? או שמא תפקיד המערכת החינוכית הוא להנחיל את הידע תוך טיפוח יכולת שיפוט מוסרית וערכית.

סביר להניח שבפיטורי המורה, לא מצליח הרב דרוקמן להסתיר מתלמידותיו את העובדה שיש אמהות יחידניות בעולם. אבל הוא מעביר להן את המסר שהוא, כרב ומחנך אינו מצליח להכיר במסלול החיים שהביא אותן להחלטה זו, אינו מסוגל לגלות רגש אמפתיה להחלטה להיות אם, ולצרכים הבסיסיים שלהן לפרנס את צאצאיהן ולהיות בעלות זהות דתית ומקצועית. הרב דרוקמן לא לוקח בחשבון שמרבית תלמידותיו כבר יודעות שקיימת אפשרות להפוך לאם באמצעות הפריה מלאכותית. בחוסר התמודדות עם החדשות הטכנולוגיות הידועות לכל תהפוך את עצמה המערכת הדתית לבלתי רלוונטית. אך הדבר המדאיג יותר שבכך המערכת החינוכית הדתית הופכת להיות גם בלתי מוסרית. במקום לבחון בעיניים מפוקחות את המשמעות של האפשרויות הטכנולוגיות החדשות עבור נשים לפרי בטן, בוחרת המערכת להתכחש לזכויותיהן המשפטיות, להפלותן לרעה ולהתעמר בהן. איזה מסר חינוכי מעבירה האולפנה לתלמידותיה כאשר היא מפטרת מורה אך בשל העובדה שבחרה להביא ילד לעולם ועתה אין לה אפילו כיצד לפרנס אותו? האם זו לא השאלה שצריכה להטריד אותנו יותר מהשאלה האם נלמד אותם כיצד ילדים באים לעולם?

מושב בנושא מיניות של נשים דתיות יתקיים במסגרת: "אשה ויהדותה"- כנס קולך השמיני, בי"ב בתשרי תשע"ד 16.9.13, במרכז הכנסים וואהל סנטר- ליד אונ' בר אילן. לפרטים נוספים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן