מחצית מהסטודנטים לטיפול מיני בבר אילן - דתיים

מדובר בנתון שיא שנרשם לראשונה מאז הוקם המסלול לפני כ-12 שנים. ראש המסלול, ד"ר דוד ריבנר, חובש כיפה בעצמו, אומר כי "המגזר סובל מבורות בנושא" אך כי "גם רבנים באים אליי לטיפול מיני"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 01/07/13 15:05 כג בתמוז התשעג

מחצית מהסטודנטים לטיפול מיני בבר אילן - דתיים
shutterstock, צילום: shutterstock

50% מהסטודנטים לטיפול מיני באוניברסיטת בר אילן - דתיים: מדובר בנתון שיא שנרשם לראשונה מאז הקמת המסלול לפני 12 שנה. מסלול שהצליח בעבר למשוך אחריו לא יותר משני סטודנטים דתיים למחזור, עבר מהפכה של ממש, כשמי שעומד בראש התכנית הוא ד"ר דוד ריבנר, חובש כיפה בעצמו. בראיון לכיפה הוא קובע כי ”נושא המיניות קיבל בשנים האחרונות את המעמד הראוי לו בחברה הדתית“.

התכנית למטפלים מיניים באוניברסיטת בר אלין מיועדת לבעלי תואר בעבודה סוציאלית, רפואה או פסיכולוגיה ונועדה לספק ידע תיאורטי ויישומי בנושאי המיניות המגוונים, לאפשר לאנשי מקצוע לרכוש כלים , להעריך בעיות בתחום המיני והאינטימי ולטפל בהן. מגמה חשובה במסלול היא עיסוק בכל תכני המיניות אולם באופן כזה שגם בחברה הדתית יוכלו להיות שותפים. ד"ר דוד ריבנר שעומד בראש המסלול הוא בעל קליניקה פרטית לטיפול מיני ובוגר ה'ישיבה יוניברסיטי', שרק לאחרונה הוציא מדריך מיני לזוג הדתי בשם "עת לאהוב".

"המיניות תופסת מקום משמעותי בכל המגזר הדתי מקצה לקצה", אומר ד"ר ריבנר, ”יש היום הרבה יותר פתיחות לדבר על הנושא ויותר קבלה והבנה שמותר להיות מטפל מיני דתי ולא רק זאת אלא שהציבור באמת זקוק לכך. כבעל קליניקה אני רואה שיש צורך אמיתי לכך“.

”במשך השנים התפתחו טכניקות מדויקות לטיפול והתחום הפך להרבה יותר מקצועי“, הוא מסביר, ”לזוגות דתיים יש מקום לפנות אל למי שלמד והוא בעל שנות ניסיון. רבנים מכירים שאם אכן יש אנשי מקצוע ששומרים מצוות רצוי שהם יהיו המטפלים. מעניין הוא שהציבור הדתי עדיין פונה בנושאי מיניות אל רבנים או מדריכי חתנים וכלות ואלה מפנים אותם אלי. כלומר, אני תמיד הכתובת השנייה“.

"החברה הדתית עוברת תהליך", ד"ר ריבנר (צילום: פרטי)

ד“ר ריבנר טוען כי המציאות הזו נובעת ”ממידה של בורות“ בציבור הדתי והחרדי, סביב הנושאים המיניים. ”יש זווגת שאפילו לא מודעים לכך שהמצב יכול להיות יותר טוב ולא מבינים שהם סובלים מבעיה בתפקוד המיני“, הוא אומר, ”יש תפיסה שמונעת לפנות לגורם חיצוני וזר בנושאים הרגשים הללו ולחשוף אותו אליהם. זה תהליך שהחברה הדתית עוברת. זה אמנם תהליך בקצב איטי אבל הוא בהחלט קורה".

עד כמה הנושא באמת פתוח מבחינה דתית?

"ראשית, רבנים מכירים היום יותר מתמיד שיש בעיות בתחום הזה והם ומכירים את החשיבות של המיניות כגורם מרכזי בחיים הזוגיים - למעשה הם אחד הגורמים העיקריים שמפנים אלי מטופלים. יש לא מעט רבנים שפונים אלי בעצמם לקבל טיפול. שנית, לכל אורך ההיסטוריה של הספרות הדתית, החל מהתנ"ך ועד התורה שבעל פה, היהדות לא הסתירה את המיניות והיא נתפסה כטבעית לכל דבר“.

”הזרם המרכזי היה שהמיניות היא רכוש של הזוג והזוג רשאי לספק את זה ולגרום להנאה האחד לשני ולא רק על מנת להביא ילדים לעולם. אם יש תורמה של העולם היהודי-דתי למיניות זה הדדיות. כלומר, היהדות תמיד דגלה במיניות במסגרתה כל אחד מבני הזוג דואג לשני וכל אחד מנסה כמה שיותר להיות שותף לרגישות, למיניות והסיפוק מיני ולא למען עצמו. לכן במקרה של בעיות בתפקוד המיני חשוב לפנות אל מטפל מקצועי שיוכל לתת מענה, והיום כשיש מטפלים דתיים שבאים מעולם אמוני ומקצועי גם יחד - אין זוג שלא ימצא כתובת“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן