"אנחנו נבוכים לדבר, ובני הנוער נופלים בהתמודדות עם המיניות"

המרכז הפסיכולוגי החדש - "בקדושה" - הכריז מלחמה על ההתמודדות שנוגעת לכל בן נוער במגזר הדתי: המיניות בחברה, באינטרנט וברחוב. "הכל פרוץ והצעירים משלמים מחיר כבד", אומר יו"ר המרכז

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 09/04/13 14:47 כט בניסן התשעג

"אנחנו נבוכים לדבר, ובני הנוער נופלים בהתמודדות עם המיניות"
בקדושה, צילום: בקדושה

בשכונת רחביה בירושלים התקבצו באחרונה אנשי חינוך, רבנים ופסיכולוגים רבים, כדי לדון בנושא שמעסיק את כולנו - התמודדות עם יצרים בגיל ההתבגרות של בני נוער דתיים. הכינוס התקיים במסגרת פתיחתו של המרכז הפסיכולוגי החדש והראשון מסוגו - "בקדושה - פסיכולוגיה על פי דרכה של תורה" - שהציב לעצמו אתגר: להוביל את התחום הפסיכולוגי בכל הנוגע לבני נוער דתיים ולמיניות בקרב האוכלוסייה הדתית הבוגרת.

"הרעיון היה להקים מרכז שיהיו בו מטפלים יראי שמים המסוגלים לגעת בנושאים הכי רגשיים של המיניות וכל זאת בשפה תורנית מבלי להכניס למתחים", מסביר לכיפה יו"ר "בקדושה", הפסיכולוג אליהו אקרמן. "אני פסיכולוג הרבה שנים ועובד הרבה מאוד עם בני נוער ומתבגרים. אני שואל אותם, אבא שלך דיבר איתך על הנושאים האלה בגיל ההתבגרות? אולי המחנכים בישיבה התיכונית, הרבנים בישיבת הסדר או בישיבה הגבוהה? התשובה שלהם היא 'לא', כך קורה שבמשך הרבה שנים אנשים סוחבים דברים עם הרבה כאב מבלי לדבר על זה. החלטתי שאני מקים גוף שמטפל בכל נושא המיניות בציבור הדתי", הוא אומר.

אקרמן, יו"ר "בקדושה" (צילום: בקדושה)

המרכז הפסיכולוגי החדש "בקדושה" מאגד קבוצת מטפלים דתיים המומחים בתחום המיניות בקרב בני נוער ומבוגרים שיעניקו טיפולים לנזקקים לכך הפונים למרכז. מעבר לכך, "בקדושה" עמלים בימים אלה על תכניות חינוך לבני נוער והדרכת מורים. סדנאות לרבנים שיפתחו בקרוב גם הם חלק מהחזון של הארגון לדבר בפתיחות על הנושא שבדרך כלל לא מדברים עליו.

"בתורה מדברים על הכל ושום דבר לא מוסתר", אומר אקרמן, "התעלמות מהנושא הזה היא לא שייכת ליהדות. נוצרה מבוכה גדולה לעסוק במיניות כי מבוגרים לא למדו על כך ולא דיברו איתם על כך ומצד שני בדור שלנו הכל פרוץ, זמין ומלא חשיפות והתנסויות ויש הרבה מאוד חבר'ה שמשלמים את המחיר הכבד וחלק מזה היה אפשר למנוע בגישה נכונה במוסדות החינוך, עוד לפני הטיפול הפסיכולוגי".

אקרמן מתאר כי במציאות הנוכחית תלמידי ישיבות תיכוניות או גבוהות ו"הסדר" לומדים תורה במהלך היום - ובלילה מתמודדים עם יצרים שאין להם פורקן, או מענה. "לכן יצאנו בניסיון מאוד רחב להיכנס לכמה שיותר רשתות חינוך בציבור הדתי כולל אולפנות בכדי ליצור מצב בו ניתן לדבר על מיניות בצורה גלויה בריאה וקדושה מבלי להסתיר", הוא אומר.

מקובל כי בעיות בהתמודדות המינית הן בעיקר בקרב בחורים, מדוע אתם פונים לאולפנות?

"לפני כשנה וחצי גם אני חשבתי שעולם הבנים בוער יותר ואילו בקרב הבנות הדברים פשוטים יותר. עם הזמן אני מגלה שגם אצל בנות מתבגרות, בעידן שלנו, יש בעיות קשות ומאוד לא פשוטות. חייבים לעסוק בנושאים הללו גם בקרב נערות. אמנם יש אצל בנות באולפנות קצת יותר מודעות וקצת יותר שיח ועדין זה לא מספיק. גם בנות דתיות נמצאות בכיכרות, בחופים ובאינטרנט - והתמכרויות כאלה קיימות גם אצלן, כמו גם סטיות והתפתחות זהות מינית לא בריאה. כמובן שפגיעות מיניות זה תחום שקיים הרבה יותר אצל בנות".

"לדבר על הכל כדי להגיע לפתרון", מתוך הכנס (צילום: בקדושה)

"בקדושה" החלו במהלך בו הם מאגדים את כל הגופים העוסקים בטיפול בבני נוער ובמיניות, על מנת ליצור שפה משותפת אחת ותיאום בדרכי הטיפול. לצורך כך הוקם פורום פסיכולוגים, מחנכים ורבנים בכירים בציונות הדתית שיתכנס באופן קבוע על מנת לדון בנושאים בוערים העומדים על הפרק. עם פתיחת המרכז הפסיכולוגי מגיעים ל"בקדושה" לא מעט פניות, חלק מהם מצד מי שלא מסוגלים לממן טיפול פסיכולוגי. כיוון שכך, "בקדושה" מבקשים להעניק טיפול שכזה גם לחסרי יכולת, אך חלק מהפונים נותרים ללא מענה, מחוסר תקציב. בשלב זה, הם עדיין מגייסים תמיכה למימון פעילות הארגון.

"צריך להבין שהעובדה שהקב"ה ברא בנו יצר עצמתי לצד ההלכה שהביא לנו, מצריכה התמודדות עם דרישות של סיירת", אומר אקרמן, "אנחנו רוצים לפתוח את השיח הזה ולהסביר לבני נוער מה עומד להיות, מה קורה להם ומה רוצה בורא עולם. לא יכול להיות שאנחנו שולחים לוחמי סיירת מבלי להכשיר אותם רק בגלל שאנחנו נבוכים לדבר. אנחנו ב"בקדושה" רוצים להכין אותם ולדבר על האויב, על הנשק, על עמידה בהתקלויות והתמודדות. אנחנו רוצים להכשיר את הסיירת הזאת - ’הנוער הדתי' - שנמצאת בקרב של החיים".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il