תסמונת "בן הרב": כיצד מתמודדים רבנים עם בן שחזר בשאלה?

עשרות רבנים ורבניות התכנסו לדיון סגור, בו ניסו להבין כיצד דווקא מי שמחנך לקיום מצוות, נקלע למצב בו בביתו פנימה מורדים בעולמו הדתי: "גם לאברהם וליצחק היו ילדים דתל"שים"

חדשות כיפה אריאל הורוביץ, כיפה 01/08/12 10:39 יג באב התשעב

תסמונת "בן הרב": כיצד מתמודדים רבנים עם בן שחזר בשאלה?
Remi Jouan-cc-by, צילום: Remi Jouan-cc-by

אל החדר הקטן במרכז הקונגרסים נכנסו בשבוע שעבר, במהלך הכנס השנתי שקיים ארגון הרבנים "צהר", כשבעים רבנים ורבניות. על הבמה כבר ישב הרב מרדכי ורדי, רב בית הספר לקולנוע מעלה, והבמאית רחלי וסרמן, שסרט הגמר שלה במעלה, "בת הרב" שמו, עמד להתחיל בדקות שלאחר מכן. וסרמן, בתו של הרב אברהם וסרמן מישיבת רמת גן, יצרה סרט שעוסק בבנות רבנים שעזבו את העולם הדתי: בתו של הרב שלמה אבינר, בתו של הרב דוד ביגמן ובתו של הרב יורם צוהר. מושב שעוסק בבנים דתל"שיים של רבנים הוא בגדר מהפכה בכנס 'צהר', ונדמה שאלמלא הבמה הזו, שאפשרה לרבנים להתבטא בחופשיות בינם לבין עצמם, הסוגיות הכאובות - מנת חלקם של רבנים רבים - לא היו עולות על השולחן לעולם.

תסמונת 'בן הרב' ידועה ומוכרת: רבנים רבים בציונות הדתית, המחנכים ומלמדים על אהבת תורה וקיום מצוות, מתמודדים בביתם שלהם עם בן או בת שמורדים, בודקים גבולות ופורצים מסגרות. לא פעם הבן או הבת מתויגים אוטומטית עם אביהם, ומרגישים צורך למרוד בתיוג. אך עוד קודם לכן: הרבנים מתארים מצב מורכב שבו ההנהגה הקהילתית לעתים גובה מחיר חברתי אצל ילדיהם. "בעצם אני חי בדילמה", סיפר רב אחד, "הדילמה היא בין תפקידי בקהילה לבין ההשפעה החברתית על הילדים שלי. בשבוע שעבר, בעיצומם של תשעת הימים, השבט של הילדים שלי רצה לצאת לטיול, שהייתה בו שחייה בסחנה. אני לא הסכמתי שתהיה שחייה בתשעת הימים, וכרב הקהילה הטלתי וטו, וזה בוטל. לא יכולתי להימנע מלחשוב מה ילדיי חושבים, מה זה מייצר בינם לבין הילדים האחרים, שפתאום אבא שלהם הוא זה שבא ומשנה את התוכניות".

אחת השאלות שעלו בדיון הייתה שאלת ההבדל בין בנו של הרב לבין בנו של ראש הממשלה, למשל. האם דינם של בן או בת הרב כדין כל בן של אישיות ציבורית, או שיש כאן משהו מעבר? "המקום של הרב הוא כמו של עוד איש ציבור", אומרת רחלי וסרמן, במאית הסרט "בת הרב", "הרב נמדד במידותיו, בהליכותיו, כל האישיות שלו היא אבן שואבת, ואני חושבת שילדיו מרגישים צורך למלא את הציפיות של הסביבה מהדמות שלו. לבן של ראש הממשלה, כמה שלא ישוחחו עליו וירימו גבות ויסתכלו עליו, אין את האלמנטים שהופכים את החיים בצל האבא ללבה מבעבעת. אין את הציפיות, את הקהילתיות הסגורה שבוחנת כל דבר".

לאורך המושב שוחחו הרבנים ונשותיהם באופן גלוי על רגשותיהם. "גם לאברהם וליצחק היו ילדים דתל"שים", אמרה רבנית אחת שבתה חזרה בשאלה, "צריך לשחרר את ההורים מרגשות אשם, כאילו החזרה בשאלה קשורה במערכת היחסים שבינינו לביניהם, כאילו שהם חזרו בשאלה כי אבא שלהם רב. הילד הוא הרבה יותר מאשר מה שהוריו מעבירים לו. ההורים אחראים לחינוך הילדים אבל לא אשמים. אני מעדיפה להשוות את זה לילד חריג: אדם שנולד לו ילד חריג צריך לעבור תהליך של אבל, אך בסופו צריכה להגיע השלמה. כך גם רב שיש לו בן דתל"ש".

רב אחר דיבר בהבנה על תהליך החזרה בשאלה של בני הרבנים, והסביר אותו על רקע הצורך למרוד - צורך שהיה קיים גם אצלם, הרבנים. "אנחנו גם מרדנו", הוא אומר, "סללנו דרך חדשה שלא הייתה מקובלת פעם. הלכנו להיות רבנים, כשהורינו וכל חברינו אמרו לנו שנפלנו על הראש. אצל הילדים שלנו קיים מתח, רצון במרחב של תמרון. אם הם ישכפלו אותנו - הם חנונים, ואם הם ימרדו, הם יפגעו בנו. אז מה עושים איתם? הצרה היא שבמקום לדאוג לילד עצמו, אנחנו דואגים לפאדיחה שתהיה לנו. אנחנו לא מסתכלים על ההתלבטויות, על חוסר הדיאלוג, אלא על איך אנחנו ניראה ומה יגידו עלינו". רב אחר אמר כי דווקא בגלל היותו רב, הוא נזהר מאוד שלא להעיר לילדיו על נושאים דתיים. "אם הבן לא יקום לתפילה, אני לא אלחץ עליו, ואם הוא לא ישים ציצית, אני לא אעיר לו", הוא אומר, כחלק משחרור הלחץ על הבן.

כיצד יוצרים קשר טוב יותר עם הילדים? כיצד התפקיד הרבני-הסמכותי, יחד עם כל המטען הנלווה לו, לא יהווה חסם בפני אהבה פשוטה של האב לילד? על פי אחד מן הרבנים שהשתתפו במושב, שם המשחק הוא - משחק. "אחת השיטות הטובות ביותר היא פשוט לשחק איתם, להשתובב איתם. שהקשר יהיה קשר של הנאה, לא רק קשר של תורה. שדווקא הרב ישחק איתם במשחקים שלא מצפים מרבנים לשחק".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן