ומה בין OCD לפסח?

פסח הוא הזדמנות נהדרת לנקות ולסדר את הבית, אך מתי נדע מתי עובר הגבול בין ניקיון יסודי להפרעת OCD?

חדשות כיפה ד"ר דני דרבי ויעל לב 28/03/12 11:50 ה בניסן התשעב

ומה בין OCD לפסח?
Pink Sherbet Photography-cc-by, צילום: Pink Sherbet Photography-cc-by

פסח נועד לחגוג את היציאה מעבדות לחירות, אולם עבור אנשים רבים ההכנות לחג הן שיעבוד בפני עצמו. קבוצת אנשים העלולה לסבול במיוחד במהלך ההכנות ובחג עצמו הם אנשים הסובלים מ-OCD, הפרעה טורדנית כפייתית. הפרעה זו מתבטאת במחשבות טורדניות ופעולות כפייתיות, הגורמות מצוקה רבה לאדם ופעמים רבות גם לסביבתו, גוזלות זמן רב ומונעות לעיתים מהאדם לבצע דברים שהוא חפץ לעשות.

מהם טקסים ומחשבות טורדניות?

מחשבות טורדניות הן מחשבות שהאדם יודע שאינן הגיוניות או שיש בהן גרעין של אמת אך הן מופרזות. למרות ידיעה זו הוא אינו מסוגל להיפטר מהן והן חוזרות שוב ושוב וגורמות למצוקה ניכרת. למשל אדם החושב כי ידבק במחלה קשה אם יגע בידית של דלת בידיו מבלי לשטוף אותן לאחר מכן. טקסים או כפייתיות הן פעולות שהאדם מבצע על מנת למנוע כביכול נזק או להפחית מצוקה שהוא חש. כך למשל, במקרה של האדם החושש מחיידקים בצורה אובססיבית, פעולה כפייתית תהיה לשטוף את ידיו או לגעת בידית באמצעות מגבון או שקית. הפעולות הכפייתיות לא מוגבלת לפעולות פיזיות בלבד ויכולות להתבצע במחשבה, על ידי אמירה, הפעלת אדם אחר או על ידי הימנעות מהיתקלות עם גורם המעורר חוסר נוחות.

לרוב האנשים יש מדי פעם מחשבות טורדניות ופעולות כפייתיות (למשל לחזור ולבדוק אם הדלת נעולה, הדוד מכובה או אם הארנק נמצא בתיק), אולם הן אינן גוזלות זמן רב, ואם קשה מדי לבצע אותן האדם יוכל לוותר עליהן מבלי לחוות מצוקה ניכרת. כך למשל, אדם שיצא מהבית והתרחק מספר דקות הליכה יוכל לרוב להתמודד עם הספק ולהמשיך בדרכו גם אם לפתע עברה במוחו המחשבה שאולי שכח לנעול את הדלת.

פסח ו-OCD

פסח הוא חג שדורש ניקיון קפדני, בדיקות (האם יש חמץ), עמידה במגוון מצוות דתיות ומפגש עם אנשים רבים. עבור אדם עם OCD מדובר בכר פורה לטקסים, והוא עלול להיכנס לסחרור בלתי פוסק של ספקות, ייסורים ופעולות חוזרות. סיבה אחת להחמרה היא המצוות - הרי מצווה בפירוש לנקות בצורה יסודית ולהישמר פן יישאר גרגיר חמץ, ואיך אדם הסובל מספק כפייתי יוכל לדעת שלא פספס גרגר בטעות? כמו כן, לחץ, עומס ושינויים באורח החיים הרגילים ידועים כגורמים המגבירים את חומרת ה-OCD. החופש, הארגונים והמפגשים המשפחתיים שוברים את השגרה ומגבירים את הלחץ, ועלולים בפני עצמם או בשילוב עם הקפדת יתר על המצוות להוביל להחמרת ההפרעה.

כל חלק בחג עלול להיות מלווה בשרשרת טקסים ומחשבות טורדניות - החל מחשש שהאדם העליב בדרך כלשהי אחד מהאורחים, דרך פחד שהמזון שהכין מקולקל ואנשים יפגעו כתוצאה מכך ועד לתחושה שהשולחן לא מסודר כהלכה שתשלח את האדם לסדר אותו שוב ושוב במשך שעות ארוכות. אין סוף לביטויים של ה-OCD שיכולים להופיע בפסח, אולם כמה מהם נפוצים יותר. לפניכם שלוש דרכים נפוצות בהן ההפרעה יכולה להופיע בחג:

  1. ניקיון כפייתי. כשה-OCD מתבטא בניקיון הסובל מההפרעה מנקה בשצף קצף וביסודיות רבה, ואינו מפסיק גם כשאנשים אחרים אינם מבינים למה הוא ממשיך לנקות. כמו כן, בעוד שאנשים ללא OCD יכולים לחלק משימות לחלקים קטנים (למשל לסדר חלק מהארון היום ולהמשיך מחר) ולהפסיק ולנוח כשהם עייפים, אנשים עם OCD ימצאו עצמם פעמים רבות ממשיכים באותה משימה ללא יכולת להפסיק גם כשהם מותשים לגמרי.
  2. אובססיות דתיות. באופן כללי, אנשים אלו מוטרדים מאם הם מקיימים מצוות באופן נכון או פוגעים באופן כלשהו בעקרונות הדת. פסח, חג העתיר במצוות וחובות עלול להכניס אנשים הסובלים מביטוי זה של OCD לסחרור בלתי פוסק. האובססיות יכולות להיות לגבי כל אספקט של החג - החל מהאם הבית אכן נקי מחמץ, דרך ספקות אם אמרו את התפילות כהלכה, האם קיימו סדר כהלכתו, ספקות אם גרמו לאנשים אחרים לחטוא כיוון שלא שמרו מספיק על מצוות הדת וכן הלאה. קיימים טקסים רבים העוסקים בנושאים אלו, למשל חזרה על מילים או משפטים בתפילות, הרצת פעולות מסוימות בראש על מנת לוודא שעשו אותן כהלכה (שחזורים מנטאליים) והתייעצויות חוזרות ונשנות עם בני משפחה או רבנים על מנת לוודא שנהגו כשורה.
  3. פגיעה באחר. בסוג OCD זה, הסובל מההפרעה חושש שמא פגע באחרים, בין אם פגיעה נפשית או פיזית. פסח מספק לאנשים אלו שפע הזדמנויות לחשוש - אם הם מכינים אוכל הם עלולים להיתקף במחשבה טורדנית לפיה הם לא הקפידו מספיק בהכנת האוכל וכתוצאה האורחים יחלו. ליד השולחן בליל הסדר הם יכולים לחשוש שמא ישתמשו בסכין או כלי אחר לדקור אנשים. כל שיחה יכולה להעלות חשש שאולי אמרו דבר מעליב. כדי להימנע כביכול מפגיעה הם יבצעו מגוון טקסים כמו בדיקת האוכל בשבע עיניים, הרצת השיחות בראש כדי לראות שלא פגעו באיש, או פשוט ימנעו ככל יכולתם ממצבים וחפצים המאיימים עליהם - למשל יתרחקו מסכינים או ישתדלו לדבר כמה שפחות כדי להימנע מלהעליב.

איך למנוע מהחג להפוך לסיוט?

OCD היא הפרעה העלולה לפגוע באופן קשה בתפקוד ובאיכות החיים, וברמות בינוניות ומעלה, הסיכוי להתגבר עליה לבד קלוש. הטיפולים המועילים ביותר כיום ל-OCD הם טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) וטיפול תרופתי, כשפעמים רבות יש צורך בשילוב שני הטיפולים על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר.

CBT הוא טיפול המקנה לסובלים מ-OCD מידע על ההפרעה וטכניקות המאפשרות להתמודד עימה בדרך שונה, המפחיתה בסופו של דבר את תדירות ועוצמת המחשבות ואת הכפייתיות. הטיפול כולל חלקים אקטיביים רבים, בהם המטופל מנטר את האובססיות והטקסים, ומתחיל להתנגד להם, כלומר, אינו מפחית את המצוקה על ידי ביצוע טקס, אלא נשאר עם התחושה הקשה עד שהיא שוככת בעצמה.

החלק ההתנהגותי כולל שני חלקים - מניעת תגובה וחשיפה. במניעת תגובה הכוונה היא שהאדם יתמודד עם מצבים הגורמים לו חוסר נוחות, מבלי להפחית אותה על ידי כפייתיות. מצבים אלו הם מצבים שגרתיים, המתרחשים ביומיום, והמטרה היא שהוא יגיב אליהם כפי שאדם בלי OCD היה מגיב. חשיפה היא עירור אקטיבי ומכוון של המצוקה, לעיתים ברמות שלא מופיעות לרוב ביומיום. מטרת הדבר היא "קשה באימונים, קל בקרב" - כשהאדם מתרגל להתמודד עם מצבים קיצוניים יותר מבלי לבצע טקסים, בסופו של דבר יהיה לו קל יותר לוותר עליהם גם ביומיום.

חלקים אלו מתרחשים תחילה יחד עם המטפל, ולאחר שהצליח להתמודד עמם בטיפול, הסובל מההפרעה מתבקש להמשיך ולתרגל בבית. העבודה בבית נעשית לפי הנחיות ברורות ותוך דיווח למטפל. באופן זה האדם מתעמת בסדר הולך ועולה עם הנושאים השונים המטרידים אותו, כשהמטרה היא שבסוף הטיפול יהיה לו ארגז כלים שיאפשר לו להמשיך ולהתמודד באופן עצמאי. במקרים קלים יחסית אפשר להצליח בטיפול ללא טיפול תרופתי. בדרגות חומרה גבוהות יותר יש צורך בטיפול תרופתי, שיפחית את חומרת ההפרעה לדרגה שתאפשר לאדם להתנגד לה.

ד"ר דני דרבי עומד בראש מרכז קוגנטיקה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן