Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
לעדכן את ברכות השחר - כיפה

לעדכן את ברכות השחר

בספרו החדש קורא הרב חיים נבון לשינוי שוויוני בברכות השחר. גברים יברכו: "שלא עשני אישה ועשני כרצונו" ונשים יברכו: "שעשני כרצונו ולא עשני איש"

חדשות כיפה אורי פולק 29/03/11 00:00 כג באדר ב'

לעדכן את ברכות השחר
עצמי, צילום: עצמי

(הספר החדש)

הרב חיים נבון, רב קהילת השמשוני במודיעין, קורא לשינוי בברכות השחר ולהתקין כי גברים יברכו "שלא עשני אישה ועשני כרצונו", ונשים יברכו "שעשני כרצונו ולא עשני איש". הצעתו של הרב נבון מתבססת על הצעה קודמת שהעלה הרב שלמה ריסקין, רבה של אפרת - וקריאתו מתפרסמת בספרו החדש של הרב נבון "גשר בנות יעקב", היוצא לאור השבוע.

לדעתו של הרב נבון, הסיבה לשינוי בברכה נעוצה בהכרה הבסיסית בשוויון בין איש ואישה לפי היהדות. "בסופו של דבר, ניסוח הברכה יוצר רושם של עליונות הגבר על האישה. זהו רושם שגוי, ועלינו לקעקעו", קובע הרב נבון ומציין כי הברכה "גורמת לרבים מספור לחשוב בטעות שהיהדות מטיפה לעליונות הגבר על האישה. חלק מהסוברים שזו עמדת היהדות מאמצים בעצמם עמדה זו, חלק אחר סולדים ממנה ומשום כך סולדים גם מהיהדות בכלל. שתי התגובות הללו שגויות ומסוכנות".


"יש הלכות המבדילות בין גברים לנשים שקשה לנמק"

(צילום: Shlomit Or-cc-by-sa)


אמנם, הרב נבון לא פוסק את הנוסח החדש להלכה ובוחר להסתפק בקריאה ציבורית לשינוי שיונהג על ידי גדולי הדור, מתוך הסכמה משותפת. "שינוי כזה צריך להתקבל על דעתם של גדולי חכמי ישראל. שינוי עצמאי של נוסחאות התפילה עלול להפוך אותנו לכת מתבדלת", הוא מבהיר.

באשר ליחס בין המינים, נושא מרכזי הנידון בספרו החדש, מציין הרב נבון כי על פי התורה אמנם משתקפים הבדלים בין גברים לנשים אך עם זאת הוא בוחר להביע סלידה מהיומרה של חלק מהרבנים, הקובעים מהם בדיוק הבדלי האופי והאישיות בין גברים לנשים. "אני מסתפק בתובנה הכללית בעניין המעורבות המוגברת של נשים בגידול הילדים. אך יש הלכות המבדילות בין גברים לנשים שקשה לנמק בעזרת תובנה זו. בעניין הלכות אלו אני מסתפק באמירה שמשתקפים כאן הבדלים בין המינים, אשר משמעותם נשגבה מבינתי", קובע הרב נבון.

בספרו החדש מציע הרב נבון דרך שלישית לגישת ההלכה לנשים, בין הגישה החרדית לבין הגישה הפמיניסטית-ליברלית. במבוא לספרו קובע הרב נבון למשל כי יש לשלול מכל וכל מציאות של קריאת התורה על ידי נשים וכי בקידושין אורתודוקסיים הבעל הוא זה שמוסר טבעת לאישה - אך כן מוצא טעם ומצדד בלימוד גמרא לנשים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן