חינוך מיני - גם בציבור הדתי

זוגות צעירים רבים מוצאים עצמם נבוכים לקראת חיי הנשואים, מדריכות כלות ויועצות תולות את האשמה במוסדות החינוך הדתיים

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 25/07/11 13:08 כג בתמוז התשעא

חינוך מיני - גם בציבור הדתי
ajari-cc-by, צילום: ajari-cc-by

לפני חמש שנים, אורית (19) עמדה להתחתן. כמו כלות רבות, היא פנתה למדריכת כלות במטרה לקבל הכנה ראויה לחיי הזוגיות החדשים. את מה ששמעה מאותה מדריכה היא מתארת כשיעור הילכתי, רעיוני, עם מעט עיסוק בנושא התקשורת הזוגית. הנושא המיני, אותו היתה צריכה להעביר לבעלה לעתיד שלא עבר הכנה בתחום, נדחק לשיעור האחרון.

גיל הנישואים בחברה הדתית הולך ויורד. צעירים רבים מוצאים את בחיר ליבם מיד לאחר סיום הלימודים בתיכון, או לאחר תקופה קצרה בישיבה או בשירות הלאומי. ההדרכה לפני הנישואים היא אחת הצמתים המרכזיות העשויות להשפיע על ההתנהלות בני הזוג בעתיד. זוג אשר רכש בתחילת דרכו כלים לשיפור התקשורת והזוגיות, עשוי לצלוח טוב יותר קשיים העלולים להגיע במהלך חיי הנישואים. אך למרות זאת, ההכנה למעבר החד של חיי נישואים ואישות, נעשית במספר שיעורים מצומצם לרוב כשרק צד אחד נוטל חלק במפגשים, מוסדות החינוך כמעט ולא עוסקים בצורה מסודרת בנושא.

"הקשר המיני הוא נושא שלא מדברים עליו, ואם הוא כבר נדון, אז רק בקודים, כדי שחס וחלילה לא נעלה על דל שפתינו את הנושא" מתארת אורית, היום בת 24, את המצב. "את רוב המידע בנושא המיני מקבלים בשיחות נשים, וגם זה רק עם נשים מאוד פתוחות. הנושא המיני בתיכון - נחשב שלילי, ואסור. ". אורית מתארת את הלחץ הפוקד זוגות בתחילת דרכם המשותפת " היום כבר אומרים לזוגות שהם לא חייבים לקיים יחסי מין בלילה הראשון, בתקופתי בכלל לא דברו על הנושא" לדבריה לא פעם פנתה אליה חברה אחרי החתונה בבקשה לעזרה "מצאתי את עצמי מובכת, מסבירה לה צעד אחר צעד, ורציתי למות מבושה" היא מתארת.

שולמית שוורץ, מדריכת כלות ויועצת זוגית החליטה לעשות שינוי מהותי באופן ההדרכה המקובל ויצרה תוכנית מיוחדת משלה. "בתוכנית בחרתי להפוך את הסדר, במקום לדבר על התחום האינטימי בפגישה האחרונה, אני פותחת את הפגישה הראשונה עם הנושא הזה" היא מספרת. לדבריה שינוי הסדר נובע בעיקר מכך שזו בסופו של דבר הסיבה בגללה בנות מגיעות להדרכת כלות, מה גם שהישירות סביב העיסוק בסוגיה משדרת כי ניתן לדבר על הכל וכי היא איננה נבהלת מלגעת בדברים.

שוורץ מלמדת את הכלות והזוגות שמגיעים אליה שיחסי אישות הם בבואה של מה שקורה בין בני הזוג. "לכל אחד יש דרך להתחבר בגוף ובנפש, ולוקח זמן ללמוד את השפה של האחר. זה תהליך שלוקח לפעמים הרבה זמן ולא צריך לחשוש ממנו. מה שיותר חשוב מה"ביצועים" ,זה להרגיש אינטימיות וחיבור".

חינוך מיני הוא תפקיד של בית הספר

"לפי דעתי, מערכת חינוכית צריכה לקחת את האחריות בנושא כה חשוב ואיננה יכולה לסמוך על גורמים וולנטרים" אומרת דבורה רוזנברג הממונה על החינוך לחיים במשפחה בחינוך הדתי ומדריכת כלות בעצמה. "מערכת החינוך צריכה להבטיח שהמלאכה נעשית. בית ספר צריך לדאוג שהתלמידים שיוצאים ממנו יקבלו כלים לבניית בית. היום, מגמה זו הולכת ומתפתחת. אנשי החינוך הבינו שכיום הגישה לנושאים אלו צריכה להיות שונה וכי יש להוציא את הצניעות מצניעותה היתרה. כל מה שהתלמידים שמעו היה מממקורות זרים ורחוקים מדרכה של תורה, בעוד שנושאים אלו מהיבטים יהודיים הוצנעו מהם. למשל, מצוות עונה שהיא מצווה כל כך יפה לא הוצגה בפניהם. עובדה זו גרמה לכך שתפסו את התורה ואת חז"ל באופן לא נכון".

לפני כחמש שנים החלה תוכנית חדשה במשרד החינוך בשם "המשפחה הדתית -חינוך להתמודדות בעולם משתנה", במסגרת התוכנית עוסקים התלמידים בין השאר במיניות בריאה, ביחס החיובי של התורה לגוף, ובמאפיינים ייחודיים לגברים ונשים. "אנחנו אומרים שאפשר לשאול הכול וצריך לענות על הכול ,מתוך דרכה של תורה". לדבריה של רוזנברג אנו בעיצומו של שינוי גדול. "לפני עשור התווכחו אם יש לדבר על נושאים אלו או לא, ואילו היום שואלים איך נעשה את זה הכי נכון. איך עובדים על המורכבות הזאת. וזה השינוי המיוחד".

במנהל החינוך הדתי מבטיחים שהשינוי יגיע כבר בשנה הבאה. "אנחנו מתכוונים לגרום לפריצת דרך שאין שני לה בתחום" מספר לכיפה הרב אברהם ליפשיץ, ראש מנהל החינוך הדתי. "אנחנו מתכוונים תחילה לשנות את החומר לבגרות של הבנות כבר לשנה הבאה, ולהפוך את המידע לרלוונטי ושייך. אנחנו משקיעים המון בהשתלמויות לרמי"ם כדי להכניס את הנושא לישיבות ואנחנו מתקדמים בקצב מסחרר. עוד שנתיים תדברי איתי ותראי שלא יהיה מוסד שבו לא עוסקים בנושא הזה, על השולחן".