שאל את הרב

למה עובר ממזר אם הוריו אשמים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/05/06 19:28 טז באייר התשסו

שאלה

שלום וברכה.

תודה שהתפנית לענות על שאלתי.

הגעתי למסקנה שהתורה שלנו היא תורת אמת, אמיתית וגם דברים שאני לא מבינה אני יודעת שהקבה אומר לנו לעשות זאת כי הוא אוהב אותנו ורוצה שיהיה לנו את הכי טוב שאפשר.

ולכן,אני לא מבינה את העניין של עובר ממזר: כיצר ייתכן שאדם נענש על מעשה שהוריו חטאו בו- ולא רק שהוא נענש על כך אלא שזהו כתם לכל החיים!! גם דור 10 לא יבוא בקהל ה'- כך כתוב בספר דברים. מאד קשה לי לקבל את זה.

כמובן שאני יוצאת מנקודת הנחה שכל מה שהקבה מצוה אותנו - יש בו היגיון שאנחנו פשוט לא תמיד מבינים,אבל אני אשמח אם תוכל להסביר לי את ההגיון שבעובר ממזר - על פי שאלתי.

תודה רבה

והמשך יומועיל.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,
ראשית כל, משאלתך ניכר שאת שואלת מתוך רצון להבין דרכי ה´ ולא חס ושלום להתריס. זו אכן הגישה הנכונה כשבאים לעסוק בטעמי המצוות. ככלל, המצוות כולם נועדו לשפר ולרומם את המציאות. אכן, אנחנו מכירים רק חלק קטן מאד מהמציאות. יתירה מזו, גם את עצמינו אנחנו לא תמיד מכירים (אני מניח שכל אחד בחיים חוה הרגשה של ´הפתעה מעצמו´). ממילא אין לנו אלא להשען על הקב"ה, בורא עולם, שינחנו בדרך הישר כיצד לרומם ולקדש את העולם.

לגבי ממזר, ראשית ממזרות היא לא עונש. ממזרות היא מצב. בדיוק כמו שאשה החולה ל"ע באידס מדביקה את הילד שלה במחלה הנוראה הזו, מה שגוזר עליו גזר דין מות במובן מסוים, כך גבר ואשה שנאפו גורמים לילד שלהם מום רוחני מולד. דרך אגב, הרבה מאד מאורח החיים שלנו מוכתב מראש על פי הורינו. אף אחד לא חושב שהוא ´נענש´ משמים בכך שהוא נולד להורה מסוים. היות ואנחנו באים לעולם מהורים בשר ודם, על כרחנו אנחנו נושאים איתנו את מגרעותיהם וכמובן גם את מעלותיהם. אפשר לומר שההורים שלנו קובעים את נקודת הפתיחה שלנו בעולם. החל מנקודת פתיחה במובן הגנטי (איך אנחנו נראים, מה האופי המולד שלנו וכו´ וכו´) ועד נקודת פתיחה במובן הרוחני (איזה חינוך אנו מקבלים, באיזה סביבה נולדנו וכו´) לפעמים זו נקודת פתיחה מאד מוצלחת ולפעמים היא מאד גרועה. בכל אופן היא רק נקודת פתיחה. עלינו מוטל להמשיך ממנה מכאן והלאה. אין אדם שנענש על האופי שלו. אדם נענש על איך שהוא פיתח או התמודד עם האופי שלו.

נקודה נוספת. אף שממזר הוא מום רוחני, הוא מום רוחני מצומצם. זה נכון שקשה עליו מאד להתחתן (אם כי לא בלתי אפשרי) אבל מצד שני כל שאר האפשרויות הרוחניות פתוחות בפניו. המשנה אומרת: ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ. זה מתחבר למה שאמרנו למעלה. מוטל על כל אחד ואחד מאיתנו (וגם על ממזר) למצות את יכולותיו בתחומים שהוא יכול. ממזר שיכול להיות תלמד חכם והוא פועל למען זה, הוא קודם למי שהוא כהן גדול, אבל הוא לא עושה כלום את התואר הזה אלא הוא נשאר ´עם הארץ´.

אם עדיין הענין לא ברור לך, אשמח להמשיך להבהיר אותו או כל ענין אחר

טוביה
tsbias@actcom.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות