שאל את הרב

ארץ ישראל כערך

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 26/01/06 20:07 כו בטבת התשסו

שאלה

האם יש הלכה האוסרת יציאה מהארץ? עם כן מה המקור שלה ?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואלת שלום
אנחנו רגילים לחשוב שמיקומה של ארץ ישראל הוא נושא התלוי בדעה פוליטית, ברוך ה' שברור לך שלא כך הם פני הדברים, ושגם בנושא זה יש אמירה הלכתית ותורנית.
רבי שמעון בר יוחאי מסביר שהסיבה שמחלון וכליון, בניה של נעמי, נענשו היא משום שיצאו מן הארץ. במסכת בבא בתרא הוסיפו שלמרות שלמחלון וכליון היתה זכות אבות, שכן הם היו מזרעו של נחשון בן עמידב [שפרץ לים לפני קריעת ים סוף], זכות זו לא עמדה להם בשעה שיצאו מן הארץ.
דין זה נפסק גם ברמב"ם בהלכות מלכים [פרק ה' הלכה ט'] שכתב "אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם". בהמשך כתב הרמב"ם שיש מצבים שבגינם מותר לצאת מן הארץ והם "ללמוד תורה או לישא אשה או להציל מן העכו"ם ויחזור לארץ, וכן יוצא הוא לסחורה". הפוסקים דנו באריכות בהיתרים אלו ולכן כדי להתיר יציאה בגלל אחד מן הטעמים הנ"ל כדאי להתייעץ עם רב שמכיר את המקרה לפרטיו.
טיול לחו"ל - סביב דברי הרמב"ם הללו נסוב דיון ארוך בפוסקים לגבי איסור היציאה מן הארץ לטובת טיול לחוץ לארץ. הרב שאול ישראלי זצ"ל, שהיה ראש ישיבת מרכז הרב, סבר שכל מה שאסר הרמב"ם הוא יציאה לחו"ל לצורך השתקעות שם, אך יציאה לטיול בחו"ל כשברור שאין זו יציאה קבועה אלא יציאה זמנית, ודאי מותרת. הרבה פוסקי זמנינו חלקו עליו וסוברים שגם יציאה על מנת לחזור כלולה באיסור. להרחבה בנושא עי' בספר פניני הלכה בנושא ארץ ישראל וכן בתחומין כרך ב', ט' וכרך כ'.
יש להוסיף שמעבר לדיון ההלכתי בנושא זה יש כאן אמירה נוספת בעניין מיקומה של ארץ ישראל לגבינו. שנים חיכו יהודים וערגו יומם ולילה על שיבה לארץ הקודם ועל שהות בארץ זו, ביציאה לטיול בחו"ל ישנה אמירה שלילית לגבי מיקומה וחשיבותה של ארץ ישראל בחיי היהודי. במיוחד בימים אלו יש לחזק בכל דרך את הקשר לארצנו האהובה, וודאי שיציאה לטיול בחו"ל אינה מוסיפה לביסוסו של קשר זה.
יהי רצון שנזכה להבין את מעלת ארצנו הקדושה ולהפנים את הזכות הגדולה שנפלה בחלקינו בדור זה, דור הגאולה, לכונן מדינה של יהודים בארץ הקודש.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות