שאל את הרב

שבע הקפות סביב החתן

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 24/01/06 20:18 כד בטבת התשסו

שאלה

שלום כבוד הרב!

אני מתחתנת בעוד כחודשיים. בן- זוגי מעדות אשכנז ואני מעדות המזרח. בחופה כמנהג אשכנז הכלה מקיפה את החתן 7 פעמים.עניין זה נראה לי- כצופה מהצד קצת מגוחך, וקל- וחומר שאינני רואה עצמי עושה זאת, אך גם אינני רוצה לפגוע בבן- זוגי או במשפחתו.

שאלתי היא- כיצד עלי לנהוג? האם הנ"ל מנהג או חובה? וכן- מה הטעם העומד מאחוריו?

בתודה מראש

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום רב ומזל טוב

המנהג להקיף את החתן שבע הקפות הוא מתוק מדבש. רק צריך שלא להיות שבוי בדעות קדומות.
הטעם למנהג כדי לרמז שהנישואין הם לשם שמים, מאחר שהקב"ה מתגלה בשבעה רקיעים.
בכל מקום שעושים הקפות זהו רמז לדבר גבוה מהבנתינו, כי לקו ישר יש התחלה וסוף, מה שמבטא את יכולתינו להתבונן באופן שיטתי בכל רעיון קווי.
אבל למעגל אין התחלה ואין סוף, לרמוז שמדובר ברעיון אין-סופי שאיננו יכולים לקלוט אותו. המספר 7 - הוא המספר השלם שמופיע בעולם הזה. לכן, כשמסיימים את התורה בשמחת תורה, נוהגים לערוך 7 הקפות לסמל בזה שכל מה שלמדנו והבנו - עדיין אינו כולל את כל עומקה והיקפה של התורה.
כך גם בעת החתונה, משמעות הנישואין כל כך עמוקה עד שלא ניתן כמעט לבטא במילים את גודל המעמד והשעה. ולכן מבטאים זאת על ידי 7 הקפות סביב החתן.

וודאי את שואלת - אם כן, מדוע דווקא אני צריכה להקיף את חתני ולא להיפך?
התשובה לכך, כדי לרמוז, מצד אחד את כמיהת הכלה אל החתן, ומצד שני, זה מרמז על כך שמדרגת האשה גבוהה משל האיש, ועל כן בה מתבטא המעגל וההיקף שרומז אל מה שמעבר להשגה. ואילו החתן הוא זה שעושה את הדברים הגלויים והמובנים יותר, כגון, כתובה וקידושין.
(על פי פניני הלכה, ליקוטים בענייני משפחה למו"ר הרב אליעזר מלמד)

ושוב, מזל טוב

יזהר אשור ואבינח ברנר
צוות ישיבת הר ברכה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות