שאל את הרב

קמעות

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 24/12/05 15:22 כג בכסלו התשסו

שאלה

שלום יש לי שלושה קמעות בארנק שתיים שרב הכין לי ואחד שקניתי ממישהו מכובד.

אמרו לי לאחרונה חברים שלא טוב להסתובב עם כול כך הרבה קמעות בארנק האם זה נכון ? אם כן איפה לשים את הקמעות האלה כי שתי האנשים האלו אמרו לי בארנק

בתודה מראש תמר

תשובה

שלום תמר,

באופן עקרוני מותר לשים קמעות איפה שרוצים, בארנק או בבית, ואין זה משנה כמה קמעות. אם יש בקמע שם משמותיו של הקב"ה, פסוקים או דברי קדושה, יש להיזהר לא להכניסו לשירותים, אלא אם כן הוא נמצא מתחת לשני כיסויים (למשל בתוך הארנק כשהארנק בתוך הכיס).

אולם כדאי להבהיר, שדעתה של היהדות אינה נוחה כל כך מעניין הקמעות בכלל. התורה מצווה "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", ואילו ההסתמכות על קמעות מבטאת הרגשה כאילו האדם יכול להשפיע על מצבו ומזלו ולשנות אותם ע"י אמצעים מיסטיים חיצוניים. יהודי חייב לדעת שאושרו והצלחתו, כמו כל מה שקורה לו, תלויים אך ורק ברצונו של הקב"ה, שלא ניתן לשנות אותו או להשפיע עליו באמצעות קמעות. אם יהודי רוצה שה' יאיר לו פנים, מה שעליו לעשות זה להתחזק באמונה, בתפילה ובקיום מצוות, ולבטוח בה' שכל מה שהוא עושה לו הרי זה לטובה.

ולכן, איני אומר לך לא ללכת עם קמעות, רק חשוב לזכור תמיד שהעיקר זה עבודת ה' בתורה ובמצוות, והאמונה והביטחון בו, ולא הקמעות.

כמו כן יש לדעת שישנם הרבה שרלטנים ו"מקובלים" מזוייפים המפיצים קמעות חסרי ערך, ולפעמים אפילו עם שמות של עבודה זרה. ולכן יש לקחת רק קמעות מאנשים הידועים כצדיקים ותלמידי חכמים אמיתיים.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
לתגובות: karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות