שאל את הרב

משמעות דגל ישראל בשבת הסניף

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/11/05 23:51 יז בחשון התשסו

שאלה

אני מדריכב של שבט הרא"ה, בסניף בשומרון. בתור שבט הרא"ה, החניכות שלי צריכות לעשות דגלנות במוצ"ש ארגון. חשבנו ביחד המדריכה שאיתי ואני, שלפני שנעבוד איתן עם הדגלים, כדאי שנבהיר את המשמעות של דגל ישראל ולפרט בהלכות הקשורות בו, אבל אין לנו מספיק ידע.... לכן נשמח מאוד אם תוכלו לענות לנו (במהרה!!!) מה המשמעות של הדגל ומה ההלכות שלו.

בתומ"ר....

נ.ב. שכוייח על האתר המעולה! רק בבקשה תשדתלו בעזרתו לענות מהר, כי אנחנו חייבות להתחיל לעבוד עם הדגלים.

תשובה

שלום רב,

מקורותיו של דגל מדינת ישראל שאובים משני אלמנטים היסטוריים המדגישים קשר בל יינתק: הטלית כסמל המסורתי של העם היהודי וסמל ה"מגן דוד". צבעי הדגל הינם צבעי הטלית הלבנה ופסי התכלת המעטרים אותה. סמל המגן דוד הינו מבנה של שני משולשים חופפים, היוצרים יחד דמות של כוכב בעל שש זוויות.

סמל המגן דוד, מלווה את המסורת היהודית משחר קיומה. כבר בתלמוד הבבלי (מסכת פסחים קי"ז, ב´) מופיע השם "מגן דוד" כשם של תפילה "ברוך אתה ה´ מגן הדוד". על-פי המסורת היהודית דוד המלך נשא על מגינו סמל של מגן-דוד. בתורת הקבלה נחשב סמל ה"מגן דוד" כסמל לגאולה, אשר תגיע באמצעות משיח מצאצאי דוד המלך. בתנועה הלאומית היהודית השתמשה אגודת הסטודנטים "אחוות ציון" בסמל המגן דוד בשנת 1881. שנה אחר-כך בשנת 1882 טבעו הביל"ויים בחותמתם סמל זה.

בשנת 1933 הוחלט לראשונה בקונגרס הציוני הי"ח, "כי לפי מסורת של שנים רבות, הדגל התכול לבן הוא דגלה של ההסתדרות הציונית והעם העברי".

בשנת 1948, עם הקמת מדינת ישראל, הועלתה סוגיית דגליה של המדינה וסמליה. אולם רק כחצי שנה לאחר ההכרזה על הקמת המדינה, ביום כ"ה בתשרי תש"ט, 28 באוקטובר 1948, החליטה מועצת המדינה הזמנית על דגלה הרשמי של מדינת ישראל כפי שאנו מכירים אותו היום.

בשנת 1949 אישרה הכנסת הראשונה את חוק "הדגל והסמל" והפכה את דגל הכחול-לבן לדגלה הרשמי של מדינת ישראל.

[עוד על המגן דוד] - לפי הקבלה, מגן דוד רומז על שבע הספירות התחתונות. כל משולש מששת המשולשים, רומז על ספירה אחרת, ומרכזו המשושה של המגן דוד רומז על ספירת המלכות.

הפילוסוף פרנץ רוזנצוויג נתן פירוש ייחודי למגן דוד, כשטען שיש משולש בסיסי שמאפיין את מוקדי המחשבה הפילוסופית בעולם - [אלוקים, אדם, עולם]. המשולש השני מסמל בהגותו את עמדת היהדות בנושאים הללו. ברמה הבסיסית היהדות עוסקת ביחסים שבין הגורמים הללו, וכך מגיעים לשלשת עקרונות היסוד של היהדות לפי רוזנצוויג - בריאה (היחס בין אלוקים והעולם), התגלות (היחס בין אלוקים והאדם) וגאולה (היחס בין האדם והעולם).

לסיכום:
הסבירו לחניכים ולחניכות שכשהדגל ניסא על נס ומסמל את הקשר והזיקה לתורה ומצוות מקומו חשוב. ובמסר הזה אנחנו מנופפים לעיני כל במוצאי שבת הארגון.

בהצלחה,
שלמה,
shlomo@makshivim.org.il

[קישורים נוספים:]
http://www.president.gov.il/chapters/chap_3/file_3_4_1_he.asp
http://he.wikipedia.org/wiki/דגל_ישראל
http://he.wikipedia.org/wiki/מגן_דוד

כתבות נוספות