שאל את הרב

סוליקה-סיפור מקסים-חובה!!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/08/05 22:52 ה באב התשסה

שאלה

זהו הוא סיפורה של סוליקה (סול) נערה יהודיה ממרוקו,

שאירע בשנת 1834. יודעי דבר מספרים שלאחר מקרה

מחריד זה, נהגו היהודים במרוקו להזכיר את שמה של

סוליקה בקינות הנאמרות בליל תשעה באב.

בימים אלה של כאב וצער על חורבן הבית, אנו מוצאים סיפורים על רבים מעמנו שמסרו נפשם מכיון שלא היו מוכנים להתנתק מיהדותם. סיפורים שבכוחם לעודד ולחזק אותנו. סיפורים שמצד אחד גורמים לכאב בליבנו, בגלל הדרך בה הם מסרו את נפשם – בכאב צער וביסורים נוראים. ומצד שני, נוטעים בנו עוצמה חזקה לדבוק במורשת ובדרך אבותינו ולאחוז בהם חזק חזק. אלו הם סיפורים על אנשים ששום סיבה ושום אדם לא הצליחו לעקור אותם מדרך אמונתם.

זהו סיפורה של סוליקה (סול) נערה יהודיה ממרוקו, שאירע בשנת 1834. יודעי דבר מספרים שלאחר מקרה מחריד זה, נהגו היהודים במרוקו להזכיר את שמה של סוליקה בקינות הנאמרות בליל תשעה באב.

בעיר טאנג'יר שבמרוקו התגוררה משפחה יהודית בשם חג'וואל. אבי המשפחה, חיים, היה יהודי ירא שמים ועסק במלאכתו באמונה. בתו הצעירה, סוליקה, היתה יפת תואר עד מאוד. "כל כבודה בת מלך פנימה" – נהג אביה לומר לה, "ככל שתמנעי לצאת מהבית אל הרחוב כך ייטב לכולנו". ואכן סוליקה, הנערה הצנועה, קיבלה את דברי אביה באהבה ונמנעה ככל האפשר מלצאת אל הרחוב.

בין יהודי טאנג'יר התפרסמה הנערה סוליקה בטוב ליבה וביופי מידותיה שהאפילו על יופיה הנדיר. בנוסף לחוכמתה ופיקחותה, נודעה גם כבעלת יראת שמים נדירה. בקיצור – כלילת השלימות. ולא יפלא הדבר שכל משפחה יהודית בעיר טאנג'יר התברכה בליבה בבת מופלאה כסוליקה.

באחד הימים, התרגשה ובאה צרה גדולה על משפחת חג'וואל. אחד מבני השכנים המוסלמים שהיה מעשירי העיר, ראה במקרה את סוליקה, וגמר אומר בנפשו שרק את הנערה הזאת ישא לאישה. אך כיצד יוכל מוסלמי להתחתן עם נערה יהודיה? הרי חוקי האסלאם אוסרים זאת? אביו של הנער הגיע אל בית משפחת חג'וואל והודיע להם שאם בתם סוליקה לא תתאסלם כדי שתוכל להנשא לבנו, רע ומר יהיה גורלם!

פחד ובהלה תקפו את המשפחה, עולמם חשך עליהם. הם ידעו שאיומיו של המוסלמי העשיר אינם איומי סרק, ושום דבר לא ימנע ממנו לבצע את זממו. בני המשפחה החליטו להחביא את סוליקה בביתם של ידידים, ומיום ליום גבר פחדם מהצרה העומדת להתרגש עליהם.

ואכן, לא עבר זמן רב, וחיילי המושל הגיעו לבית חג'ווא

תשובה

כתבות נוספות