שאל את הרב

למה לא להתחתן עם גוי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/04/05 20:56 יח בניסן התשסה

שאלה

כבר שאלתי בידיוק את אותה שאלו לפני רגע אך רשמתי בטעות כתובת שגויה..אז למקרה שלא תשימו לב אז מחדש

לי קוראים עדי...ודי לא הצלחתי להתחבר על כל התשובות שרשמתם על מיהו יהודי...אני יודעת שנושא זה כבר חרוש

אבל אני באמת לא מבינה תתשובה

היום למשל היינו כמה חברות ואחת שואלת אותי "מזה יהודי"..וחוץ מלגמגם קצת..לא ידעתי מה לענות

לבן אדם מאמין זה קצת יותר קל להסביר

אבל איך בידיוק תשכנע מישהי שעוד חודש מתחתנת עם "אהוב לבה" והוא גוי לא להתחתן איתו?

נכון שהיא נולדה לאמא יהודייה אבל חוץ מזה אין לה שום קשר ליהודת..לא שומרת מצוות לא מתחברת לדת

איך בידיוק תסביר לה למה לא כדי לה להתחתן איתו?

בשבילה הוא בן אדם כמו כולם! והיא בידיוק כמוהו

אז מה אם פעם ב..אי שם..היא נקראת יהודיה

וכל התשובות של הנשמה היהודית..לא ממש יעבדו על בן אדם שלא מאמין..

איך היית משנכ אדם יהודי שאין לו שום קשר ליהודות לא להתחתן עם גוי?

וגם אני לא כל כך מבינה..

תודה מראשש..עדי.

תשובה

שלום עדי.
בשאלתך את מניחה שכדי לתת הסבר "טוב" לשאלה "מה זה יהודי" צריך לתת הסבר שאיננו תלוי באמונה, ושאפשר להסביר אותו גם למישהו שלא איכפת לו בכלל מכל דבר אמוני. לפי דעתי, צריך לעשות הפרדה ברורה בין הבירור שאנו עושים לעצמנו לבין הצורה שבה אפשר להסביר את זה לאנשים אחרים. האם תוכלי להסביר למישהי ש"לא מתחברת לדת" מדוע אסור לחלל שבת? האם תוכלי להסביר לה מדוע צריך לתת מעשר ללוי? לא נראה לי. וחוץ מזה, מכיוון שאנו כן מאמינים, אז לפי הבנתנו מי שאיננו מאמין חסרה לו אבן יסוד מאוד בסיסית בהבנת המציאות, וללא אבן זאת הוא לא יכול להבין דברים רבים. האם משום כך הם אינם נכונים?
אז לפי דעתי, קודם כל [את] צריכה להבין מה זה יהודי ולמה אסור להתחתן עם גוי. אחרי שאת תביני, תוכלי לחשוב איך אפשר להסביר זאת לאנשים שאינם מאמינים. כמובן שזה תלוי ברמת הקשר שלהם לאמונה ולעם היהודי. יהודי שהחליט להתאסלם ולהצטרף לחמאס - לא נראה לי שיהיה אפשר לשכנע אותו להתחתן ברבנות...

אז באמת למה אסור להדליק אש בשבת?
התשובה הכי בסיסית היא - כי כך ה' ציווה.
אם לא מקבלים את התשובה הזו, כל השאר מיותר וחסר ערך. אפשר לתת הסברים מכאן עד השמים, אבל בלי זה הם לא יהיו שווים כלום.
אז למה אסור להתחתן עם גוי?
כי כך ה' ציווה. ("לא תתחתן בם").
כמובן שעצם התשובה הבסיסית הזו דורשת הסברה רבה, למה שנקבל על עצמנו עול מלכות שמים? זו שאלה בפני עצמה, ואם תרצי את מוזמנת לשאול אותה בפני עצמה.
בכל אופן, כל זה עדיין לא מסביר לנו מה זה יהודי. מה המשמעות של להיות יהודי.
אני אנסה להשתמש במשל. [הוא לא כל כך מדוייק], אבל נראה לי שהוא יסביר קצת במה מדובר.
נניח שיש חברה ענקית, בין-לאומית, שמעסיקה עשרות אלפי עובדים.
כמובן, שהחברה הזו שייכת למישהו, יש לה בעלים. לבעלים של החברה יש הרבה ציפיות מהחברה שלו. יש לו דרישות שהחברה תהיה מקצועית, שהיא תהיה רווחית, שהיא תתנהל בצורה מתוקנת וישרה, ללא גניבות ומעילות, שהיא תספק שרותים כאלה ואחרים ועוד. כמובן, שהבעלים של החברה איננו מתעסק עם כל הדברים הללו בעצמו. לשם כך הוא ממנה חבר מנהלים, שהתפקיד שלהם הוא להוביל את החברה אל המטרות שאותם הציב הבעלים כדי שאכן יתממשו בפועל בחברה. מכיוון שמדובר בחברה גדולה מאוד, ומכיוון שהמטרות אותם מציב הבעלים אינן פשוטות בכלל, יש צורך לבחור את חבר המנהלים בקפדנות. לא כל אחד יכול לקבל אחריות שכזו! לשם כך על המנהל להיות בעל כשרון גדול במיוחד.
במובן מסויים, המשל הזה ממחיש מה תפקידו של עם ישראל בעולם. הקב"ה ברא עולם למטרה מסויימת. המטרה הזו איננה פשוטה בכלל, וצריך לדאוג שהיא אכן תתממש. לשם כך יצר הקב"ה מציאות רוחנית אדירה, שיש לה כוחות שמסוגלים בהחלט לקחת את העולם אל עבר מימוש המשימה הגדולה המוטלת עליו. המציאות הזו היא עם ישראל. עם ישראל הוא הנציגות של הקב"ה בעולם, ותפקידנו לדאוג שהמטרות אותן הציב ה' עבור העולם הזה אכן יתממשו.

כמובן, שכדי להצליח במשימה הזו אנו חייבים לדבוק בכל החוקים שאותם ציווה ה', כי אחרת לא נוכל להגיע למטרה אותה הוא מבקש. מעבר לכך, אנו חייבם לדבוק במה שאנו יכולים מההתנהגות של ה'. כמו שמנהל טוב לא נדבק רק לספר הכללים אלא מנסה להכניס לעבודתו גם את ה"רוח" של הבעלים, כך אנו צריכים להכניס בעולם גם את ה"רוח" של ההנהגה האלוקית, ולא רק את החוקים. חלק מהחוקים שקיבלנו עוסקים בחובה שלנו לשמור על ייחודנו בין שאר האומות. ביניהם הוא האיסור להתחתן עם גוי. נראה לי, על פי הפסוקים, שהחשש הוא שאם נתערב בין האומות האחרות נשכח את הייחוד שלנו כעם ה'. אנו עלולים לגרום לכך שאנו או בנינו לא יעשו יותר את תפקידם, וייראו בעצמם כגויים לכל דבר. כמובן שבמצב כזה לא נוכל לעמוד במשימה שהוטלה עלינו ע"י הקב"ה. המציאות אכן מוכיחה, שיהודים שהתערבו בין הגויים בדרך כלל איבדו את הקשר שלהם עם היהדות ועם התורה ולאחר מספר דורות כמעט ואי אפשר בכלל לדעת שהמשפחה הזו היא יהודית במקורה.

אז איך מסבירים את זה ליהודי שאינו שומר תורה ומצוות?
זה תלוי באדם. מי שלא איכפת לו מכלום - באמת אי אפשר להסביר לו. זה חסר ערך. אבל, לרוב האנשים, גם אם אינם דתיים, יש קשר כזה או אחר לתורה או לאומה. לכל אחד צריך להשתמש בדרכי שכנוע אחרים. יש כאלו יותר מסורתיים שאפשר להסביר להם שזה חטא חמור מאוד, והם יירתעו מלעשות זאת. יש כאלו שאפשר לדבר איתם על המשמעות של ניתוק מעם ישראל. יש כאלו שאפשר לדבר איתם על ההשלכות החמורות שיכולות להיות למעשה כזה על ילדיהם, במיוחד אם הללו ירצו לחזור לחיק היהדות.
אבל העיקר הוא, כמו שאמרתי, זה לא מה להסביר למי שאיננו מאמין, אלא מה להסביר לנו. אם מדובר בבעיה ספציפית של מישהי שרוצה להתחתן עם גוי, אני ממליץ לפנות לגורמים שיש להם יותר ניסיון בתחום זה, כי זה לא פשוט בכלל.

ראי גם:
מה זה באמת יהודי? https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=58233
איך לאהוב כל יהודי? https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=44066

אם יש לך עוד לשאול בעניין הזה, את מוזמנת לשוב ולשאול.
כל טוב,
משה.
moshfried@hotmail.co.il

כתבות נוספות