שאל את הרב

למה אסור לקלל?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/04/05 17:02 ה בניסן התשסה

שאלה

אממ שלום.. אני שאלתי על זה כבר פעם אחת ואני יודעת שמופנים אליכם הרבה שאלות על הנושא. אני רק רוצה שתסבירו יל קצר ולעניין למה אסור לקלל מבחינה הלכתית.. יש פס' בתורה? רבנים פסקו? בבקשה אל תשלחו יל קישורים.. אני אל שואלת את זה בשביל עצמי אלא בשביל חברה שלי שאמרה שהיחא תפסיק לקלל ברגע שהיא תראה שזה אסור מבחינת הלכה. יומטוב! ותודה!!

תשובה

שלום לך.
שאלת למה אסור לקלל.
יש בזה כמה תשובות, כי בעצם יש כמה שאלות. הכוונה היא למילים גסות, לקללה כמו 'לעזאזל' שאומרים כאשר מפספסים אוטובוס או שהכוונה לקלל חברה כשמתעצבנים עליה וכו'.
אענה בכלליות על העניין ואם תרצי את מוזמנת לחזור אלי לפי הכתובת שלמטה ולמקד את שאלתך בתחום מסוים.
לקלל חבר זה וודאי אסור בגלל הלבנת הפנים שבדבר, השם הרע שזה מוציא לו וכו'. אנחנו מצווים לגמול חסד עם אנשים, וודאי שקללה איננה גמילות חסד.
חוץ מזה, והדבר קשור גם לקללות 'סתם', לא לחברים, חשוב לדעת ולזכור עוד משהו. כוח הדיבור הוא כוח חזק מאוד ומאוד מיוחד. האדם הוא היחיד שניחן בו. אין לחיות יכולת להעביר מסרים מורכבים כפי שאנחנו, בני האדם, עושים באמצעות הדיבור. יוצא שבעצם הדיבור הוא מה שמייחד אותנו כמין בפני עצמו (דומם, צומח, חי, [מדבר]). זה הכוח הגדול שלנו.
כאשר משתמשים בכוח גדול בצורה לא נכונה אז הוא מתקלקל וחבל. אדם שמנבל את פיו מתרגל לקחת כוח גדול ולהשתמש בו בצורה לא טובה.
בזוהר הקדוש מופיע שכאשר אדם מקלקל את דיבורו אז התורה והתפילות שלו לא עולות למעלה. (זה לא שלמדתי זוהר, עוד לא זכיתי לזה, העניין פשוט מופיע בתחילת הספר 'חפץ חיים'). ככה זה – כשמקלקלים כלי עבודה אז אחר כך הוא לא עושה את העבודה כמו שצריך.
ועוד דבר שצריך לדעת והוא גם חשוב מאוד – הדיבור, כמו המעשה והמחשבה, משפיעים. יותר ויותר רואים את זה ככל שמתקדמים, שרפואת האדם תלויה גם במצב הרוח שלו, מחשבותיו לגבי העתיד וכו'. כך גם רואים היום יותר ויותר שמחשבות האדם משפיעות על יחס האחרים אליו (כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם – כמו שהמים משקפים את מה שמראים להם כך גם יחס האחרים אליך משקף את יחסך אליהם) וכו'. כשלומדים יותר על העניין מגלים שהכוחות האלו של הדיבור והמחשבה משפיעים עלינו, על סביבתנו ועל העולם כולו. אין כזה דבר 'סתם אמרתי'. אם אמרת משהו אז משהו קורה בעקבות זה, ולכן צריך להיזהר מאוד בכוח הדיבור שלא לקלקל אותו ולא להרוס איתו, באופן גלוי או נסתר.
אני מקווה שהתשובה ענתה לשאלה. אם לא וגם אם כן, תמיד אפשר לשאול שוב שאלה זו או אחרת.
להשתמע,
יהונתן,
yehonatan@makshivim.org.il

ראי גם:
https://www.kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=56322- למה אסור לקלל?
https://www.kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=40332
https://www.kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=44388 –איך מפסיקים.....

כתבות נוספות