שאל את הרב

גיור לחומרא בעדה האתיופית

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 22/11/04 00:09 ט בכסלו התשסה

שאלה

יש לי אחות גדולה שיש לה חבר אתיופי והם רוצים להתחתן אבל ההורים שלי לא מסכימים אם הוא לא יעשה גיור לחומרא והוא לא מסכים (מכל מיני סיבות אבל גם כי הוא מפחד - דקרו את אח שלו כי הוא עשה..) רציתי לשמוע את דעתך האם באמת אתיופים חייבים לעשות גיור לחומרא?..

תשובה

ב"ה י' כסלו תשס"ה

שלום רב!

העדה האתיופית הם אחינו מבני ישראל, על פי המסורת הם מתייחסים לשבט דן, שגלה עוד קודם לחורבן בית ראשון. כיוון ששנים רבות הם היו מנותקים מעם ישראל, מנהגיהם שונים משאר עדות ישראל, וגם בתחום האישות, שהוא תחום מאד משמעותי ליוחסין של האומה, יש הבדלים גדולים בין הנהוג בכל קהילות ישראל ובין הנהוג בקהילתם.

בגלל מציאות זו נוצרה בעיה של חשש ממזרות כלפי הקהילה, מצד שני התברר שבקהילה זו כמו בקהילות רבות ברחבי העולם במיוחד בתקופה שלנו, התערבו נכרים, ולכן הרבנות פסקה שהם יהודים לכל דבר אלא שבנושא היוחסין על מנת להכשירם לבוא בקהל ישראל, הם צריכים לעבור גיור לחומרא, שבעצם מטרתו להקל עליהם על מנת שיוכלו להכנס לכלל ישראל.
על פי החלטה זו הרבנויות בארץ דורשות גיור לחומרא על מנת לרשום נישואין בן לעדה אתיופית.
קיים גם רישום לנישואין דרך הרב הדנה רב העדה, וניתן לפנות אליו בנושא זה.

הדרישה של ההורים תואמת את החלטת הרבנות הראשית, יתכן שכדאי בדרכי נעם להסביר לבחור, שגם אם אינו רוצה בכך, כיוון שבודאי הוא רוצה להכנס למשפחות הכלה, כדאי שיעשה גיור לחומרא, כדאי להתחיל את מערכת הנישואין ב"רגל ימין".

בברכת התורה

בניהו ברונר

כתבות נוספות