שאל את הרב

גיל הנישואין :למה מוקדם??

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 22/09/04 01:13 ז בתשרי התשסה

שאלה

בס"ד

שלו' לכבוד הרב!

האם אנחנו לא חוטאים בכך שאנחנו מחנכים להתחתן בגיל מוקדם?

1. כל שנה שעוברת מבשילה את הבן אדם עוד! אי אפשר להשוות בחור שעשה צבא ועבר את החויה הזו לבחור שלא. אי אפשר להשוות בחורה שסיימה שרות לאומי לבחורה שסימה ללמוד מקצוע כלשהו וכו'.. האם אין בכך סכנה? האין זה מפחיד שיום אחד הם יתעוררו ויראו שלא היטיבו להכיר את עצמם, את התכונות שלהם ואת הנטיות הפנימיות שלהם שנראו שוליות בגיל צעיר?

2.הרי הזוג הצעיר אינו יכול לפרנס את עצמו, וביודעין נופל על ההורים. לא תמיד להורים יש את היכולת לתמוך בזוג ולכלכל אותו, נוסיף לזה שבעז"ה אם הכל בסדר יהיה להם אחרי שנה תינוק, ההוצאות משלשות את עצמם... האם אנחנו מחנכים לסמוך על הנס????

ברור שכל מקרה לגופו, אך רציתי לדעת מהי דעתו של הרב בנידון. מהו הגיל המינימלי לנישואין עבור בחור ועבור בחורה? ז"א מאיזה גיל עליהם להתחיל לצאת [כמובן שזה באופן כללי וכל אחד ואופיו שלו..]

גמר חתימה טובה!

תשובה

ב"ה



ברכה ושלום.


אמר החכם באדם " לב יודע מרת נפשו" כלומר האדם בעצמו יודע מה טוב לו. יש גיל שבו האדם מרגיש שהוא בשל לקראת נישואין.
ויש פעמים שלמרות הבשלות הוא חושש מכל מיני סיבות חיצוניות כגון כסף או ביטחון עצמי או דימוי עצמי ירוד או תלות במשפחה שלו ועוד ועוד.
אז האדם צריך לעבור עם עצמו תהליך בוגר של בידוד הדברים החיצןניים והוא צריך לבדוק את עצמו בעצמו האם הוא מוכן ובשל.
אסור שזה יקרה מוקדם מידי כי אז זה בוסר ואסור שזה יקרה מאוחר מידי .ו"לב יודע מרת נפשו".

במציאות חיינו בדור שבו אנו חיים כאשר ילד בן 6 יודע לתפעל מחשב וילד בן 10 יכול להעביר הרצאה בכיתה וילד בן 18 עובר בחינות בגרות וחיי בסביבה חברתית תומכת ומאושרת למה שהוא לא יהיה מסוגל לבנות בית משותף עם חברתו/ אישתו לחיים ולהתקדם יחד איתה מתוך שמחה ומתוך השלמה הדדית ?
למה?
אם בת בוגרת יכולה להתמודד בהדרכה בתנועת נוער ולהפעיל בהצלחה שבט אז למה שהיא לא תצליח בחייה האישיים בהפעלת תא משפחתי?
וכל אדם נדון לגופו ולפי מצבו ולפי יציבותו ולפי רמתו הנפשית והמידותית.

ומה יהיה על הפרנסה?
איזה מין שאלה זו? בשביל להרוויח כסף צריך לעבוד!!
ויש מי שירצה ללמוד ואח"כ לעבוד ויש מי שירצה לעבוד תוך כדי הלימודים ויש מי שמקבל מילגה עבור הלימודים .!
אבל הנתון הזה לא קשור להקמת תא משפחתי מאושר ושמח.
ראה מה נפסק בקשר לעבודה ומה אדם צריך לעשות לאחר תפילת הבוקר בשולחן ערוך אורח חיים סימן קנו

סעיף א
[אח"כ ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, כי העוני יעבירנו ע"ד קונו; ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר, אלא עראי, ותורתו קבע, וזה וזה יתקיים בידו; וישא ויתן באמונה; ]


ונזכרתי בעוד נקודה-דע לך כי בית בונים במשותף ומתפתחים בו במשותף ומפתחים את הנטיות הנפשיות האישיות דווקא במסגרת של בית. וזו עבודה גדולה על המידות. כגון מידת הוויתר או מידת הכעס.

אך אתמול נפגשתי עם בחור רווק מבוגר שמפחד להתחתן כי ...הוא לא יודע לוותר. זה מאוד קשה לו לוותר על חצי ממה שיש לו לטובת אישה שתחיה לצידו!ולכן הוא לא מתחתן.
ואין נקודה בחיים שהאדם אומר לעצמו זהו פיתחתי את עצמי והגעתי לנקודת שלמות וכעת אני יכול להתחתן. כי באדם כל הזמן חיי בהתקדמות רוחנית מידותית.
ודווקא מסגרת של בית היא המסגרת הנכונה והתומכת לאדם.
ושוב כשמגיע הזמן אז האדם מרגיש בעצמו כי הוא הגיע לשלב המדובר שבו הוא חייב להתנתק במידה מסויימת מההורים ומהחממה ולהתחבר לעולם של התמודדות בשלמות ובאושר כפי שנאמר בבראשית פרק ב

כד) עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד:






בברכה,

עוזיאל

כתבות נוספות