שאל את הרב

מתייגי השבוע
שאל את הרב שאל שאלה

הרב יובל שרלו

תוכן השאלה:
חיפשתי רב, מבין כל הרבנים כדי לחשוב את מי לשאול את השאלה הזאת, ולא יודע למה, אבל החלטתי לשאול את הרב.

אני בחור שבה מבית דתי, אבל לא שומר על אורח חיים דתי (בן 17).
איבדתי אמון בהמון רבנים שהיו על הדרך, שזילזלו בי או שלא ענו תשובות מספקות.
בכל מקרה, יש רב אחד, שמבחינה מסויימת הוא הרב שלי, אני לא יודע למה, אבל תמיד נמשכתי אל הרב הזה, אולי כי כולם כל כך מתנגדים אליו, מדובר ברב יובל שרלו, בעיתון "הצופה" תקפו אותו, רבנים "גדולים" ו"נחשבים" תקפו אותו.
ולשאלה עצמה, למה כולם תוקפים אותו? במה הוא חוטא? למה מזלזלים בו ומגנים אותו?

אני אשמח לתשובה אמיתית וכנה,
שמעון.

תוכן התשובה:
ב"ה

שלום לך.

ראשית, אני מרגיש מבוכה גדולה כיוון שאני מניח שאתה יודע את קרבתי לרב שרלו. היה נכון שתשאל אדם אחר, שיראה בעיני הרבים כאובייקטיבי.
שנית, צר לי על המשבר אותו אתה מבטא והייתי שמח אילו לא היית תולה את אמונתך בה' בתקלות כאלה ואחרות אותן ראו עינך. זה לא נכון לנהל שיח עם רבש"ע דרך מחדלים - אם יש כאלה - של מאמיניו.
ובכלל - למה לך להכנס לכל המחלוקות הללו. בתום לב אומר לך שחלק מהן אינני מבין והלוואי הייתי מבין. אני מניח שהייתי עושה כל שביכולתי כדי ליישבן אבל באמת אינני מבין את כל חלקיה של המחלוקת.

שלישית, בכל דור יש מי שמבאר את התורה במבט חדש מתוך הבנה שהדור זוקק ביאר חדש, מבט חדש על הדור. אין לי ספר שמבט זה מחייב התבוננות מעמיקה על המתרחש בצומת המפגש שבין התורה והחיים. התבוננות חדשה זו עלולה ליצור תהיות, כעסים ומחלוקות. כל גדולי הדורות ופורצי הדרך חוללו מהומה גדולה עקב התבוננותם החדשה על המציאות הרוחנית.
הזמן היה המדד המשמעותי לבחינת הדרך. בחלוף השנים התבהרה המציאות. בחלוף הזמנים התבאר מה היה נכון לעשות.

אין לי כלים לשפוט מה יאמר העתיד. יש לי סברא אמונית כתוצאה מבחינת המציאות כפי הבנתי הדלה. בחירת רב אינה בחירה טכנית אלא מהותית. יש ביטוי עמוק לתפיסת עולמך ועליך לבחור מי שאתה חש כלפיו אמון גדול. מי שמקרב אותך לאבינו שבשמיים. מי שמאהיב שם שמיים בעיניך. מי שגורם לך לרצות להתקרב לקב"ה.

דבריו של הרב שרלו - בסגנון ובתוכן - מהוים חידוש בעולם התורה. יש בהם עוצמה עומק ורוחב והוא מגלה פנים חדשות בתורה, מתוך תורה, ועל פי דרכה של תורה.
מחויבותו של הרב שרלו להלכה ולחמיה היא שלמה בתכלית ואין בדבריו אלא ביטוי חשוב במסגרת שבעים פניה של התורה.

לעניות דעתי, הרב שרלו משלם מחיר רב בשל רצונו לדאוג לך ולשכמותך. מתוך אחריות לכלל ישראל מפרסם הרב שרלו את דבריו ברבים וכך נוצרות מחלוקות אלה.

המתנגדים חלקו על החסידים, הרב שך - על אנשי חב"ד, כמו גם על הרב עובדיה, אנשי נטורי קרתא - על העולם החרדי, ועוד ועוד.
תמיד, מסתבר שכל אחד בירר נקודה מסויימת, חידד אותה, ותרם את תרומתו לעולם הנצח.

צא מהמחלוקת. הנח לחולקים לחלוק. קנה תורה וחכמה ממי שאתה חש קרבה, והכל יבוא על מקומו בשלום.

ועוד הערה - דע לך, יקירי, שמי שמזלזלים בו, מתעלמים ממנו. רק מי שזוכה לכבוד והכרה עקב גדלותו והשפעתו , זוכה להתייחסות מקיפה!

ביקר,

שי

התשובה התקבלה מהרב שי פירון
בתאריך ג אלול תשס"ד

הוספת תגיות

מהן תגיות?
תגיות הן מילות חיפוש המתארות תוכן. התגיות מאפשרות למיין את השאלות ולמצוא אותן ביעילות ובמהירות.
באיזה מילים כדאי להשתמש ליצירת תגיות?
התשובה הטובה ביותר לשאלה הזו היא: לו היית נדרש לחפש שאלה הדומה לשאלה הזו באילו מילים היית מנסה לחפש אותה?
עדיף לא להשתמש בצמדי מילים או במשפטים שלמים כתגיות.

רק חברים בכיפה יכולים להוסיף תגיות לשאלה התחבר

תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. אבל זה פוגע בי.....
שמעון 8/20/2004
לא אמרתי שחזרתי בשאלה בגלל כל מה שקורה סביב הרב שרלו. אבל גם בתור חילוני, כואב לי לראות את הרב במצב כזה... אבל הרב צודק, אני אניח למחלוקת הזאת (שלפי דעתי היא מזמן כבר לא לשם שמיים) שבת שלום, שמעון.
תמונה
2. האם?
מוטי 8/20/2004
האם הרב שרלו הוא בעיניך כמו הרב קוק בשעתו?

תגובת הרב

למה להתעסק בהשוואות?
הרעיון היה להבהיר את המורכבות שביחס לרבנים בדורות שונים. שי

תמונה
3. תמיהה
יעקב 8/20/2004
הרב כותב לשואל לצאת מן המחלוקת וללכת אחרי הרב הקרוב ללבו. אמנם לאחר שהשואל אמר שהוא קרוב בלבו לרב שרלו אז בעצן הרב כותב לו צא מן המחלוקת ובחר בצד אחד. מה זה?
תמונה
4. יפה מאוד
עידו 8/21/2004
אני מסכים עם תשובתו היפה והמאירה של הרב שי.

תגובת הרב

תודה

תמונה
5. יפה מאוד
עידו 8/21/2004
אני מסכים עם תשובתו היפה והמאירה של הרב שי.