שאל את הרב

אין לי בסיס

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 02/05/17 23:09 ו באייר התשעז

שאלה

היי, אני לא יודעת איך להתחיל לפתוח את מה שעובר עליי בשנה האחרונה... אני נערה שמסתובבת הרבה עם בני נוער לא דתיים ולפעמים גם לא יהודים במסגרות שונות... מפה לשם אתמול הייתי במסיבה לכבוד יום העצמאות ובלי לפרט, ממש לא מתאים לדתייה להיות במקום הזה... והיום בבוקר הרגשתי חסרת ערך, ומין אבן כבדה שמתיישבת לי בבטן וגורמת לי להיות קצת מדוכאת... אז התחשק לי להתפלל תפילת מנחה (חשוב לציין שבשלוש חודשים האחרונים לא התפללתי אף לא תפילה אחת וגם לא ברכת המזון ונטילת ידיים וכו) אבל אז נכנסה לי לראש מן מחשבה מטופשת של מה אני עושה? למי אני מתפללת? פתאום הרגשתי קצת מטופשת ונכנסה לי לראש מחשבה שאולי אין בכלל מי ששומע אותי למעלה... כמובן שישר ניסיתי להתעלם מהמחשבות האלה ולהמשיך להתפלל אבל זה לא ממש עזר כי הם חזרו ועוד איך... אז החלטתי לכתוב לרב ולהתייעץ עם רב מה לעשות (פעם ראשונה באתר כיפה) חשוב לציין שאני נערה מבית דתי, לובשת חצאיות, בת אולפנה, מדריכה בעזרא, ומגדירה את עצמי כדתייה... אבל כל זה לא שווה שום כלום אם יש לי ספקות בקיום האל, הבסיס הכי בסיסי שיש... מה לעשות כדי לחזור ולהאמין יותר? יכול להיות שזה מושפע מהסביבה שלי שהיא לא מאמינה?

תשובה

שלום רב,

ספקות הם מנת חלקן של הרבה אנשים דתיים ומאמינים, זה טבעי מאוד ואין צורך להתרגש מכך שהם עולים ומה שהם באים לומר לך הוא שהגיע הזמן לעלות לרמה אמונית גדולה יותר, שמה שחיית עד עכשיו מבחינה אמונית כבר "קטן עלייך".

כמובן שגם לסביבה יש חלק בהשפעה זו, אך כיוון שאיני מכיר את המסגרות עליהן דיברת ואיני יודע מה טיב הקשר שלך למסגרות אלו אין לי דרך לייעץ לך ביחס אליהן, לכן אתמקד יותר בשאלה האמונית ופחות במסגרות.

לגבי ההרגשה אותה תיארת לאחר מסיבת יום העצמאות - זו הרגשה מצויינת כיוון שהיא נובעת ממקום בו אינך מזדהה עם המסיבה ההיא. ואם אינך מזדהה איתה סימן שאת לא שם.

יש מספר מישורים להמודדות עם מה שאת מתארת:

א) המישור הלימודי העלית שאלות, נוצרו ספקות, זה מבורך! הגיע הזמן לעשות משהו עם השאלות הללו, לחפש ספרים העוסקים בתחום, להרחיב את הידע והדעת. לפעמים יש שאלות שלא מעניינות אותך ואת יכולה "לחיות" איתם כעת ויש שאלות יותר קריטיות לעכשיו.

ב) המישור המעשי - אחרי המעשים נמשכים הלבבות. בפשטות, קיום מצוות, המנעות ממקומות שעושים לך רע רגשית, רוחנית ונפשית וכד´.

אבל הכי הכי חשוב, לא להתרגש מזה, זה טבעי וזה שלב בחיים אותו רבים חווים ועוברים.

התשובה שנתתי כאן כללית מאוד כיוון שיש להבין יותר לעומק מה הנקודות שמקשות עלייך יותר.

אשמח להיות לעזר בהכוונה ובמענה לשאלות שעלו,

ניתן ליצור קשר באימייל:

altarisrael@gmail.com

כתבות נוספות