שאל את הרב

הצפירה- דברים ליום הזיכרון לחללי צה"ל

חדשות כיפה חברים מקשיבים - ר. הברמן 30/04/17 01:01 ד באייר התשעז

שאלה

יש האומרים שהצפירה אינה מנהג יהודי. אך אם נחשוב רגע, מה אנחנו עושים בראש השנה כשתוקעים בשופר? היכן המנהג הזה להיות בדומייה ולהקשיב לקול? מה היה במעמד הר סיני "קול השופר הולך וחזק מאוד"?

הרב קוק באורות הקודש כותב שבדומייה האדם מבטל את עצמו לדבר גדול ממנו, כלומר, בעמידת דומייה זו אנחנו נזכרים בעובדה שיש דבר גדול מאתנו ושהקול שאנחנו שומעים יכול להפוך אותנו למה שאנחנו אמורים להיות. יש עוד דקה שכולם עוצרים ומתבטלים לקול? אין דבר כזה בכל השנה אז איך אפשר להיות מחוץ לקול הזה?!

מהו הדבר הגדול שאליו אנחנו מתבטלים בצפירה ביום הזיכרון? [למסירות הנפש.] חשוב לזכור כי מסירות נפש אינה מביעה ומראה את מה שבעדו מתים אלא מביעה את שבעדו אנחנו חיים. על מה מוסרים את הנפש? [כדי שהאומה תנצח,] זו נקודה עצמית שאין כמוה בעולם. כשיהודי הולך למלחמה, הוא עוזב חיים שלמים, משפחה, תכנונים ומאווים אישיים, הוא יודע שייתכן שימות, ובכל זאת הוא הולך בכל כוחו ונפשו להילחם רק כדי האומה תנצח. בהליכה הזו יש התבטלות מוחלטת לאומה ולערכים השורשיים שלה, אך בניגוד לתקופות שקדמו לתקופתנו, יש בה ביטול החיים בגבורה, האדם מוסר הכול לאומה בכל עצמת לבו. בשביל הנקודה העצמית הזו, כולם מתכנסים ביום העצום הזה.

כולנו יודעים שמסירות הנפש היא תכונה עליונה שאין לה שיעור אך המעלה הייחודית שלה היא ההבנה שכל הדברים הנלווים לחיים אינם עיקר החיים אלא עיקר החיים הוא דבר בשבילו אנחנו חיים, בשביל קידוש שמו. כך גם אהרון הכוהן בפרשת השבוע הקודמת מקבל את מות שני בניו בשתיקה – "וידום אהרון". הוא יודע שיש מהלך גדול, מות שני בניו הוא חלק ממנו ועל כן הוא ממשיך הלאה במהלך הזה.

יום הזיכרון לחללי צה"ל כמו יום הזיכרון שבתורה הוא יום מגדל. יום גדול שבו שכל האומה עסוקה במסירות הנפש, נזכרת ומביעה שיש דבר גדול מהנוחות של כל אחד, מהרצונות הפרטיים ומכל הדברים האישיים. כשאנחנו עומדים בצפירה, אנחנו נזכרים בעצמיות הזו שייתכן שלא נמצאת תמיד בראש מעיינינו. הזיכרון בעצמיות זו אמור לגדל אותנו ולהביא אותנו לחיות יותר בעצמיות הזו, לחיות חיים של מסירות נפש לאומה למען השם הגדול.

בע"ה נהיה שייכים ברגעים קדושים ומיוחדים אלה למדרגת מסירות הנפש ומתוך כך נרומם את האומה כולה למדרגה גבוהה ונעלה זו ונזכה כולנו לגאולה השלמה.

הדברים לקוחים וערוכים משיעורו של הרב מאיר נאמן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות