שאל את הרב

דת יהודית

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 30/04/17 11:06 ד באייר התשעז

שאלה

לכבוד הרב שלום,

הבנתי שהלכות צניעות לנשים נקראות "דת יהודית" ונדונות במסכת כתובות במסגרת השאלה מתי לאיש מותר לכפות גירושין לאישה.

א. מאיפה יודעים שאסור לעבור על דת היהודית? (אולי זה רק פתח לגירושין אבל למה שנסבור שזה אסור בפני עצמו?)

ב. מאיפה יודעים שזה חל גם על נשים לא נשואות? (ואני עוד מתמה כי הרי אחד מהחוקים של דת יהודית הוא שלא ללכת בשיער פזור ואנו רואים בימינו שלנשים רווקות מותר...)

תודה!

אופיר

תשובה

לשואל שלום רב

א. הביטוי הוא"עוברת על דת יהודית". משמעות הביטוי "עוברת" שזה לא רק ענינים רומנטיים אלא ענין של עבירה.

כל הסוגיה שם עוסקת בעבירות. מאכילה אותו איסורים וכדומה. עילות הגירושין אינן מריבה על צבע הוילונות או מי מוריד את הזבל, אלא על עניינים מהותיים.

ב. דת משה אלו עניינים שנאסרו מימי משה ודינם כאיסורי תורה. דת יהודית אלו הנורמות המקובלות בעם ישראל אצל שומרי תורת ישראל. לפעמים יש שמזלזלים בזה וחושבים "אז מה אם כולם נוהגים כך, מה זה מחייב אותי". אבל בהלכה יש חשיבות רבה לענייני צניעות המקובלים בעם. כך למשל בהלכות קידוש השם בגמרא (וכן נפסק ברמבם) כתוב שאם הגויים מנסים לכפות עלינו לעבור על מנהג שנהגו ישראל משום צניעות אז יש למסור על כך את הנפש. הדוגמא שמביאה הגמרא זה "ערקתא דמסאנא" שרוכי הנעליים. כלומר ם מנהג ישראל (דת יהודית) הוא להקפיד שלא לשרוך בשרוכים אדומים (שסימנו בזמנם פריצות), אלא דוקא בשרוכים שחורים, אז זה מה שמחייב הדין. ואם הגויים מנסים לכפות יש למסור על כך את הנפש.

אמנם אצלנו לא מדובר על כפייה של גויים ולא על למסואת הנפש, אבל ניתן ללמוד מכאן את העיקרון של החשיבות של המנהג המקובל בעם ועד כמה יש להקפיד עליו.ולכן בכל ענייני הצניעות שהן דת יהודית יש חיוב הלכתי מוחלט.

ג. מכאן ברור גם שהעיקרון הזה נוגע גם לרווקות. אם זהו מנהג ישראל, זה מחייב מאד.

ד. יוצא דופן כמובן זה דין כיסוי ראש שלרוב הפוסקים זה רק לנשים נשואות. (חוץ מהרמבם )

וגם בזה יש דת משה כלומר חיוב מהתורה לכסות את הראש ויש תוספת של דת יהודית.

בברכה

אפי קיציס

כתבות נוספות