שאל את הרב

שואה

חדשות כיפה הרב יוגב כהן 24/04/17 16:42 כח בניסן התשעז

שאלה

בס״ד

שלום כבוד הרב,

יש שאלה שמטרידה לי כבר הרבה זמן.

היום חל ערב יום השואה. חשוב לי להגיד ששאלתי ממש לא באה בקטע חס וחלילה שאני לא מאמינה בהקב״ה, אני מאוד מאמינה ואוהבת את בורא עולם, אני שומרת שבת כבר כמה זמן.

קראתי כמה הסברים של רבנים על השואה. אך מאוד קשה לי לקלוט שהשואה קרתה בגלל התבוללות, אני לא מאמינה שבורא עולם היה עושה דבר כזה בגלל התבוללות הרי הוא רחמן וקשה לי לאמין שהוא היה עושה את הדבר הנורא הזה לילדים שלו. (אני לא אומרת חס וחלילה שהתבוללות זה לא משהו חמור). האם ישנו עוד הסבר לשואה מלבד התבוללות?

תשובה

שלום וברכה,

יש כמה יסודות אמוניים ביהדות שצריך להתייחס אליהם בנוגע לשואה:

א. הראשון - אין לנו, כבני אדם, יכולת להבין את סדרי הבורא. וכך נכתב בנבואת ישעיהו (נח, ח): "כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה´".

ואפילו משה רבינו ביקש מהקב"ה לדעת מדוע צדיק ורע לו רשע וטוב לו (´הודיעני נא את דרכיך´)- ונענה בשלילה.

ב. השני - הקב"ה משגיח בעולם תמיד.

ג. השלישי - הקב"ה ברא את העולם על מנת להיטיב לברואיו, וכל מה שהוא עושה זה למטרה טובה, ואפילו שאנו כבני אדם לא מבינים זאת. באחרית הימים, נוכל להסתכל אחורה ולהבין מדוע עברנו ייסורים נוראיים. למרות זאת, מצווה להתאבל ולהצטער שצריך חלילה, כי לפי מדרגתנו האנושית זהו צער וחייבים לבטא זאת.

ד. יש בחירה חופשית לבני האדם - ויש שכר ועונש. ולצערנו, רוב הקללות שבתורה - התקיימו!

(כדוגמת פרשת כי תבוא, שמסופר שיבואו ימים שמרוב רעב גדול אמא תאכל את בניה!! וכך מסופר שהיה בחורבן בית המקדש ("וּבְשִׁלְיָתָהּ הַיּוֹצֵת מִבֵּין רַגְלֶיהָ, וּבְבָנֶיהָ אֲשֶׁר תֵּלֵד, כִּי-תֹאכְלֵם בְּחֹסֶר-כֹּל, בַּסָּתֶר*בְּמָצוֹר, וּבְמָצוֹק, אֲשֶׁר יָצִיק לְךָ אֹיִבְךָ, בִּשְׁעָרֶיךָ")

עכשיו נתייחס לשאלת השואה.

מעשי הזוועה והחורבן הגדול הם ´רוע טהור´, ואין ללמד זכות חלילה על המרצחים הנאצים ימ´ש. השואה המחישה לאיזה רוע בני אדם יכולים להגיע.

בנוסף, השואה, לא הייתה מתרחשת אמלא שניתנה רשות למשחית לחבל, קרי, לנאצים.

מדוע זה קרה? אין לנו אפשרות לדעת, ואין בידינו נבואה בכדי שתספר לנו את דרכי הא-ל.

בשורות טובות

יוגב כהן

הר ברכה

כתבות נוספות